< Tilbake til oversikten

Går ikke ned, begynner å bli desperat

Alvedans sa for siden:

Jeg har insulinresistens. Veide 97 kg for et par år siden, satte da i gang med å kutte ned på karbohydrater etter råd fra diabetesveileder. Gikk litt ned, men ikke særlig mye. Fikk slankepiller, hjalp ikke stort det heller.

For ett år siden gikk jeg inn for LCHF. Da greide jeg gå ned en del til, selv om det ikke gikk fort. Tilsammen gikk jeg ned ca 9 kg. Jeg har siden gått litt opp igjen og har ligget på rundt 90 kg +/- 1-2 kg.

I sommer skeiet jeg litt ut, men ikke noe ekstremt i forhold til hvordan jeg ville ha spist for et par år siden. Var bare vanskelig å få til LCHF på ferieturer, men jeg gjorde så godt jeg kunne og spiste ikke poteter/ris etc.

Etter sommeren; ny innsats. Men jeg går ikke ned, heller opp. I dag viste vekta 93 og jeg har lyst å legge meg ned og grine.

Jeg spiser omtrent slik:

Frokost: Et par små skiver med lavkarbobrød (laget av: egg, CF, revet ost, et par skjeer glutenmel + et par skjeer fiberhusk og f.eks. kokosmel) med fett pålegg (varierer litt, men blir gjerne ost av ulike typer, spekeskinke, fleskepølse etc og smør eller majones til).

Lunsj 1: Omtrent det samme, evt en omelett med ost i, el. egg og bacon. Bruker stort sett 2 egg når jeg lager omelett.

Lunsj 2: Blir gjerne dødssulten etter en stund og spiser da igjen, som oftest noe fett pålegg evt lavkarbobrød igjen (men det er bittesmå skiver, ikke i nærheten av hva en vanlig brødskive ville vært).

Middag: Blir gjerne en av disse: Et par stykker laks, en stor kyllingfilet, karbonadedeig. Tilbehør: Ca 300 gram brokkoli. Saus av CF og krydder.

Småspiser gjerne litt nøtter (mandler, walnøtter), noen småbiter mørk sjokolade (70 %) fordi jeg ofte får lyst på noe godt på ettermiddagen/kvelden. Evt tar jeg en avocado, eller noe pålegg.

Kvelds: Ikke alltid jeg spiser det, men hvis jeg gjør så velger jeg gjerne en skive lavkarbobrød med pålegg igjen.

Jeg steker ting i meierismør. Jeg drikker ca 2 kopper kaffe pr dag (med fløte). Jeg drikker vann og har kuttet ned på kunstig søtt. Skeier av og til ut med en lavkarbo-kake med krem på, men ellers prøver jeg å la det være pga søtningsmidlene.

Jeg tar kosttilskudd (krom + kalium, d-vitamin, kalsium, magnesium, c-vitamindrikk (sånn type man løser opp i vann, står at den er sukkerfri. Kjøpt i Sverige).

Jeg sluttet å røyke for 3-4 mnd siden, men bruker nikotintyggis fortsatt (ca 5 om dagen).

For litt siden økte jeg fettmengden, fordi jeg får høre at det trolig er for lite fett i kostholdet mitt. Jeg føler meg nesten ekkel med tanke på fettet jeg får i meg, men har nå gjort det likevel. Brie, fet gulost, fleskepølse, majones, smør, fløte, creme fraiche og rømme... hva mer kan jeg dytte i meg av fett egentlig?

Tror jeg har fått med meg alt her nå, bortsett fra at jeg ikke er over-aktiv, pga sykdom, så jeg kan ikke påvirke ved hjelp av trening.

Jeg har de siste ukene blitt plaget med ekstremt mye hjerteklapp og er under utsjekking for dette.

Hva gjør jeg egentlig galt? Kan det tenkes at jeg begynner å oppleve mangelsykdommer pga at jeg har levd på lavkarbo så lenge nå? Hjerteklappen er særdeles lite hyggelig, men jeg vet jo ikke om det har sammenheng med kostholdet.

Er det sånn at lavkarbo ikke passer for meg, så lurer jeg veldig på hva jeg skal velge - for jeg legger på meg av den minste karbo-utskeiing.

Håper noen har råd til meg, jeg er både fortvilet og desperat.

Kitt sa for siden:

LCHF betyr Low carb, high fat og det betyr at du må spise mye fett for at det skal "virke"!;)
Er du så sulten etter lunsj at du må spise en lunsj til, får du i deg ALT for lite fett!

Mange reagerer på brøderstatningene selv om de er aldri så lavkarbo. du spiser veldig mye av dette. Prøv å begrens det til max en gang pr dag!

Nøtter kan også hindre vektnedgang!

Sukkerfrie produkter(som c- vit) kan likevel inneholde søtstoffer som hindrer vektnedgagn pga deres virkning på kroppen!

Hjertebank er faktisk en "bivirkning" av ketose! Stor nok magnesium- dose(600mg om kvelden) kan hindre det!

Får du metformin mot insulinresistens?
Er du utredet for lavt stoffskifte og PCOS?

