< Tilbake til oversikten

Hvorfor gir ikke stixen utslag?

t.molko sa for siden:

Hei!

Gikk til innkjøp av Ketostix i ettermiddag, og etter å ha fulgt ketolysekuren i nærmere 3 uker nå, var jeg bombesikker på at stixen ville være lilla. Men neida, den var kun mellom nr 2. og 3 på fargeskalan - så vidt! Jeg ble helt paff!:(

Skyldes det at jeg har drukket Pepsi Max og tygget tyggis i kveld?
Kan det være at jeg spiser for lite karbohydrater? Har suttet og lest litt inne på forumet, hvor flere diskuterer dette med å havne inn og ut av ketose, og da sier de fleste at de ligger på 15-20, ja, helt bortimot 50g karbohydrater daglig og fremdeles er i ketose! Selv ligger jeg på under 10g karbs hver dag, de siste dagene har jeg jevnt lugget rundt 5g. Kan det ha noe å si?

På forhånd takk for tips&råd!:)

Charlott sa for siden:

Utslag er utslag! Er den veldig mørk KAN det bety at du har fått i deg for lite væske... rosa er utslag og du er i ketose :D

senorita sa for siden:

så lenge der er utslag så er du i ketose.. den skal ikke være lilla!! det betyr du drikker for lite om den blir mørk.. null utslag = ikke ketose.. lys farge/lilla farge er ketose begge deler.. i alle fall på mine stix..

Kitt sa for siden:

Utsla er utslag som det sies her, men hvorfor i all verden ligger du så lavt på karbene???:eek:
Er ikke noe poeng, det! Og du trenger alle de andre "godsakene" fra grønnsakene!:)

Kvinner bør ligge på ca 15 og menn rundt 20 den første tiden!

t.molko sa for siden:

Tusen takk for beroligende svar! JIPPI - Jeg er i ketose!:D

Hmm. Hvorfor? Aner ikke, har bare blitt sånn, at det jeg har spist på LCHF har inneholdt såpass lite karbohydrater. Men er det negativt at jeg spiser så lite, eller kan jeg bare fortsette med det? Den eneste karbohydrat-kilden min har vel vært sopp, litt grønn salat og fløte tror jeg. Og der er det jo ikke mye akkurat!

Kitt sa for siden:

Det heter seg at du trenger de godsakene du kan få fra såpass mye grønnsaker at det blir sånn ca 15-20 karber.:D
Personlig klarer jeg ikke ligge så lavt og oppnår best vektnedgang mellom 20 og 30.
For noen vil minimalt med karber oppleves som ekstremt for kroppen og den tviholder på alt den kan!:eek:

Lillemy71 sa for siden:

Det spørs nå hvilken filosofi man følger det. I Skaldeman 50+ skal det ikke være mer enn max 12g kh til dagen og man skal ikke ha mer enn max 3g kh per måltid.

Så her er det viktigt å bestemme seg for en filosofi og lese seg opp på den. Er lett å havne i masse feller når man er uerfaren og skal prøve seg på egenkomponert, har vært igjennom alt det der selv.

t.molko sa for siden:

Okei. Jeg følger forholdsvis Ketolysekuren, og der står det maks 15g kbh per dag. Spiller det noen rolle hvor mange kbh jeg inntar, så lenge jeg holder meg under det?

Kitt sa for siden:

Leser du ikke det jeg skriver?;)
Du skal ligge PÅ 15, ikke under!:p

Du trenger de vitaminer og mineraler du får fra grønnsakene som gir deg de 15 karbene!:)

Lillemy71 sa for siden:

Det kan ha noe å si ja, det betyr faktisk noe at sammensetningen av fett, proteiner og kh er optimalt sammensatt for at dette skal virke. Mange opplever at de ikke går ned i vekt når de får for lite kh og andre opplever det motsatte. Det er viktig å sette seg inn i den filosofien man har tenkt å følge og prøve å spise så optimalt man kan i fht til det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.