etter å ha gått på ketolyse i 2 mndr må jeg innrømme at jeg syns det tar litt ekstra fra familiebudgetet å handle denne type maten til meg selv. Økonomien i familien er meget dårlig: jeg er student (uten stipend for øyeblikket) og gubben har ganske lav inntekt. Har dere noen gode tips til rimelge løsninger for ketolysemat? og kostitlskud? har ennå ikke klart å få kjøpt inn disse vitaminer/mineraler pillene som anbefalles på ketolyse for det koster jo over 200 kr pr. boks og man må jo ha 2 forskjellige. Det er altså en halvukes matbudget til familein. Finnes det ikke noen gode og rimelige kostitlskudd? Og andre ting som f.eks. cocos olje? har noen bestilt fra nett? ser jo at det koster under halvparten av det cocosa koster på helsekosten. Bakemiks? Sojaproteiner? finnes det noen rimeligere alternativer på nett kanskje?
Håper noen har noen tips å komme med :D takk!
Kjøp kjøtt/fisk/kylling/ost på tilbud, eller butikkenes eget merke. Rema har Landlord, og Kiwi har First Price.
Frosne grønnsaker er fint å bruke. (Det påstås at frosne grønnsaker har mer vitaminer/næring enn ferske. Har lest det her inen et sted)
Det er 3 forskjellige ketolysetabletter, hver boks varer i 7 uker, og prisen man betaler er ca 53 kr. pr uke for alle sammen.
Skal jeg handle tilsvarende på helsekost/apotek, blir det MYE dyrere :ja:
Cocosa olje bruker jeg ikke.
Bruker kaldpressede oljer, oliven og raps.
Man trenger ikke hverken bakemixer eller soyaproteiner. Man kan leve godt uten det, og heller basere kostholdet på rein mat.
Jeg handler også billigmerker, egg i 18pakk fra Kiwi og kjøtt og fisk fra Landlord og First Price. Kjøper også mye frossengrønnsaker. For å drøye budsjettet og forenkle lunsjen bruker jeg å lage tekaker(se på bloggen til lena beatrice, jeg er helt håpløs på å legge ut linker), de spiser jeg som vanlig rundstykke med pålegg. Og så har jeg innført en suppemiddag i uka, og der er faktisk hjemmelaget med fløte osv som regel billigere enn pose.
Jeg går ALLTID på nettet hver mandags morgen for å sjekke hva slags tilbud de kjedene som er i nærheten av der jeg bor har.
Jeg kan utmerket godt forstå at mat blir dyrt hvis man IKKE undersøker tilbudene først. Etter at jeg begynte for fullt å undersøke tilbudene samt bli bevisst på hva jeg trengte er lavkarbo blitt BILLIGERE enn annen mat. De andre i heimen spiser det jeg kjøper. :p
Vi sliter også litt med økonomien nå som jeg er på AAP og ingen kan påstå at jeg tok gubben for pengene!;)
Som Kanutten følger jeg godt med på tilbud rundt om og også utløpsdatoer når jeg først er i butikken! Er så heldig å ha en Rema- butikk 100m unna som er kjempegreie til å ha ting på halv pris dagen før/den dagen det går ut på dato! Har fryseren full(og da mener jeg full) av nakke- og svinekoteletter, laks og kyllingkjøttdeig kjøpt til halv pris!:D
Det er flere tråder her inne med tips til hvordan man kan leve billig(ere) på lavkarbo/ketolyse!
Er så digg!:D
Og Kiwi borti her setter frem en kurv med halvpris- varer hver lørdag kveld. Er man heldig, kan man finne mye der også! Gubben kom så stolt hjem med de flotte svinekotelettene sist lørdag! I går var det tomt da jeg kom, men....
Hadde aldri kunne spise så mye rent kjøtt om det ikke hadde vært for fine Remaen min!:love:
Kommer ikke fram hvor du bor her, men om du bor nærme grensa til Sverige så er det penger å spare. Har ikke sjekket ut vitaminene som er annbefalt, men vil tro at de har tilsvarende eller bedre til mindre penger, og ikke minst mye mat som er billigere enn hjemme. Forøvrig vet jeg om de som velger å bestille diverse kosttilskudd på nett også.