Trening er så mangt, lett mosjon er mye bedre enn ingen ting!;)

Alvedans sa for siden:

Hei Kitt og takk for svar!

Jeg har forsøkt å kutte ut brøderstatningen, men synes det ofte blir vanskelig å få til... men skal gjøre et nytt forsøk her. Frokost i dag blir: litt oppkuttet agurk + paprika, rømme, to speilegg, litt brie, litt spekeskinke.

Skal se litt på c-vitaminene ja... synd det ikke står noe på dem hva de inneholder av karbohydratene.

Jeg får ikke noe som helst mot insulinresistensen. Legen sier at sånne medisiner bare får folk til å legge på seg enda mer. Ellers sier han at prøvene mine er fine. Er ikke utredet ift lavt stoffskifte/PCOS.

Lett mosjon blir det innimellom, men det varierer veldig ift dagsform. Lett mosjon for meg vil si en gåtur på kanskje 15 minutter et par-tre ganger per uke. Maks.

Augustina sa for siden:

Er det mulig å øke lengden på de gåturene eller er du bevegelseshemmet pga sykdom?

Alvedans sa for siden:

Nei, kan dessverre ikke det. Er bev.hemmet pga sykdom, har blant annet en rullestol for å spare meg for for mye aktivitet.

Kitt sa for siden:

Mange som får metformin for insulinresistens, går ned i vekt, så det er bare tull at alle legger på seg!
Andre medisiner mot dia2 kan man gå opp av, ja, men ikke metformin! Er ikke sikkert man går ned, men har aldri vært borte i noen som har gått opp!

Når legen sier prøvene er fine, bør du spørre i forholdt til hva!;) Nå vet jeg ikke hva som feiler deg, men du bør vite hvilke prøver som er tatt og hvordan de ligger an i forhold til normalen uansett! Be gjerne om å få en utskrift, så kan du følge med selv fra gang til gang!

De oppløslige c- vit jeg har i skapet inneholder 7.9g karber pr 100g og er søtet med fruktose!:eek:

Min eks- lege var en dust, men en ting var han klar på, når man ikke kan trene og sliter med å bevege seg, er all bevegelse mosjon!!! Altså, alt er bedre enn å sitte på stumpen 24/7!:D
Gå dine små turer så ofte du orker og vær lykkelig for det du klarer!:heia:
Vet akkurat hvordan det er!;)

Matglad sa for siden:

Hei Alvedans

Vet det er frustrerende når vekten ikke rikker seg, særlig når man opplever at man er veldig flink med kosten.

Vi er alle ulike og det samme fungerer ikke for alle. Jeg tenkte også på dette med lavt stoffskifte. Ikke nødvendigvis bare fordi du ikke går ned i vekt, men fordi lavt stoffskifte kan gi hjertebank. Det er en endokrinolog med navn Oftebro som er veldig flink. Han er en av Norges dyktigste på stoffskifte.

Jeg stod selv stille i 6 måneder etter først å ha gått ned 12 kg. Var utrolig lei og frustrert. Prøvde å kutte ut diverse partystoppere, men det hjalp ikke meg. Det jeg gjorde som virkelig har fått det til å løsne for meg er flg:

Pr dag:
Karbo: 0 gram karbo (dvs tilnærmet 0 da f.eks egg inneholder bittelitt karbo). Spiser ikke grønnsaker eller fløte, rømme som inneholder karb
Protein: 65 gram protein (tilsvarer 1 gram pr ønsket vekt, min ønsket vekt er 65 kilo)
Fett: 150 gram pr døgn

Før jeg gjorde dette grepet levde jeg i ketose. Selv med mellom 15 - 20 gram karbo om dagen, var jeg fremdeles ganske ofte sulten. Selvom det var langt bedre enn før. Det positive for meg med dette prosjektet mitt er at metthetsfølelsen er veldig forandret. Er mett lenge og spiser maks 3 ganger pr dag. Skulle jeg være sulten mellom måltidene, noe som skjer utrolig sjeldent, tar jeg litt cocosa i kaffe eller te.

Ved dette kostholdet så er jeg blitt kvitt søtsuget fullstendig, og siden jeg også er veldig mett blir alt behov for småspising borte.

Når jeg gikk så vitenskapelig til verks som jeg har gjort nå fant jeg ut at jeg hadde spist lite karb, men for mye protein og for lite fett. Jeg veier nå maten min og opplever det som ikke stressende. Har skrevet ned i en bok hvor mange gram jeg f.eks. kan ha av ulike matvarer til ulike måltider.

Kostholdet blir litt mer ensformig, så 0 karbo blir ikke en varig livsstil for meg. Men det har hjulpet så bra på vekten at det gir motivasjon i bøttevis til å fullføre til jeg er i mål vektmessig. Det går også ann å variere ganske mye, krever bare litt mer av fantasien.

Hvis dette kan være interessant for deg å teste, så hjelper jeg deg gjerne med forslag til dagsplaner.

