Her er jeg igjen da:( Jeg har prøvd dette to ganger før å gidd opp:(
Problemet mitt, er att maten blir for fet rett og slett.Jeg har aldrig vært spesielt glad i fet mat. Problemet mitt er søtsaker.Har alltid elsket kaker og snop.Det er det jeg har blitt overvektig av.Har aldri vært noen junkfoodelsker.
Fet mat gjør meg kvalm og uvell.
Idag lagde jeg meg gratinerte grønnsaker med eggestand. Usj, ikke godt i det hele tatt:p Er ikke glad i grønnsaker heller, (spesielt kokte) men tvang det ned. Forestill deg å sitte å spise noe du ikke liker. Da er det vanskelig å svelge, men jeg tvang det i meg. I kveld stekte jeg meg en omelett med skinke og litt ost i. Jeg klarte 3 små biter. Siden har jeg vært kvalm og uvell.
Har dere noen gode råd til hva jeg kan lage meg å spise?
Er så redd jeg skal sprekke igjen.
Jeg har begynt å gå til en lokal akupunktør,som har julpet flere på stedet med å gå ned i vekt. Vi får en spesiell lavkarbokost, ikke så streng som doktor lindbergs, kombinert med akupunktur. En venninne har gått ned over 30 kg.med metoden,å kuttet ut alle medisiner.Hun hadde diabetes. og min søster har nå gått ned 12 kg.
Jeg startet fredag og vekten viste 116,8 kg:(, skal tilbake i morgen.
Jeg har lyst til å hive meg med dere som skal ned 7kg til jul,men er så redd for å sprekke igjen.
Derfor trenger jeg tips til mat jeg kan spise.For skal jeg gå å være kvalm hele tiden klarer jeg ikke dette.
Det går mye i spekemat å salat m litt rømme.Salat går helt fint.Synes det er godt, med paprika og tomat.Kylling spiser jeg også en del av.Men man blir jo lei når man ikke klarer og variere maten.
Omelett kommer ikke jeg så langt med heller, det blir veldig raskt kvalmende. Men hva med stekte egg? Kokte egg med en smørklatt og kaviar? Nøtter og mandler? Rømmesauser og fløtesauser? Kylling eller hvit fisk i karrisaus lagd på fløte (med sennep og karri + litt tomat og litt olivenolje) er knallgodt synes jeg! :sikle:
Har du laget deg en oversikt over ALL mat som inneholder fett? Er det virkelig ingenting der som du kan spise uten å bli kvalm? Jeg opplever at det ofte kan sitte i hodet - hva med å få akupunktøren til å hjelpe deg med kvalme i forhold til feit mat - man vet aldri ;)
Hva slags mat likte du pre-lavkarbo? Er det noe du kan ta tak i der og gradvis innføre mer fett over tid? Alt går - mye handler om ubevisste barrierer, ønsker du noe nok - får du det nok til er min erfaring :)
Jeg har til og med problemer med stekt egg, pga at det er stekt i smør eller olje. er veldig glad i kålstappe og saltkjøtt, men kan jo ikke spise det hver dag heller. Nå har jeg sett litt på oppskrifter her på forumet og fått litt ideer.
Fant oppskriftr på både sveler, frokostpannekaker og knekkebrød som jeg skal prøve. Pannekakene stekes i smør, men kanskje trekker de ikke til seg så mye fett.De skal ihvertfall prøves.
Også skal jeg snakke med akupunktøren om kvalmen imorgen på veiinga og stikkinga:)
Hei,
Anbefaler deg å lese alle trådene vedrørende fett som du finner i denne tråden, det pleier å hjelpe på fettforbien: Til alle nybegynnere på lavkarbo…
For de som har problemer med fettet så pleier vi å anbefale at de begynner med litt fett og øke på etter hvert.
Jeg liker lettfordøyelig mat.Som fiskeboller i hvit saus, fiskekaker, pannekaker OSV. Risengrynsgrøt er en av mine favoritter,selv om den ikke er så lett.Tungfordøyelig mat som f.eks koteletter, og pølser i brun saus gjør meg uvell. En halv pølse og en potet er nok for meg. Da blir jeg kvalm.
Jeg vil bare underskrive hva Gerd sier, jeg. Alfa omega for en vedvarende livsstilsendring må jo springe ut av mat du liker. Hvorfor velge en høyfett-diett om du virkelig ikke liker fett? :o
Nå blir sikkert noen provosert,men hvorfor ikke prøve Ingers rugbrød.Der kan du spise 5 skiver gr.brød hver dag,og ellerst vanlig kost.Du teller ikke kalorier direkte,men ligger på rundt 1300-1500 kcal.Blir veldig mett av dette brødet,jeg gikk ned 40 kilo selv på det.Det er bare en ide fordi du blir kvalm av fett.Det holdes også kurs flere steder. Jeg mener lavkarbo er bra, det er ikke derfor jeg anbefaler Ingers Rugbrød,men det er for di det virker som du ikke liker lavkarbo mat så godt:)og at jeg har god erfaring med det selv.
Alt dette er det jo mulig å lure inn fett i uten at du burde merke noen særlig forskjell i smak - annet enn at det er bedre smak:) I tillegg vil faktisk fiskekaker/fiskeboller a la lavkarbo være MER lettfordøyelig fordi de blir ikke så harde uten potetstivelsen eller hva man nå bruker som stivelse :) Hvitsaus er jo perfekt... ha litt fløte og vann i istedet for melk, du få rmer fett, mindre karbo og ikke særlig forskjellig i smaken.
