< Tilbake til oversikten

Godis på apoteket

MHM sa for siden:

Kjøpte meg diverse bokser med sukkerfrie drops på apoteket i går. "Fribol" var den danske produsenten. Dundersalt var digg, og de andre smakene var også gode: Lakris, karamint og peppermynte. De er søtet med polydextrose og aspartam. Polydextrose er et fiber som ikke påvirker blodsukkeret. Og det er ikke et sukkeralkohol/polyol, slik at jeg tenkte det gikk bra for magen sin del. Men den gang ei... Romle-romle-romle-diaré..... Men om man begrenser seg litt, så går det sikkert fint. Var i alle fall gode.

Summer sa for siden:

Å, sånne godiser på apoteket.... :snill:

miljøskadet av rusomsorgsundervisning

:lol:

Høres gode ut de..

Dr. Lise foreskriver bare 2 om dagen! streng

1 formiddag og en kveld,- inntas etter mat og skal ikke svelges,- må suges på. :ja:

sommerfugl sa for siden:

:lol::lol::smile:

friflex sa for siden:

Hehe, ja trodde nesten at det var noe mer spenstig MHM skulle komme med også:lol:

Albertine sa for siden:

sukk

Har ikke apotek vi...

sommerfugl sa for siden:

:eek: bor henne a...? :p

Summer sa for siden:

...sikkert like greit.... :snill:

Aline sa for siden:

:D :D :D

Albertine sa for siden:

Litt nærmere Tromsø enn Tønsberg, på en måte...

sommerfugl sa for siden:

hæ...? :p

Aline sa for siden:

nordnorge :p

sommerfugl sa for siden:

thihi ja, skjønte jo det... menne.. ah, glem det :geip:

friflex sa for siden:

:lol: :lol: :lol:

snoopygirl sa for siden:

mmmmmmmmmm..har de nam-nam på apoteket.....veit du hvor mye karbo det er i de da??????

er sikkert ganske dyrt og eller....pleier å være rå priser på sånt "godis" som man kan spise syns jeg....

MHM sa for siden:

De deklarerer med 94 gram karbohydrater, men det er jo bare tull fordi de har regnet med polydextrose, som egentlig er et fiber. Så da blir det null karbosser igjen da...

Prisen var stiv ja: 29 kroner boksen.

Summer sa for siden:

Kansje det er meg som er rar,- eller vant til dyrt snop...:p Men 29 kr for en boks med drops er da ikke ille?

Aline sa for siden:

de har masse lignende drops på kinsarvik frukt ;) :D

mofe sa for siden:

Takk for tips, MHM - dette skal jeg prøve :) Magen reagerer litt på polyol-saken, men litt er greit for den :)

snoopygirl sa for siden:

åh flotters altså,,da skal jeg jommen prøve..takk for tipset MHM...er jo kjekt å ha stående så kan jeg ta et innimellom når jeg får lyst på noe,,,er ikke sånn som før at jeg åt opp en pose drops på null komma niks....ler.gleder meg til å prøve...prisen ja,,,høres jo litt dyrt ut da menne,,spørs jo hvor mange gram det er oppi den og da men,,er jo dyrt i forhold til en sukkertøy eske til 5-10 kr feks....men er sikkert verdt de kronene det koster tenker jeg:) :)

Marianne sa for siden:

Toppers tips, MHM! :ja:

Og morsom utviklet jammen denne tråden seg til å bli! :D
[color=teal][/color]
Sukk...min drøm er å ha sånne drops i skapet til enhver tid + atkins-barer + lindberg-barer + macadamianøtter + favorittjokoladesmakproteinpulveret + all atkinsmat som er å få kjøpt + alt av cavalier + alt av sukkerfritt smågodt på Mix + + + + + + :eek:

snoopygirl sa for siden:

ja hadde nok vært en drøm det marianne....ler.kan ha mye rart i skapet jeg...men ikke atkins barene,,de er for gode...så da klarer jeg ikke å la vær,,,bedre å ikke ha de i hus da....skal kjøpe så jeg har i påsken da..må jo ha noe godis da vøttu..du får ønske deg masse lovelig snop i bursdagsgave....ler.