Jeg synes kostholdet ditt i dag inneholder mye brød, og mye annet småfyll som jeg tror hadde vært enkelt for deg å kutte ved å gjøre noen endringer som gjør at kroppen ikke krever disse tingene lenger.

ada-emilie sa for siden:

Har du forsøkt å spise etter Torkils eller Skaldemanns anbefalinger?

LiMe sa for siden:

Kan du legge ut en dagsmeny? Jeg har hatt stillstand i flere uker nå, og må sette inn "tiltak"

t.molko sa for siden:

Jeg og kunne gjerne tenkt å sett en dagsmeny på dette! Synes selv jeg går veldig treigt ned, og til å skulle gå ned nærmere 8kg til jul, begynner jeg å bli litt småstressa!:confused:

Alvedans sa for siden:

Tusen takk for oppmuntrende svar, Kitt!

Jeg kutter ut disse rørene med vitaminer med en gang. Skjønner at jeg sikkert har fått inn en del karber den veien. Fysj... får se om jeg kan prakke alle rørene over på noen andre som ikke lever lavkarbo. :)

Bevegelse blir det jo hver dag, heldigvis, men ikke i den forstand som andre tenker på som trening. Jeg handler, jeg lager mat, jeg vasker opp og rydder og gjør div småtterier i heimen... men må også hvile en god del. Så jeg prøver å få til den rette balansen i forhold til hva min kropp orker. :)

Jeg er ikke helt sikker på hvilken medisin legen min snakket om ift insulinresistensen, men han nevnte i hvert fall at det var en medisin som kunne gjøre at man gikk mye opp... og så var det en annen som kunne hjelpe (men ikke sikkert) - men den fikk man ikke lov å få før man hadde prøvd den første (med dårlig resultat). Henger jo ikke på greip. Har snakket med en annen lege om dette også, han sa det samme.

Nå har jeg tenkt å be om henvisning til en lege som kan en del om insulinresistens + den kroniske sykdommen jeg har... og håper han kan hjelpe meg videre.

Jeg gir ikke opp helt ennå! ;)

Alvedans sa for siden:

Hei Matglad!
Takk for svar!

Oj... 0 karber... det høres litt voldsomt ut:eek:... Jeg skal kutte ned på brødet, og prøve å øke fettmengden enda litt til. Og snakke litt ekstra med legen min, tenker jeg. ;)

Alvedans sa for siden:

Nei, jeg har fulgt det jeg har lest meg til på forumet og på nett, og ellers hva andre lavkarbo-folk har fortalt meg. Men nå har jeg lånt Skaldemann-boka, så skal jeg se om det er noe lurt der jeg har gått glipp av. :)

Alvedans sa for siden:

Først nå så jeg det med dagsmeny, da! surrete

Jo, altså - hvis du vil legge ut dagsmenyforslag så er jeg absolutt interessert i å se om det er noe jeg kan greie å gjennomføre. Fikk litt hetta med tanken på å kutte ut grønnsaker og sånt, men... jeg skal vurdere det. :D

Nerthus sa for siden:

Hei du desperate! :)

Ada-emilie stiller et godt spørsmål - følger du en spesiell retning? Det kan ofte være lettere å følge en retning med bok og oppskrifter over en periode først for å først slippe å regne og måle og veie selv, samtidig så lærer man mye om hvordan kostholdet skal bygges opp.

Hvis du i tillegg har lavt stoffskifte (selv om du ikke har fått det bekreftet) - så kan det hende kroppen din fremdeles må ha litt tid for å få opp forbrenningen - dvs forbrenningen av fett. Det betyr først at du må spise MYE fett (søk opp tråder om dette på forumet - hvordan få i seg mer fett uten å drikke smør), for det andre - kan det hende at du med din forbrenning spiser for mye kcalorier? jeg vet det er delte meninger om kcaloriinntak på lavkarbo - så først og fremst vil jeg også si at fettinntaket MÅ være stort nok til å virkelig få i gang fettforbrenningen, men samtidig er det noen av oss som må redusere/telle kcal for å gå ned. (Slik som jeg må).

Et forslag kan være å bestille ferdige måltider fra spis-deg-slank i en eller to uker. Da slipper du tenke mye selv og stresse, og kan bare hente maten for neste dag i frysen før du legger deg. Dette vil også raskt vise om det har noen effekt på din kropp.

Jeg anbefaler gourmet-menyen fordi den har kun 2 skiver lavkarbobrød til frokost - resten er uten brød. For meg - som ikke gikk ned et gram etter 6 mnd på lavkarbo - ble dette løsningen! Jeg gikk ned i vekt - samtidig som jeg fikk masse tips om måltider.

Gå inn på www.spisdegslank.no og les litt hva som står der - føler du at du har prøvd "alt" - og ikke kommer videre KAN dette være noe å prøve.
JEG tror lavkarbo er for alle - men har samtidig erfaring med at ikke ALLE lavkarboretninger passer for den enkelte. Flere har prøvd flere retninger før de har funnet en som de både er komfortabel med OG som de går ned i vekt med. Spisdegslank har også en fin liten bok med tips, triks og oppskrifter. Det er denne jeg nå lager all maten selv fra :)

Ikke gi opp - noen av oss -inkludert meg selv er så "sære" i kroppen at vi må lete og prøve lenge før vi finner "vår" lavkarbo-retning og det tror jeg gjelder deg også!

