t.molko sa for siden:
Hei alle lavkarbo-veteraner!
Har gått og fundert litt på hvordan jeg, som nybegynner med LCHF skal møte utfordringer iht. dietten min på ferier, jul også videre. Ferier har jeg forsåvidt erfart at går fint, det finns jo et hav av alternativer i restaurant-verden heldigvis!
Men hva med til jul? Jeg kommer fra en karboelskende familie, og synes selv det er utrolig koselig å bake, da særlig gode grove brød og rundstykker i tillegg til den originale julebaksten.
Etter godteristopp siden august (altså, ingen form for godteri, bakverk, søtsaker, sjokolade overhodet) og nå i en måneds tid, en nokså strikt LCHF-kost med bortimot ingen karbohydrater, har jeg jo lyst til å ha litt "diett-fri" i jula og bare kose meg. Men hvordan bør jeg løse dette, uten å spolere hele de foregående ukenes harde arbeid?
Bør jeg spise slik jeg gjorde før LCHF: magert hvor hvert måltid bestod av både proteiner,karbohydrater og fett. Passet på kaloriinntaket, kunne unne meg noe godt dersom det "inngikk i planen".
For en skulle jo tro at en kombinasjon av eksempelvis LCHF-style til frokost og lunsj, for så å kjøre på med poteter/ris/pasta og søtsaker til kvelds ville vært katastrofale?
Hvordan gjør dere det i jula?
Bør en bestemme seg for å ha fri enkelte dager, og bare spise som en ønske, eller disponere det utover fler dager?
Hvordan gjør dere det ellers, dersom dere tillater dere selv en "sprekk"?
På forhånd, tusen takk for svar! Smålig forvirra her, og liker å være ute i god tid med planlegginga ;)