Vi kjøper også om vi kommer over varer til halv pris på grunn av at de går ut på dato samme dag eller påfølgende. Kjøttet er jo pakket godt og holdbart lengre, og om man hiver det i fryseren holder det i alle fall en god stund. Dessuten har det bare godt av å mørne en stund så det er ikke dårlig om datoen går ut i dag. :)
<3 Coop X-tra. Greit, det er en del meter unna meg, men jeg prøver komme meg dit hver mandag (fast handledag) for å hamstre inn. Lever som student på minimalt i måneden, så sluker til meg alt jeg kommer over. :) Får tilsendt SPAR og coop-tilbudene på epost hver søndag kveld/mandags morgen, det er fint for planlegginga.
Takk for tips så langt!
den som hadde Kiwi å handle på da, he-he. Har ikke det i byen.
ellers er jeg jo veldig flink til både budget plannlegging og handle på tilbud og rimelige varer. Bruker også å handle i Sverige når det høver slikt, klart det! men det er ikke akkurat nært og lønsomt mer når prisene der økte bra mye de siste årene så lønner det seg lite og ingen ting å kjøre i 3 timer en vei for å handle.
Tenkte bare om det er noen matvarer som er mer lurt å handle enn annet. og noen lure plasser ellers enn Kiwi
Skriv opp en liste med den maten du handler mest av. Så går du å sjekker prisene på de forskjellige butikkene i nærheten. Du vil fort finne ut at noen varer er billigere en plass og andre er billigere andre plasser.
Ellers må jeg bare si meg enig med det som er skrevet før, følge med på tilbudene som kommer i posten og lusk litt i hyllene på jakt etter nedsatte varer.
Har du tilgang på en "innvandrerbutikk" så sjekk der hva de har. Ofte kan man få mye grønnsaker, krydder og hermetikk billigere der. Noen selger også kjøtt. Var innom en i forrige uke og la merke til at de bl.a hadde billigere varianter av Cocosa/kokosfett. Kvaliteten vet jeg ikke noe om.
Kosttilskudd selges mye billigere i Sverige. Shopping4net.com/no selger mye billigere (og en del sterkere) kosttilskudd enn her, frakten er vel 8 kr pr pakke eller no, dvs. ingenting:)
:)Jeg opplever egentlig ikke at det koster mer å leve lavkarbo for jeg bruker ikke bakemixer eller slikt. Bare rent kjøtt/fisk (Fryst), grønnsaker, egg og meieriprodukter (smør, ost, fløte osv). Tidligere brukte jeg store mengder penger på snacks, kaker og godis. Så de pengene bruker jeg nå til sunn og god mat:D:):D
Å så SJEKK tilbudsavisene :) Jeg er helt sluttet å handle bare på en fast butikk. F. eks så handler jeg egg privat (100 egg for 150 kr), bacon å mye kjøtt på rema, kylling på ica osv. Tar litt mere tid, men jeg synes det er verdt det:) Å så handle inn en gang per. uke. Harrytur til Sverige for å kjøpe ost å kjøtt er også bra:D
Jeg spurte etter dypfryst first price kyllingfilet idag på kiwi. Det var tomt og pleide være det. Ikke fordi det var så veldig populært bare men fordi hver butikk fikk så små forsyninger:( Jeg kjøpte fersk fra samme merke istedet. Ikke dårlig pris det heller. Prior er jo gærne når de priser. Landlord ost tittet jeg på. Jammen billig i forhold til Tine sin.
landlord ost er billig, ja, men smaken er dereter. Ingen her i huset vil spise den :( og den smaker egentlig ikke mye av ost, he-he. Hva var det de sa? ikke alt som smelter er ost? Jeg bruker heller å mastre noen kilo ost i Sverige. Ellers så venter jeg i spenning på juletilbudene. Det bruker bestandig å være bilig edamer ost rundt juletider.
Bra jeg leste dette nå fordi jeg tenkte kjøpe Landlords ost til uka til sønnen min. Er first price osten bedre? Jeg kjøpte Synnøve Findens med 16% fett ,den smaker ikke så bra, litt skarp på en negativ måte, men den med 10% fett derimot er god. Den er mildere i smaken og smaker ikke som samme ost i det hele tatt. Jeg liker olje med salt oppå osten så jeg bryr meg ikke om at den er mager.