Oppmuntringsklem sendes din vei!

Cyan sa for siden:

Hei Alvedans.
Ser at du bor i Oslo, og da vil jeg anbefale deg en tur på Fedon Lindberg klinikken. Det er dyrt, men der vil du få en skikkelig utredning på både insulinresistens, stoffskifte og pcos. Her ser de jo også litt bredere på det (både med tanke på insulinresistens og stoffskifte) enn hos "vanlige" leger. Har du insulinresistens vil du høyst sannsynlig få skrevet ut metformin som kan hjelpe deg med vektnedgangen.

erruslank sa for siden:

Det er litt teit, men det handler om økonomi. Nyutviklede preparater er svindyrt, så derfor må du prøve de "gamle" først. Ikke sikkert det nye er no bedre heller.

Cherry sa for siden:

Det som slår meg er; 1)Har du oversikt over kaloriinntaket? Det er nemlig slik at noen av oss må holde orden på energiinntaket for at vi skal gå ned i vekt.

2)Kutt melkeprodukter en stund og se om det hjelper

Alvedans sa for siden:

Hei Nerthus!

Tusen takk for svar fra deg og, veldig hyggelig med så oppmuntrende svar, jeg kjenner liksom at jeg ikke er fullt så fortvila som jeg var i dag morges.

Jeg var innom spis-deg-slank, men slet veldig med nettsiden. Den var ganske fæl, men jeg ser de har innmari mye ferdigmat å tilby. Jeg vet ikke om jeg greide å finne gourmet-menyen, men fant i hvert fall et sted de hadde ulike menyer til passive. Det frister litt, men akkurat nå har jeg så dårlig råd at jeg ikke kan ta meg råd til det. Det blir jo en ganske stor utgift på en gang, og så syntes jeg det var veldig mye brød der (som jeg nå har bestemt meg for å droppe). Hvis økonomien bedrer seg er jeg derimot veldig interessert i å teste noe av maten derfra, så jeg sier takk for tips!

Men interessant å høre du må telle kalorier, for det leser jeg jo ellers at man ikke må på lavkarbo. Jeg har tenkt på det samme, men kanskje det er fordi jeg er så indoktrinert med fett-frykt?

Nå fant jeg i hvert fall fram til oppskrift på eggemelk og har bestemt meg for å bruke det som frokost og evt et måltid til... da får jeg i meg nok fett, vil jeg tro. :D

Men altså... kjenner det frister med ferdigmaten fra spisdegslank. Synes du den er god?

Klem tilbake!

Alvedans sa for siden:

Har ikke råd til dette akkurat nå, dessverre. (Litt uheldig rammet av nye regler fra myndighetene som gjorde at jeg mista store deler av inntekten min.) Men takk for tips, det kan jo være noe å tenke på når økonomien blir normal igjen (og det håper jeg skjer)!

Alvedans sa for siden:

Akkurat ja, det var vel noe sånt legene sa. Det er mye rart å forholde seg til. :confused: Jeg håper å klare meg uten medisiner, men skal be om henvisning til en spesialist som forhåpentligvis kan hjelpe meg.

Kari Marita sa for siden:

Vekta mi har stått stille i 2 uker den å nå,gikk ned 2 kilo første uka.Føler jeg har gått ned i cm da.Tror da jeg gjør det riktig å.Det er vel bare å ha tålmod da kansje,men det er frustrerende:)

Alvedans sa for siden:

Så først denne nå, Cherry!
Nei, jeg har ikke sett på kaloriene. Fettet vil vel gjøre at det blir skyhøyt kaloriinntak? Hva skal man i så fall holde seg under?

Melkeproduktene ja.. jeg har tenkt på det, men føler det blir så lite igjen å spise - men jeg skal kikke nærmere på det. Takk for tips!

ada-emilie sa for siden:

Om man spiser det man trenger, hverken mer eller mindre, av lavkarbomat, så skal man i teorien komme til sin idealvekt før eller senere.Du bør ikke ligge under 1300 kcal. per dag som kvinne, for ikke å sette ned forbrenningen. Men ligger du på 1300 og ikke 4000 vil du nok gå fortere ned.

Nerthus sa for siden:

Du får menyer fra 500 kr i uka - og da er det all maten du trenger - minus pålegg til brødskivene (det er den med brød). Gourmet ligger på rundt 1000. Jeg må innrømme at jeg bruker så mye penger på fersk mat og grønnsaker at det ligger omtrent på det samme uansett om jeg handler selv eller bestiller :o

Jeg synes maten var god - mye smak - samtidig kan man ha på mer krydder selv. Uvant - men en glimrende anledning til å smake mange forskjellige retter - det var nesten aldri samme måltidet over en uke!