nå har jeg smakt de lakris sukkertøyene fra apoteket..var kjempe gode..men såååå liten boks da...også 29 kr,,dyrt altså...men er jo mere forsiktig med å spise de da..ler...har pleid å tygge sukkertøy jeg før,,men dissa suger jeg på...
lykke til med oppfylling av skapet ditt:) :)

Elisabet sa for siden:

Jeg var da innom apoteket tidligere i dag og stod med boksen i hånden. Enda så godtesyk jeg var så torde jeg ikke i o m at det stod 94g karbohydrater. Så det blir i bunn og grunn 0g karbo da altså:eek:

Thula sa for siden:

OOOOOOO uendelige lykke!
Jeg sto også med dem i hånden på torsdag, men leste 94 karbo og la dem fra meg med blødende hjerte. Så man kan spise dem altså? Jeg får tilbake litt lørdagsgodt likevel???
ÅÅÅ, jeg er en lykkelig kvinne!!
Mandag morgen skal jeg på apoteket og hamstre :D
Gliiiis

Elisabet sa for siden:

Nå har jeg akkurat snakket med svigerinnen min som jobber på apotek ang polydextrose/fiber/karbohydrater. Ettersom hun fortalte så MÅTTE man regne karbohydrater pr 100g alikevell. Det fordi fiber tross alt er karbohydrater. Å det kommer man ikke unna:o

mofe sa for siden:

Nei - dette tror jeg ikke stemmer. Fiber er fiber - og påvirker ikke blodsukkeret.

Elisabet sa for siden:

Personlig har jeg null peil, men tørr ikke jeg altså. Hm.. tråki vettu
Ingen som har merket noe til karbohydrater?:confused:

mofe sa for siden:

Hm.. kanskje noen andre kan svare litt bedre enn meg.. :)

Lise, Iset, MHM, Fedonisten, Lise.. juhuu?

Skorpia sa for siden:

Fiber tas jo ikke opp i kroppen så det går rett igjennom,så vidt meg bekjent,det er derfor vi trekker fiber i fra karbohydratene og får det vi kaller net karb.:)
Neste gang jeg er i nærheten av et Apotek skal jeg jammen ta turen innom og græbbe til meg noe dundersalt:D

Nille sa for siden:

Det er riktig at karbo er karbo - og skal telles generelt. MEN det skal alltid skrives netto karber uten fiber på næringsinnhold, og fiber skal oppgis for seg selv. Dette er en EU regel. Fordi FIBER er et karbohydrat som ikke tas opp i tarmen (går tvers igjennom) og ikke har innvirkning på blodsukkeret. DERFOR teller vi ikke de karbohydratene med i vårt daglige karbohydratinntak når vi går på lavkarbo dietter.

Dette vet ikke de som jobber på apotek noe om dessverre, med mindre de da er spesialister på alla lavkarboretninger, noe de aldri er om de ikke bruker dem selv ! :)

I Matvaretabellen er fiber allerede trukket fra karbohydrat tallet nettopp fordi det ikke tas opp av tarmen og dermed ikke regnes som næring. Men det oppgis i egen rubrikk hvor mye fiber det er. Det samme ser du på alt av næringsinnhold du finner på pakninger som er produsert i Norge og EU. På alt er fiber trukket fra karbohydrattallet, men fiber er oppgitt under. Noen ganger med "ekskl. fiber xxx gram".

Nille sa for siden:

Og hvis dere ikke tror meg, så tror iallefall dere som går på Ketolysekuren på Torkil ?? :rolleyes:

Les Slank med Ketolysekuren, side 27, fra avsnitt tre !! Der står det jeg sier !!:p

Elisabet sa for siden:

Så flott da Nille. Så da kan man unne seg litt alikevell. Tror deg jeg:p

Skorpia sa for siden:

Jeg sa jo det samme,om enn noe kortere og enklere forklart. Fiber er nemlig ikke nedbrytbart i kroppen og går derfor rett gjennom tarmsystemet og får i tillegg opp fart på forbrenningen,derfor er det viktig å å få i seg fiber (spesielt via grønnsaker)for at kroppen ikke skal stoppe opp og du får forstoppelse på en lavkarbokur(hvertfall ketolyse og Atkins)
Hos noen har magen en tendens til å stoppe opp på Ketolyse/Atkins og da er det viktig å få i seg noe som kan få magen i gang igjen(f.eks linfrø,psylliumfrø el.)Dette er stort sett bare en overgang.