Billig ost kan du bruke i gratenger,omelett osv :)
Jeg kjøper masse i Sverige,men for de som ikke har mulighet lønner det seg å kjøpe inn grønnsaker (blomkål og brokkoli) og forvelle dem selv,så hive det i fryseren,da har man tilbehør til det meste av middager.
Jeg kjøper masse fløte i Sverige og fryser ned i isbitposer, knekker bare ut så mange jeg trenger til saus,suppe eller i formen til det jeg skal gratinere.Nå er fløten billig der og dyr her,men kanskje man kommer over tilbud eller fløte som går ut samme dagen ?
First price kyllingen er mye saftigere enn prior sin (også billigere) men om det er mye karbo i dem veit jeg ikke,har ikke dem nå,så får ikke sjekket....
"tørt" kjøtt kan du jo marinere med tyrkisk youghurt og masse godt krydder, bare å slenge i ovnen etterpå med litt "billig" ost på toppen :)
Nå blir det vel snart tilbud på medisterdeig (heter vel det ?) da kan du jo hamstre og lage masse medister kaker (hvis du har plass i fryseren da ?)
Sikkert masse annet du kan gjøre for å spare penger,men jeg er litt sliten i hodet nå ,og klarer ikke å tenke :)
Vi er 5 stykker som lever lavkarbo og hadde sikkert gått konk hvis vi måtte handle alt i Norge,veldig glad det er kort vei til nabo`n :)
Jeg har ikke kjøpt tine eller synnøve på all verden så lenge. Dvs, at det har stått det på pakka, de fleste av disse billigostene er enten tine eller synnnøve uansett;) Vi kjøper stort sett landlord, den mistenker jeg er synnøve, den er mye bedre enn norvegia.
Jeg har også fryseren full av kjøttvarer kjøpt pga utgående dato, såpass mye at gubben lurte på om jeg snart skulle bruke noe av det:D Jeg kjøper veldig sjelden kjøttdeig til full pris, fyller fryseren med det hele tiden.Ikke uvanlig at jeg kjøper 8-10pakker kjøttdeig om den er nedsatt:D
Vi har dårlig råd, men klarer oss pga vi har fryser som vi hele tiden har nok mat i, da kan man kjøpe når det er utgått på dato og alikevel ha bra mat i fryseren. Kjøttdeigen er like bra, bare bruk den med en gang den er tint.
Jeg kjøper sjelden varer fra Prior og Gilde, kjøper billigvariantene( som ofte er fra prior og gilde, bare at de såklart ikke er merket;) ).
Yes, det står best før og ikke må brukes innen på det meste av kjøtt. De beste biffene er feks de som holder på å gå ut på dato. Sparer enorme summer på dette, når jeg kjøper 10x400g kjøttdeig til 125-150kr mot 10x400g for 250-300kr, gang dette opp mot mange, mange pakker i året.
ja, det høres ut som om jeg må bare flytte herifra , he-he. For slike tibud her vi aldri her. Her er det heller slik at på en fredag/lørdag finner man ikke kjøtdeig i butikkene ofr de er utsolgte så det blir nok ikke snakk om nedsat pga dato, he-he. Men jeg gleder meg til jul for da må det nesten komme i alle fall noe på tilbud pga dato pga mange stengte dager i slengen.
Nei, men har du kiwi eller rema i nærheten? For deres kjørdeig er i bunn og grunn like billig. På rema har de nordfjordeid kjøttdeig i pølse i frysedisken( pass på at det er kjøttdeig og ikke farse du kjøper), den er kjempebillig. Begge steder har billig kyllingfilèet i frysedisken, billig ost, billig fisk( drøye 20kr for en blokk sei). Om du bare leter, så finner du billig mat. Den billigste maten finner du som regel i frysedisken. Du trenger ikke å handle mat som er nedsatt for å finne billig mat. Jeg er temmelig sikker på at de andre kjedene som rimi mm har billige varianter også, men her har vi nå bare kiwi, rema og mega( i sentrum ca 3 mil unna).
Hvor mye bruker dere i MND på mat?
Jeg er stundt som bor alene, og lurer litt på hvor mye penger som er normalt å bruke i mnd på lavkarbo.
Litt greit å ha noe å gå etter når man skal sette opp budsjett selv
Jeg har ikke lest tråden, men rema 1000 selger jo kjøttdeig for 64 kroner kiloen. Det er vel ganske billig.