Når det gjelder kcaloritellingen så stemmer nok det at jeg må telle for å gå ned... mulig dette vil endre seg jo lengre jeg går på lavkarbo :) Jeg ble målt til å ha veldig lavt fritt tyroksin (en av parameterene på lavt stoffskifte) før jeg begynte på lavkarbo - og nå har det økt kraftig! Det positive med lavkarbo for min del er at jeg kan pakke i meg så mye jeg vil - så lenge det er lite karbo - og jeg går ikke opp et eneste gram. Derfor er jeg ikke lengre så stresset mellom nedgangsperiodene - for nå har jeg stått stille 3 uker igjen - det kommer plutselig en bolk ... nå er jeg ikke så strikt i forhold til kcalorier og jeg spiser veldig ensidig fordi jeg er så matlei - så jeg vurderer 2 nye uker med spisdegslank så jeg får variasjon og full kontroll på alt næringsinnhold :) Det aller viktigste er faktisk at jeg ikke får panikk når jeg nå står stille... det er kjedelig - men jeg vet jo at jeg bare kan justere litt så går det ned igjen. Jeg går ihvertfall ikke opp og det er så DEILIG! :D

Ikke gi opp - gjør dette til noe du kan leve på resten av livet - samtidig som det vil få deg ned i vekt etterhvert. Det er så mange fordeler med dette kostholdet at de er umulig å liste opp ;)

Fortsatt lykke til!

jvb sa for siden:

Jeg har vært i ketose siden juni uten å miste så mye som et gram, men jeg har følt meg veldig bra og hatt mye energi. Først denne uken har det endret seg litt på vekt og fettprosent - og det er fordi insulinresistensen gjør det vanskelig for kroppen å bruke fettet.

Det er litt over fire måneder på 30 kg overvekt (125kg/189cm), det.
Men det eneste som funker for å få ned insulinproduksjonen er lavt karbohydratinntak og en overdose med tålmodighet. Du har alt å vinne -Lykke til! :)

Edit: min c-peptidverdi er 690 etter fire mnd i ketose
(skal lure på hva den var før...)

PrøveKanin sa for siden:

Etter å ha gått ned 20 kg på 3 måneder viste vekta idag + 2.3 kg fra forrige uke.
Denne uken har jeg skeiet ut med nøtter, kremfløte/bringebær, cottage cheese, Ost, rømme, vaniljekesam, 2stk Atkins bar, 4-5 0.5liter flasker med cola light.

Så det er tydelig at melkesukker / kunstig sukker / nøtter kan hindre vektnedgang hos enkelte, det gjorde det iallefall hos meg...

Lillemy71 sa for siden:

Ser at du har begynt å lese Skaldeman sin bok og det er bra. Du skriver ikke hvilken av bøkene hans, men jeg har fått mest hjelp av "GI-null" boken for der er det mest forslag til oppskrifter og hvordan man skal spise. Tror det er viktig å bli kjent med de ulike lavkarbo filosofiene gjennom bøkene og ikke bare dette forumet. Forumet er bra for å få tips og råd, men mange har sine egne måter å gjøre ting på og har egne meninger om ting, som ikke nødvendigvis stemmer overens med alle lavkarbo retninger.

Selv begynte jeg med ferdigrettene til spisdegslank.no og hadde stor suksess med det. 15 kg forsvant i rekordfart uten problemer. Men jeg gikk lei av ferdigmaten og syntes det ble litt stress å passe på og bestille hele veien (bor i Stavanger så levering skjer bare av og til). Begynte derfor å gli mer og mer over i ketolyskuren og delvis selvkomponert og etter det har jeg bare gått ned 3 kg (siden påske). Det er lett å falle i forskjellige feller dersom man ikke vet hva man helt holder på med.

Jeg kunne ikke forstå hvorfor vekta ikke ville slippe for jeg har vært i ketose hele veien. Jeg kutta ut på partystoppere og trodde jeg gjorde alt riktig, jeg gikk ikke opp i vekt men jeg gikk heller ikke ned. Etterhvert fant jeg ut at også jeg er en av de som må passe på energi-inntaket og den perioden jeg gjorde det gikk jeg ned 2 kg. Man skal strengt tatt ikke behøve å telle kalorier på lavkarbo og mange her inne blir neste fornærma når man snakker om kaloriberegning. Grunnen til dette er jo at er jo at dersom man spiser riktig og er i ketose skal sultfølelsen forsvinne og dermed spiser man naturlig mye mindre, selv om man spiser feit mat. Dette skjedde desverre ikke for min del, jeg har gått mye sulten og derfor spist altfor mye. Kan heldigvis stappe ganske mye i meg uten å gå opp i vekt, så lenge jeg er i ketose.

