< Tilbake til oversikten

Lchf/ketolyse

Nero sa for siden:

Hva er forskjellen på LCHF og KETOLYSE?

Kitt sa for siden:

LCHF(Low Carb, High Fat) er en kostholdsretning der man spiser lite karber, men ikke nødvendigvis er i ketose!
Følger man ketolyse- kuren, er jo målet å være i ketose for optimal fettforbrenning!

Personlig syns jeg ketolyse kan kalles en kur(selv om mange er i ketose det meste av tiden) mens LCHF er mer en livsstil!:)

Nero sa for siden:

Men hvis man på LCHF spiser lite karber, f.eks 50-100 gram om dagen og mye fett (HF) (uten å være i ketose) - er ikke da faren for å gå opp i stedenfor ned til stede?

Jo mindre karbo, jo mer fett = Ketolyse.

Jeg har tenkt litt på dette. De som spiser lavkarbo (uten å være i ketose), må da minimere på fettet?

Opheliia sa for siden:

Du går nok ikke opp i vekt, med mindre du er undervektig i beg. Jeg går ikke opp i vekt iallefall...men jeg nærmer meg ketolyse da, sånn med tanke på antall gram karbohydrater, men det er der jeg trives:)

Kitt sa for siden:

I følge feks Lutz (Bedre uten brød) kan man pøse på med fett opp til 72 karber pr dage uten å tenke på å redusere noe.
Lavkarbo går opp til ca 150karber, men helt "der oppe" må man redusere på fettet om man vil gå ned i vekt!
Du må også huske at langt fra alle spise LCHF for å gå ned, mange spiser sånn kun pga av helsegevinstene!:)

LCHF sier jo akkurat det, altså at om du spiser lite karber, kan du spise mye fett! Så får man regulere det til det som passer best for en selv! Tror faktisk det er veldig individuelt hvor denne grensen går!

Nero sa for siden:

Takk, da forsto jeg dette :)

BitTorres sa for siden:

Jo mindre karbohydrater, jo mer fett= KETOSE. Ketolyse er navnet på en slankediett satt sammen av en Norsk lege.
Jeg spiser LCHF fordi jeg mener kroppen min fungerer best sånn. Har normal kroppsvekt, og har vært idrettsaktiv store deler av livet mitt. Har drevet og eksprimentert i over 1 år nå, på karbohydrat nivået mitt, og funnet ut at spiser jeg for mye brød, eller går over 40 gram karbo om dagen, så er det en liten økning i gamle symptomer, som luft i magen, vond skulder osv. Er jeg i ketose, ca 15 gram karbohydrat om dagen, fungerer jeg som en oljet maskin. Så for min del er jeg i best form når jeg er i ketose. Det henger kanskje sammen med at jeg har blodtype 0, rhesus minus. (urtypen, jeger og sanker, ifølge blodtypedietten).

Gracella sa for siden:

Dessuten kan du være i ketose selv om du ligger ganske "høyt" i karboinntak.
Nå finner jeg jo selvfølgelig ikke innlegget hvor jeg leste dette, men jeg mener at det var Torkil eller Dag Viljen som har sagt at man kan være i ketose selv om man spiser over 50 g karbo om dagen - tror det var opp til nesten en 100 gram - litt avhengig av aktivitetsnivå, mann/kvinne osv. Men da har man ikke "målbar" ketose, dvs du vil ikke få utslag på en ketostix.
Grensen på å være i ketose går ikke på 15/20 gram karber om dagen, noe jeg hadde inntrykk av da jeg begynte på ketolysekuren ;) - og det har jeg inntrykk av at det er enda mange som tror...

BitTorres sa for siden:

Nei, grensen er ganske "flytende". Grensen på 20 ble vel opprinnelig satt av Atkins, i og med at da ville så og si alle komme i ketose. Men så er det de som i TILLEGG må tenke på melkeprodukter OG tilsetningstoffer i maten for å nå dit. Og vi vet jo at det bare blir fler og fler tilsetningsstoffer. En av de verste heter glutamat.

Kitt sa for siden:

Jeg feks er i målbar ketose over 50karber om dagen! Men kan ikke skryte på med hurtig vektnedgang i det skiktet. Best vektnedgang her jeg mellom 20 og 30 karber ser det ut til! :D
Eller rundt 70 med litt mindre fett!:)

Kjetilsen sa for siden:

I følge LCHF definisjonen som står i siste nummer av LCHF magasinet, er 50g karbo om dagen den øverste grensen av hva som kan kalles LCHF.

En annen ting er vel at man i LCHF filosofien anbefaler at fettet først og fremst er mettet.

Titania sa for siden:

Hei

Jeg følger LCHF kostholdet men har aldri telt karbohydrater. Det fungerer veldig bra for meg. Bruker denne oversatte brosjyren og holder meg mest på ja lista og litt på "unn deg til fest" lista. lillemaane.no/lchf/lavkarbo3minutter.pdf
Tror tilnærmingsmetoden til LCHF er veldig forskjellig fra person til person. Det eneste kriterie er at du spiser lite karbohydrater og mye fett
Jeg har lest Skandemans bok 0-GI og oppfatter det som en strengere versjon av LCHF.
Vet veldig lite om Ketolyse men skal lese boka så snart jeg får den på biblioteket.

Dr Sofie Hexeberg sier forresten at du kan være i ketose opp til 100g karbohydrater om dagen og gå ned i vekt. Dette er selvsagt individuelt fra person til person.

Gracella sa for siden:

Ahh, det var der jeg hadde det fra, takk, da skal jeg ikke glemme det flere ganger :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.