Nå som høsten virkelig har gjort sin ankomst, og det rusker ute syns jeg det er ekstra deilig å sitte litt i sofakroken med noe litt ekstra godt- og varmt. Jeg har vokst opp med stor eplehage og syns derfor smaken av eple er smaken av høst! Siden eple ikke er sååå aller værst med tanke på antall karb./100gr (ca 10gr./100) unner jeg meg en liten posjon med dette på lørdagskvelden:
Til to porsjoner trenger du:
2 middels store epler
2ss smør
kanel
litt sukrin/annen søtning (kan sløyfes)
Skrell og del eplene i middels store båter, og ha bitene i en ildfast form.
Fordel smøret i klumper utover
Strø over kanel evt litt sukrin
Sett formen med eplene i forvarmet ovn (ca. 200 grader) i ca. 20 min (alt ettersom hvor store eplebåtene er og hvor myke du vil ha eplebitene).
Ta ut formen og bland godt 2-3 ganger så det smeltede smøret og kanelen blir godt fordelt over eplene iløpet av steketiden.
Nytes med en gang med litt pisket krem til. NAM!;)
Ungene lager dette av og til, bare at de har honning over. :( Epler er utrolig godt, og litt kanel er jo bare gunstig for blodsukkeret, så lenge man holder seg innenfor den tildelte kvoten - var det ikke 4 ss/dag som var det kritiske punkt.
[quote=krølltoppen;960474]Nå som høsten virkelig har gjort sin ankomst, og det rusker ute syns jeg det er ekstra deilig å sitte litt i sofakroken med noe litt ekstra godt- og varmt. Jeg har vokst opp med stor eplehage og syns derfor smaken av eple er smaken av høst! Siden eple ikke er sååå aller værst med tanke på antall karb./100gr (ca 10gr./100) unner jeg meg en liten posjon med dette på lørdagskvelden:
Til to porsjoner trenger du:
2 middels store epler
2ss smør
kanel
litt sukrin/annen søtning (kan sløyfes)
Skrell og del eplene i middels store båter, og ha bitene i en ildfast form.
Fordel smøret i klumper utover
Strø over kanel evt litt sukrin
nice tilnærming ...............
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.