Jeg ble lei av dette og bestemte meg for å prøve en helt ny retning og valget falt på Skaldeman, nå følger jeg hans råd slavisk og det har jeg tenkt å gjøre til vekta er kommet på et ønsket nivå. Kjører ganske strengt regime nå sånn til å begynne med, med mye fett, noe proteiner og litt kh. Prøver å ligge på Skaldeman sine forholdstall 1,5-2 i alle måltid (du finner ut hva dette er når du leser boka) for å optimalisere fettforbrenning, etterhvert så vil jeg introdusere mer kh i form av grønnsaker når vekta går nedover. Nå har det begynt å bevege seg nedover og jeg sliter ikke med sult. Mest sannsynlig for det at jeg nå får et mer optimalt forhold mellom fett, proteiner og kh. Jeg ser det at jeg også spiser en del mindre, nettopp for det at jeg får i meg så mye fett og ergo er energiinntaket redusert av seg selv.

For å konkludere dette lange innlegget, det finnes mange partystoppere og en av dem er for mye mat. Når jeg ser på den typiske dagsdietten din, minner det om min egen dagsmeny fra den perioden jeg har hatt total stillstand i vekta. Min erfaring fra det, er at jeg har fått i meg for mye mat, men allikevel for lite fett til at dette virker. Man går ikke nødvendigvis ned i vekt for det om man er i ketose, sånn som mange fremstiller det man må også spise "riktig".

Du har fått mange gode råd her du kan følge og mitt beste råd er les deg opp på en filosofi (Skaldeman som du nå har valgt) hold deg til den til vekta går nedover og du føler deg trygg nok på grunnprinsippene til at du kan kjøre din egen variant. Dersom dette ikke virker kan du evt prøve en annen filosofi som Ketolysekuren eller spis-deg slank. Det er jo viktig å gi din valgte filosofi en sjanse også og ikke blande elementer fra ulike retninger, da blir ikke kuren optimal - det har jeg prøvd ut. Det er som sagt mange feller og gå i og jeg trot jeg har vært innom de fleste.

Lykke til og ikke fortvil med treningen. Klare du å gå ned i vekt, kan det hende at du klarer å bevege deg mer også. Gjør det du kan enn så lenge ;)

Nerthus sa for siden:

Ville bare si meg enig - og at din historie høres ut som min når det gjelder kcalorier, stopp i vektnedgang etter å ha fulgt strikt retning (som spis-deg-slank) osv. Har du hatt noen vektnedgang nå som du har begynt med skaldeman Lillemy? Jeg har også hatt litt tanker om skaldeman - men først skal jeg ha et par uker på spisdegslank igjen for å få i gang ting.
Takker gudene for at jeg ikke går opp selv om jeg spiser for mye... ;)

Lillemy71 sa for siden:

Jeg heiv meg på en sånn der 5 kg før jul tråd her på mandag for snart to uker siden og da var startvekt 78 kg. På mandag var den 78.7 kg :eek:, tror det skyldes en helg med utskeielser og derav mye vann i kroppen. Bestemte meg derfor å bytte veiedag til fredag, siden jeg tillater meg utskeielser en dag i helgen så lenge det er lavkarbo. I dag viste vekta 77.7 kg. så altså ned 300 g, fra startvekt. Ikke mye og nesten ikke for vektnedgang å regne etter mitt hode, ettersom vekta mi glatt spretter rundt +/- 2 kg alt etter matinntak og periode.

Men nå skal det være sagt at jeg begynte med Skaldemans faktimetode på mandag, så jeg tror nok jeg må la kroppen få litt tid på seg, selv om jeg har vært i lavkarboverdenen en stund. Dessuten må jeg jobbe litt med hodet for å finne ut om jeg bare fyser eller faktisk er sulten. Har vel kanskje ikke vært helt rigid denne uka og spist noe mer ost enn det jeg burde, men nå skal jeg prøv en uke til også ser jeg hvordan det går :D Skal til slakteren i morgen og få tak i fett til en riktig så feit farse og Skaldemans fakirbiffer :D

Nerthus sa for siden:

Igjen - som å høre meg! Fakirbiffene til skaldeman er dejlige!!!

jeg må begynne hardkjøret med telling, veiing og måling av mat igjen - men skal bestille spisdegslank fra tirsdag neste uke så da blir det vel ordnings. Går heldigvis ikke opp - og er råstrikt på at alt skal være lavkarbo...

Få høre hvordan det går med deg da!

Alvedans sa for siden:

Hei alle dere som har svart meg!

Ville bare melde inn og fortelle hvordan det går.

Etter den dagen jeg skrev innlegget mitt, har jeg kuttet ut disse vannoppløselige c-vitamintablettene. Jeg har også helt kuttet ut lavkarbobrød, og jeg har økt fettinntaket. Nå er fokuset på fett, først og fremst. :D

Var på vekta i dag og har gått ned 1,6 kg!

Jeg lager meg eggemelk med kaffe 1-2 ganger om dagen (lørdagskvelden skeiet jeg til og med ut med litt whiskey oppi). Jeg har dessuten spist masse lavkarbopizza i helgen, og likevel gått ned. Fantastisk! :)

Mulig det blir litt ensformig i lengden, men jeg liker dette med eggemelken. Enkelt å få i seg, smaker ganske godt og metter en god stund.

Har begynt å lese boka til dr. Hexeberg (Frisk med lavkarbo), for å forstå mer. Har boka til Skaldemann her også, men ikke sett i den ennå. Den heter GI-Null og skal studeres nøye når jeg bare får inn mer info om HVORFOR dette her er så bra. :)

Nå skal jeg starte dagen med eggemelk-kaffe.

