lifejack sa for siden:
Dette er ingen oppskrift, men mer noen forslag på hvordan man kan lage chili (con carne). Her er det bare fantasien og smaksløkene som setter grenser.
Forslag til ingredienser
-Hvitløk, hakket (1 kinesisk eller noen fedd etter smak)
-1/2 løk, hakket (rød, gul, vårløk e.l.)
-1ss olivenolje (kan sløyfes)
-1-2bokser hermetiske tomater*
-1ss tomatpuré** (kan fint sløyfes)
-400g kjøttdeig (storfe, kylling, svin... hva du måtte ha for hånden)
-Paprika, hakket (f.eks. 1/2gul og 1/2grønn)
-100g squash i små biter (absolutt ikke nødvendig, bare noe jeg ofte har i kjøleskapet, og derfor putter oppi)
-1-3ss chilipulver (meksikansk)
-1ss chilipulver (piri piri... dette er ganske sterkt, så prøv deg frem)
-1ss paprikapulver (hvis du har)
-1/2-1ss gurkemeie (hvis du vil)
-1-2ss kakao (bare hvis du ønsker en mole-style chili:))
-Litt salt
Alternativt tilbehør
-Masse revet ost
-Masse frisk koriander
-1/2-1 avocado
-Mais (hvis du driver i den bransjen:p)
"Fremgangsmåte"
Jeg har ingen bestemt fremgangsmåte. Noen ganger finhakker jeg hvitløk og løk, og steker litt først i olivenolje (eller kokosolje e.l.) i en middels stor gryte før jeg har oppi tomatene og kjøttet og resten, andre ganger slenger jeg oppi tomatene, kjøttet, krydderet og så grønnsakene etterhvert som jeg kutter dem, og resultatet blir like godt uansett:D
Jeg pleier å koke det på middels varme (ofte 4 av 6 hvis dere skjønner).
Tiden har jeg aldri tatt, men pleier å la det småkoke noen minutter etter at de siste grønnsakene er tilsatt (mens jeg vasker opp kniver/fjeler o.l. så kjøkkenet ser rent og pent ut når maten er klar!). Bruker jeg frossen kjøttdeig, lar jeg det koke noen minutter ekstra (gjerne under lokk) så jeg er sikker på at kjøttet er helt gjennomkokt. Rør litt underveis, og smak ofte for å justere krydderet.
Servering
Siden jeg ikke tåler ost, pleier jeg å hakke 1/2-1 avocado og putte i en bolle før jeg tar noen store øser med chili over og masse frisk koriander på toppen:spisesnak (hvis du ikke har frisk koriander, kan du godt putte litt korianderkrydder oppi sammen med de andre krydderne)
Tåler man ost, kan man f.eks. øse oppi litt chili i en bolle og tilsette masse revet ost på toppen, som smelter etterhvert (mmm)
Det er sikkert godt med en klatt seterrømme også forresten!!
Er man mer moderat lavkarbo eller vegetarianer kan man bytte ut kjøttdeigen med bønner/kikerter e.l. og også ha oppi litt mais.
Tipper det er godt med et par ostechips til også!
*Grunnen til at det står 1-2bokser tomater, er at man fint kan bruke to bokser med tomater (bare pass på å smake deg til så du får nok krydder), men jeg pleier ofte bare å bruke én, så da blir det nærmest som kjøttsaus i konsistens.
Det er derfor også vanskelig å si noe om antall porsjoner man får ut av dette.
**De fleste chilioppskrifter bruker tomatpuré, men personlig er det sjelden jeg bruker det fordi glasset mugner før jeg rekker å bruke det opp så jeg har sluttet å kjøpe det, og jeg synes det fungerer helt fint uten.
Beklager at dette ble veldig rotete og vanskelig å følge, men som sagt så er ikke dette en oppskrift, men mer en slags veiledning/inspirasjon til hvordan man kan lage en god meksikansk gryte med hva enn man måtte ha i kjøleskapet akkurat den dagen (har til og med slengt oppi litt sopp i ny og ne)!
Håper likevel noen får lyst til å eksperimentere med dette som utgangspunkt:o