LilNoor sa for siden:
Jeg sitter her og ser på langrenn. Første gang på maaaange år... og jeg ser at de bytter ski. Kan noen fortelle meg litt om denne nye regelen? :confused:
LilNoor sa for siden:
Jeg sitter her og ser på langrenn. Første gang på maaaange år... og jeg ser at de bytter ski. Kan noen fortelle meg litt om denne nye regelen? :confused:
Aline sa for siden:
sikkert fordi de bruker forskjellige ski til de forskjellige stilene...? friflex, kan du supplere..? ;)
friflex sa for siden:
For og gjøre langrennsporten mer attraktiv og tv-vennlig har de slått sammen jaktstarten til en del. De går først 15km i klassisk stil, så skifter de fra klassisk utstyr til skøyteutstyr innenfor en sone på stadion. Så går de 15km i friteknikk (skøyting), og første mann til mål vinner;)
Utsyrsmessig så går de fleste med skøytesko, eller kombisko på klassiskdelen siden det ville ta for mye tid og skifte sko midtveis. De utstyret de skifter er staver og ski, fordi det er vesentlige forskjeller på utstyret her.
Staver i klassisk er kortere og skal som grunnregel være cirka skulderhøyde, mens stavene i friteknikk er lengre, og i utgangspunktet nå til et sted mellom haken og nesetippen på utøveren, litt smak og behag på lengden.
Skiene i klassisk er 20-25 cm lenger enn kroppshøyde, og har et stivere spenn, mens skøyteskiene er 5-10cm lenger enn kroppshøyde og har et helt annet spenn enn de klassiske skiene.
Aline sa for siden:
så det, så ;) :snill:
tenkte meg at du kunne dette :)
friflex sa for siden:
Ser jeg var veeeldig seint ute nå, men kunne jo være at noen lurte enda;)
Espen Harald Bjerke som gikk langrenn i dag, og Lars Berger som gikk åpningsdistansen (er vanligvis skiskytter) er forresten gamle konkurrenter av meg:)
LilNoor sa for siden:
Tusen takk for svaret! Forklarer en hel del! :)
Albertine sa for siden:
Friflex er flink altså! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.