Ønsker dere en fin dag!

Lillemy71 sa for siden:

Se der ja, så flott :p

Lykke til videre da :heia:

Alvedans sa for siden:

Neida... opp litt noen hundre gram igjen og der står jeg bom... Nå er resultatet etter 2 år minus 5 kg. Ingenting jo. :( Legen min påstår det er fint å gå ned sakte, men det får da være måte på.

Deppa.

Og i dag fikk jeg avslag på en operasjon jeg trenger, hvis jeg ikke klarer å gå ned minst 7 kg innen et år. Jeg greier jo ikke gå ned en halvkilo en gang. :(

Får teste spisdegslank... Eventuelt... finnes det pulverdrikkekur i lavkarbo??? Det blir nutrilett neste her hvis ikke noe funker snart.

Nerthus sa for siden:

Litt lik min historie - med 6 mnd uten å gå ned i vekt... hva slags kosthold følger du - LCHF sier meg litt lite :) Følger du noe fra en bok?

MIn eneste måte å gå ned i vekt på var å redusere kcaloriene... Ellers lurer jeg på om du har vært og sjekket stoffskiftet? Det kan jo hende du har generelt lav forbrenning som trenger litt ekstra hjelp?
Nutrilett vil jeg ikke anbefale selv om jeg har prøvd og gått ned i vekt. Eurodiett vet jeg noen går på gjennom Fedon, som er en blanding av pulver og mat (dette vet andre bedre enn meg).

Jeg vil jo anbefale spisdegslank da - greie måltid, grei smak, og lettvint og slippe å telle. :)

Alvedans sa for siden:

Hmm, jeg får visst ikke bestilt fra spisdegslank-folka, de ble sure på meg fordi jeg kritiserte websiden deres, som gir meg hodepine hver gang jeg går inn der. Så... da blir det ikke mat derfra. Jeg skal nok finne en løsning.

Lever ketogent, er det ikke det det kalles? Er i ketose hele tida, spiser minimalt med kh, vil tro at det er max 20 g om dagen - men trolig mindre enn det og.

Er så gåen nå så jeg greier ikke skrive så mye, men skal ut og søke nye muligheter så snart jeg har ork til det.

Takk for svar, forresten! :)

Yonah sa for siden:

Høres kjent ut, kona til eieren ser ut som hun har spist en sitron når jeg kommer inn der hun jobber.. Jeg tror hun tok koblingen: ny trysling som bestilte en ukesrasjon og siden spurte hvorfor i all verden de hadde så mye søtstoff i alt.
Jeg klarer ikke engang å tenke på maten deres uten at jeg kjenner bismaken av alt for mye sukrin.

Men ellers har de vel mange fornøyde kunder da, så noen må jo like maten og opplegget og hjelpen pr mail( selv om de fleste har klaget på at det tok ukevis å få svar på mail).

Hva med å prøve ketolyse eller et annet opplegg og lese ei bok godt og følge den filosofien etter boka? Ofte er det bare smp justeringer som skal til, justeringer som man kanskje ikke selv ser.

Alvedans sa for siden:

Takk Imse! Jeg skal studere mer, ja. Har lest boka til Hexeberg (veldig bra, synes jeg - bruker råd og oppskrifter blant annet derfra) og skal i gang med Skaldemans GI Null-bok. Tar litt tid for meg å lese faglig stoff, men jeg er i gang. :)

Interessant det om spisdegslank, synd de dytter så mye rart i maten da. Jeg foretrekker "ren" mat, holder meg helst til det.

Nerthus sa for siden:

Jøss, seriøst? Bestilte du ferdige menyer? Da kommer det jo automatiske genererte eposter med bekreftelse etter bestilling - er ikke manuelt mottak av bestilling såvidt jeg har opplevd - og jeg bestilte siste for bare litt over en uke siden :) Hvis det ER slik at du ikke får bestilt får du få en venninne til å bestille i sitt navn - du må jo uansett betale maten når du henter den :)

Nerthus sa for siden:

Maten er helt grei med helt grei smak, svært variert slik at man ikke går lei. Hvis det er noe jeg har reagert på med maten er at noen måltider er litt vel salte - men det kan jo ha med min smakssans å gjøre også :)
Har opplevd å få svar omtrent på timen på mine spørsmål :)

Dette som en motvekt til andre opplevelser ;) - slik at nye og ferske kan få begge sider av en sak før de tar en avgjørelse om å prøve spisdegslank.