Coop OBS har MASSE på 10 kroners marked som er billig. Dessuten har dem 30% på alle frossen grønnsaker og bær fra merke coop. Jeg og fruen var der i dag og hamstre!
Husk at dere sjekker 10 kronersmarkedet dems, for vi fant ut at det var faktisk en del som var billigere om du sjekka litt. De fleste 10 kroners tingene var ofte mindre enn orginalen. Et eksempel jeg kommer på var at dem solgte tøymykner for 10 kroner. Men dem hadde en til 22 også som var samme merke, bare det var 2 liter i stede for 0,5 liter som den til 10 kroner var. Hehe, så da vart det jo ikke såå billig.
Men var mye som var billig til 10 kroner også altså!!!
Nå for tiden har Rema kyllingkjøttdeig i 300g- pakninger til 10,-
Ikke noen dårlig kilopris og passer fint i mindre husholdninger. Ellers er jo ikke dårlig med kjøttdeig til middag for 4 til 20kr. Enda er det restefrokost til meg igjen!:D
:D Sniker i hyllene på rema jeg også:D Merker meg utgangsdatoen på kjøtt som frister, men i utgangspunktet er dyrt:D halv pris hver gang:D BUTIKKSNIK= MEG:)
Går nesten litt sport i det, vet du! :)
Har tom smittet Gubben, som stolt kommer hjem med litt av hvert fra Kiwi! I går spise jeg kyllingsalat med sånn salatkylling som han fant sist til halv pris. Gidder aldri kjøpte sånt til full pris!
Kjøpte 12 pakker Familieskinke til halv pris her i romjulen. Flott med en tenåringssønn som spiser 2-3 pakker i uka!:p
Jeg mener nå det er tusen ganger bedre at du kjøper den til halv pris enn at dem kaster det jeg da. Er jo helt sykt hvor mye mat som er helt fint som blir kastet av butikker. Så er bra det er noen som faktisk kjøper det og fryser det og bruker det. HEELT TOPP!!!!
Om jeg ikke har sagt det før: First price torsk i pose i frysedisken hos spar er veldig god faktisk. Koster 40 kr for 800 gram!! Kyllingfileter i frysedisken hos kiwi koster 145 for 2000 gram! Også veldig gode. Husk å kjøpe egg på innvandrerbutikker.Store egg ,12 stk, 20 kr. 30 små til 30 kr.(pris fra Istanbul på Hauketo, Oslo)
Som mange sier her, det er stort sett alltid kjøtt og ost på tilbud. Pleier alltid å ta en runde i kjøtt- og ostedisken og plukker med meg det som er, trenger jeg det ikke med en gang, hiver jeg det i fryseren. Her blir det middag etter hva jeg har, og har oppdaget mange nye varer og retter på den måten!
Tror faktisk jeg spiser billigere nå fordi jeg bruker tilbudsvarer, i motsetning til før da jeg først bestemte meg for hva jeg skulle lage, så kjøpte inn til full pris...
Her blir det juleskinke og rull langt ut over våren;-)
Og de kosttilskuddene - trenger man nødvendigvis de? Liker egentlig ikke å ha i meg piller og tilskudd. Nå skal det sies at jeg ikke følger "ketolysedietten", men er i ketose. Spiser mye mer variert nå og tipper jeg får i meg mye mer av de næringsstoffene jeg trenger gjennom maten enn før. Kommer til å bruke om boksene med magnesium og sink og tester uten når de er tom. Andre som har erfaring med ketose uten tilskudd?
Du risikerer å bli slapp og tiltaksløs og få kramper i leggene om du er i ketose uten å ta litt tilskudd!
Særlig magnesium er viktig for å unngå "maur" og kramper i leggene.
Å være i ketose er vanndrivende og med alt vannet følger en del stoffer vi helst ikke skal miste.
Dette sier Dr. Torkil selv.
Hvorfor skal man ta tabletter i forbindelse med kuren?Tablettene inneholder mineraler og vitaminer som har effekt på fettforbrenningen og stoffskiftet. Det er tatt høyde for hvilke vitaminer og mineraler som forekommer i kuren og hvilke det er vanskelig å dekke behovet for.