Søk på forumet på fiskekaker så får du oppskrifter - den samme kan brukes til å steke fiskekake, eller trekke fiskeboller på lav temp. Har laget et lass selv og har i frysen. Pannekaker kan man steke bacon til - eller lage fleskepannekaker og "skjule" fettet. Det MÅ ikke flyte med fett - du kan steke bacon og sile av fettet om du vil.
Andre forslag er grillet kylling - med eller uten skinnet. Liker du dressinger a la hamburgerdressing? Du kan lage den selv uten særlig karbo. Hva med hjemmelaget kjøttkaker? Skaldemans kjøttkaker er svært gode og lette i konsistensen. Laks er perfekt lavkarbomat, ha litt rømme til feks. Hva med oster i alle varianter? Græddost er jo kjempegodt og full av fett og null karbo. Most avokado med litt majo eller CF, hakket chili, hvitløk og persille - bland i ferske gode reker. Det er veldig mange muligheter - du MÅ ikke spise tunge kjøttretter og tunge sauser.Jeg opplever at sausene var tyngre før da jeg brukte meljevning i de - nå koker jeg bare vann med buljong, masse godt krydder og en fløteskvett i tilslutt for å runde av smaken. Grønnsaker kan du gratinere, eller mose og ha i de krydderene du liker best selv. Du MÅ heller ikke spise mye mat to ganger om dagen - for meg virker det som du er småspist fra før av - velg da heller å spise LITT oftere i starten så kan du heller justere underveis. Det viktigste er at du finner en løsning DU er komfortabel med - ellers går ikke dette vet du ;)
Jeg spiser spisdegslank-mat og jeg har beregnet selv utifra næringsinnhold i maten deres at det er fin fordeling av næringsstoffer - slik det skal være på lavkarbo - samtidig oppleves maten som lite feit, OG smakfull! Boka får du kjøpt på spisdegslank.no, det kan jo være en ide å kjøpe denne og se om du kanskje kan få noen tips der? Evt se på måltidene som er listet opp om dette kanskje kan være noe for deg å prøve? De har blant annet veldig gode supper og gryteretter. På spisdegslank spiser jeg faktisk 5 mindre måltider om dagen - og for MEG fungerer dette utmerket :)
Før du gir helt opp bør du kanskje få en ordentlig oversikt over hva som FAKTISK er mulig å spise for deg. Jeg har nevnt lavkarbovarianter av favorittmaten din - så du kan jo da velge å prøve disse - eller ikke ;) Er det noe av dette som du ikke har hørt om før - eller prøvd før? Ikke fokuser så mye på det du ikke klarer å spise - let opp det du KAN klare å spise istedet ;) - så kommer variasjonen etterhvert. Husk målet ditt - dette skal du klare - du må bare finne DIN måte å gjøre det på først :)
Jeg tenker at kaker og snop, som du er så glad i, inneholder mye "skjult" fett, og det fettet klarer du jo å spise.
Så greia for deg, hvis du veldig gjerne vil prøve lavkarbo er å spise fettet skjult, som foreslått over her.
Hei, velkommen, jeg skriver det samme til deg som til Spich. Det høres ut som om du og henne sliter med at lavkarbo er tungt å spise.
"Jeg er gammel bruker på forumet her, men har hatt en årelang periode hvor jeg har spist bare feil mat. Så var vekta over 100 kilo til slutt. Uff. :eek: Jeg er "heldig" på en måte som elsker egg, smør og kjøtt.
Men jeg elsker kaffelatte også, og det er ikke bra pga melk som inneholder karbohydrater. Her på oppskriftsdelen fant jeg oppskrift på Eggemelk, og det var snadder! forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548 Jeg bruker Espressopulver fra Nescafe og usaltet smør. Prøv en slik kaffelatte til frokost... Denne har vært rene livredningen for meg. Trøtt og jævlig om morgenen (står opp kl.5). Jeg har brukt å trøkke ned 2 brødskiver med nugatti (og vært sulten som en ulv klokka åtte - mere brød), men nå har jeg en slik kaffelatte isteden.
Nå går det heldigvis mye bedre. etter gode råd fra dere, har jeg prøvd litt forskjellig mat, og variert mere.Har funnet mange bra oppskrifter her inne som jeg holder på å prøve ut.
Å idag var jeg til akupunktøren igjen og fikk nye nåler og ble veid på nytt.
Jeg har gått ned -3,3 kg på 6 dager!! Om jeg er glad??? JAAAA
Nå SKAL jeg klare det jeg også:):):)
Så bra da! Gratulerer!
Må bare henge meg på de som anbefaler og kikke på Lindberg jeg, eller South Beach, svirrer litt mellom de to selv, mest mot South Beach. Jeg er også av de som har problemer med det "tydelige" fettet som feks masse fløte/ rømmesauser, fetterander på kjøtt etc, så for meg funker dette veldig bra, er feks så utrolig glad for at jeg kan spise kikerter! Har fått helt dilla. :) Men uansett lykke til, du er jo godt i gang nå!
Jeg bruker kikerter oppi chilligryter og også i salater. Da bare skyller jeg vekk kraften de ligger i også er de klare til bruk.
De er tilattt på Fedon og South Beach, men bønner og kikerter og slikt er vel ikke lov om man velger retninger som Atkins eller Ketolyse. Rett meg de som kan om jeg tar feil nå... Er vel litt for mye karbo i de til at de kan kombineres med mengden fett.
Ok. Hadde vært godt med ertesuing til kjøttkakene.
Tenkte om man brukte jbk som jevning på de,så ble det kanskje ikke så mange karber. Men da står jeg over det:):)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.