Borealis sa for siden:

Ser det her er en gammel tråd, men har akkrat vært på apoteket og kjøpt Fribol sukkererstatning, og de hadde også bake-erstatning....med polydextrose. 94 gr.kullhydrater pr 100 gram, men 90 av de er spesifisert til fiber. Og det står på at det ikke påvirker blodsukkeret, og kan brukes fritt av diabetikere....inneholder også sukralose, ser jeg...foreløpig kun kjøpt sukkererstatninga. Det er krystalisert slik at det "knaser" som ordentlig sukker.....

Hyper sa for siden:

Har de????Hvordan drops da, og hva koster de?Karbo innhold?

Borealis sa for siden:

Søk på nettet på Fribol. da tror jeg du får fram info. Husker ikke prisen, jeg.

Hyper sa for siden:

Hva er konklusjonen da dere?
Kan man ,eller kan man ikke spise disse mye omtalte "apotek-dropsene"?

nalana sa for siden:

Man kan det, men hver enkelt maa finne ut selv hvor mye de taaler.

Skorpia sa for siden:

den godisen de har på apoteket kosta 29 kroner for en bitteliten boks for et år siden.Søtstoffet den inneholder er bare fiber.Kjøpte det da det kom.dundersalt het en men jeg ble litt skuffa.Det likna ikke på den dundersalten som er gått ut av produksjon her i norge. Lakrisen var alt for søt,men pulveret rundt var kjempegodt:) Så var det en karamell eller noe ok ,men litt kjedelig. Foretrekker doc plus lakris,men blir forferdelig i magen av den:(

xtra sa for siden:

Plukker opp denne tråden igjen i tilfelle andre ferskinger er på samme jakt som jeg var.

For jeg kjøpte Fribol drops på apoteket i går, Lakris og Speider, og er nesten ekstatisk :)

Jeg har savnet lakris sånn, men har ikke funnet noe det går an å spise særlig av. Å tygge diverse lakrispastiller har vært redningen min før under slanking, når jeg har blitt sugen om kvelden. Ett av disse Friboldropsene varer leeenge om man ikke faller for fristelsen til å tygge, og jeg likte smaken på begge variantene. Jippi! :D

Nila sa for siden:

Har kjøpt meg 3 bokser. NAM! Spiser bare 2 pr dag da.....eller 3:rolleyes:

beths sa for siden:

Skjønner ikke.... på de boksene jeg har kjøpt står det ikke at de inneholder noe karbo....

Bugs sa for siden:

Jeg knasker Drops i kveld jeg:)!!!!
SUKKERFRI, KARBOHYDRATFRI, PROTEINFRI, GLUTENFRI, FETFRI OG LITE MED KALORIER.
Totalt med karbohydrater: 15g - 15g HSH /Sugar Alcohol
= Netto effektive karbohydrater = 0.

Næringsinnhold: per 16 gr - 4 stk. drops: 45 kalorier, 0 gr fett, 0 mg kolesterol, 0 gr effektive karbohydrater, 0 gr sukker, 15 gr sukkeralkohol (Splenda), 0 gr protein.

Handlet på nettet. De er tilsatt Splenda, så da trenger en heller ikke å få vondt i tarmen:):p!
De er gode, kjøpt hos [Reklame]

HegeT sa for siden:

Jeg kjøpte mine på apoteket i går....... eple og peppermynte.....
ÅÅÅÅÅÅ, de var jammen gode.......
sutter og smatter i vilden sky.....:spisesnak

Titti sa for siden:

Hva slags drops er dette da? Husker du merket? :)

Paxen sa for siden:

De har endret merkingen på Fribol-boksene slik at det ikke skal bli noe tvil om at de kan spises av diabetikere og folk på lavkarbo.

Nå står det kulhydrat (gammelt navn på karbohydrat) 0 g, heraf sukkerarter 0-1g (høres litt ulogisk ut at det av 0 kan være 0-1 :) ),
kostfiber 90g.

Disse dropsene har en GI på 5 og øker dermed ikke blodsukkeret merkbart.

Bugs sa for siden:

De heter Golightly!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.