Vi kjøper hermetisk skinke når den er på tilbud. Jeg hadde opptelling i går; vi har 98 bokser stående i matkjellern.. :rodme: Tro om vi rekker spise opp alt før vi går lei? :p Jædersylte har vi ca 50 bokser av..:o Coopen hadde indrefileet på tilbud til 199 kr kilo her for litt siden. Jeg kjøpte 5 lunser a 2 kilo. Det er dyrt med en gang man betaler for det, men du verden hvor kjekt det er å ikke trenge fyke ut på butikk hver dag. Egg har jeg en hel kasse av. Vet ikke hvor mange det er, men de kostet 10 kr for 12 stk. Kort holdbarhetstid, men egg tåler lang lagring. :ja:
Men har ikke helt fått oversikt over hvorfor man skal ta det når man er i ketose kontra ikke ketose. Mange "gode råd" på nettet, men sjeldent godt begrunnet. Får vi i oss mindre magnesium/zink/andre mineraler når vi ikke spiser karbohydrater? Eller trenger vi mer? Eller er det bare for å "katalysere" prosessene? Ser at det hevdes at proteinrik mat kan virke forsurende for kroppen og at dette kan tømme kroppen for disse mineralene, men samtidig sies det at nettopp denne proteinrike maten er viktige kilder til nettopp de samme mineralene.
Merker jeg blir litt skeptisk til alt som skal selges som en kur... Det stemmer sikkert at det er lurt å ta tilskudd altså, men jeg vil vite hvorfor! ;-)
Man rett og slett tisser mer og kanskje drikker mer væske når man går på lavkarbo. Salter kan skylles ut og det kan føre til ubalanse. Derfor like greitt å gardere seg.
Du vil vite hvorfor. Men tenk deg at du vil trenge forskjellig avhengig av hva du spiser. En som spiser høykarbo får i seg andre ting enn en på lavkarbo og vil trenge andre ting for å omsette og forbrenne det han spiser. Å forbrenne meget fett kontra å forbrenne meget karbo krever forskjellige næringsmidler.Det er bare å lese seg opp på det det.Jeg var også skeptisk til Torkils kur ,men derfor leste jeg hans argumenter i boka også. Du får lånt den gratis på bibliotek. Han er den beste til å svare da det er han som selger disse tablettene.DEt er svært mange her inne som har forsøkt uten tabletter. Så kommer klagene: "jeg har kramper i leggene. Det er kostholdets feil. "Nei, det er deres egen feil. De skulle tatt magnesium.
Gammel tråd, men den blir vel lest iblant lell, så jeg skriver her.
Ser dere skriver at landlord sin ost ikke smaker noe særlig, og da har jeg en ting jeg skulle ha lagt til :) Jeg kjøpte nemlig landlord fordi den var jo villt mye billigere enn norvegia etc.. :rolleyes: Jeg syns ærlig talt den smakte skikkelig dritt, men etter å ha hatt den i kjøleskapet ble den faktisk bedre! :D Jeg sto nemlig og laget mat med en venninne, og kommenterte at osten smakte vondt, men da jeg faktisk smakte på nytt (smakte første gang da jeg åpnet den 1-2 uker tidligere) så smakte den ganske vanlig. Da kunne hun fortelle meg at dette et et vanlig "studenttriks" og at osten altså blir lagret og "modner" mer i kjøleskapet, og dermed blir den bedre. Fint tips å ta med seg! =) Vet ikke helt om den bør åpnes først for at det skal funke, men min var ihvertfall åpnet :)
Også lurer jeg på noe angående disse vitaminene/mineralene. Jeg har kjøpt alle typene, men har opplevd å bli VELDIG kvalm av den som skal tar til morgen/middag (tok en stund før jeg skjønte at det var denne som forsårsaket problemet). Dermed lurer jeg på hvilke av tablettene som er de viktigste for kuren?
Har hørt at magnesiumet er bra for å unngå leggkramper (som også står her i forumet), er det bra for noe mer?
Og har også hørt at noen av de hjelper til med fettforbrenningen, er dette sant? Og hvilke tabletter gjelder eventuelt dette for?
Kan jeg kutte ut morgen/middag tablettene (er vel krom/kalium?) uten store konsekvenser?
Jeg tipper dette står her på forumet et sted, eller kanksje i boka, men jeg har enda ikke kommer over det (og jeg har lest endel i forumet). Og boka har jeg ikke kommet gjennom da jeg er midt i eksamenstid, og har endel annet jeg skulle ha lest på..
Beklager langt innlegg, håper noen gidder å lese :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.