< Tilbake til oversikten

Helsestanden, foren eder og kommuniser!

Cherry sa for siden:

I dag var jeg hos lege og fikk en resept på noe. Skulle hente den og dessverre, den fikk man ikke tak i lengre, helt siden januar. De måtte snakke med legen, men dessverre var han umulig å få tak i. Resultat null medisin for meg!

Det er to år siden sist jeg har brukt medisin regelmessig. Gjerne ett par tre-fem resepter i året, og da brukte legen å skrive ut en type, kom på apoteket og de anbefalte en annen type etc.

Hva med å snakke sammen da, leger og farmasøyter? Bli enige om hva som er hot and not! Jeg liker jo å tro at legen vet hvilken medisin som er best for meg, samtidig så har jo farmasøyten grunnlegggende utdanning i akkurat det og skulle vite bedre.

Jeg vil bare ha mine resepter utlevert. Er det for mye for langt at legen skal vite hva som er utgått eller ikke tilgjengelig? Er det for mye for langt at lege og apotek kan enes om en medisin?

Kanutten sa for siden:

Apoteket er forpliktet til å fortelle deg om billigere alternativer. Og hvis en medisin er utgått må de finne en annen tilsvarende.

Ala zyrtec og cetirizine. Begge er allergimedisiner som har akkurat samme virkestoffene. Bare det at den siste koster en brøkdel av prisen...

Cherry sa for siden:

Ikke denne. Denne måtte de snakke med legen om først. Stussa litt ejg også på at jeg ikke bare kunne få noe annet, men gjetter på at det ikke var samme virkestoffene i andre typer medisiner for det samme.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.