Nå har jeg ikke hatt mye behov for hjelp pr mail - sidene deres (om enn så lite bra de er (sa webdesigneren...")) inneholder veldig mye informasjon når man først finner den, i tillegg likte jeg boka veldig godt og har laget mat selv med utgangspunkt i oppskrifter derfra.
Resultatet så langt vises i tickeren :)

Alvedans sa for siden:

Nerthus: Neida, jeg kom ikke så langt. Planen var å bestille - jeg var inne på nettsidene, men syntes det var innmari forvirrende sider og ble irritert av hele greia. Har drevet så mye med web i mitt liv at jeg har en klar formening om en side er bra eller ei. Det er selvsagt smak og behag når det gjelder farger og utseende, men informasjonen man vil ha skal være superenkel å finne fram til. Der inne er det et salig kaos, det ser ut som sidene er laget av noen på syre... Jeg lurer virkelig på hvor mange kunder de mister pga dette, jeg har i hvert fall "snudd i døra" hver gang jeg har vært innom.

Så, jeg var allerede utslitt og grinete, og dermed bestemte jeg meg for å sende en epost og spørre om det jeg lurte på, siden jeg ikke orka studere sidene deres mer. Jeg skrev rett ut hva jeg mente om sidene deres, at de er noe av det verste jeg har sett (og det er virkelig helt ærlig ment), men at siden jeg likevel ønsker produktene deres håpet jeg at jeg kunne få svar via epost. Det kunne jeg ikke, svaret tilbake var ganske usaklig. Jeg var tydeligvis ikke ønsket som kunde. Kritikken ble visst tatt veldig personlig. Greit nok for meg, da gidder ikke jeg bruke 2500 kr i måneden på dem.

Men flott at du er fornøyd med dem, altså! Jeg var jo kun sekunder fra å bestille derfra selv... men nå tenker jeg prøve en annen måte. Jeg trives igrunn med å lage maten selv, så det er ikke så stort tap. :)

streber sa for siden:

ENDELIG virket noe på meg-Eurodietten anbefales:D

Jarrasann sa for siden:

He-he.

Prøvde ei uke eller to på "spis-deg-sur" når jeg skulle starte mitt halvhjertede forsøk på ketolyse.

Maten smakte som tannpasta og kundeservicen var så dårlig at jeg gruet meg til å ringe dit...

Hun i mottaket burde seriøst gå over på høyfett da hun sannsynligvis lider av sterke svigninger i blodsukkeret, med absolutte bunner i åpningstiden.

For ei sjappe!

Dette lager vi bedre selv!

Alvedans sa for siden:

Streber: Eurodietten skal jeg sjekke ut. Takk for tips! :)

Jarrasan: Det er jo godt å lese da, siden jeg ikke kom så langt som til å bestille derfra. Men det er tydeligvis ulike oppfatninger og opplevelser folk har hatt med disse. Jeg er sikker på det er til god hjelp for mange å få maten ferdig en periode.

Arngrens sider er jo faktisk enda verre, ja. :eek: Hvordan er det mulig..?

Matglad sa for siden:

Måtte le av denne kommentaren. Kanskje du skulle foreslått dette for henne. Mennesker med lavt blodsukker er jo som regel veldig åpen for slike innspill, hehe. Slet selv med lavt blodsukker før, og stakkars den som så på meg da....

Prøvde Spis deg slank for ett par år siden. I den situasjonen jeg var i da, funka det å ha ferdigretter liggende. Smaken var derimot noe jeg ikke satte veldig pris på. Syntes mye var triste greier. Middagene smakte veldig likt, og f.eks. cappuchinoene smakte utrolig kunstig. Mulig de har utviklet produktene sine siden da. Dyrt var det også. Men at det kan ha en misjon for noen for en periode kan jeg skjønne. Problemet kan kanskje være når man skal begynne å lage mat selv igjen, hvis man ikke har skjønt prinsippene fordi man har kjøpt ferdig mat.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har bare hatt positive opplevelser med SDS. Svar på mail kommer innen en dag og jeg fikk erstatning for noen ødelagte varer uten problem. Har aldri hatt noen problemer med verken det ene eller det andre der og man kan trygt bestille. Han som leverer maten her er også en solstråle og veldig hjelpsom, men det kan jo selvfølgelig variere fra landsdel til landsdel.

Er enig at nettsidene er noe rotete, men at det skal være grunn til å boikotte forstår jeg ikke helt. Da er det mye som bare burde vært kutta ut i nettverdenen. Men dessverre er det noen få her på forumet som har hatt negative opplevelser med SDS og dermed lager et fryktelig hylekor hver gang det er snakk om de.

SDS kan være greit sånn til å begynne med for å få en kickstart, men jeg ble også lei av maten etter en stund (ikke pga av smak, men litt liten variasjon) og begynte etterhvert å bevege meg over på ketolysekuren. Den har ikke jeg positiv erfaring med, men jeg rakker ikke ned på den for det, hver enkelt må bare prøve selv. Ser at enkelte også klager på at de tilsetter "mye rare greier" i maten, det er jo ikke tilfelle dersom man setter seg inn i hva de faktisk har i maten. Dessuten må man kanskje forstå at det å lage ferdigretter som skal fryses og selges har litt andre retningslinjer enn det å smøre sammen noe hjemme som man hiver i frysen. Jeg ser ikke noe problem med bruk av sukrin i maten for jeg bruker det selv og anser ikke det som kunstig søtning. Men igjen, det får bli opp til den enkelte og avgjøre om det er noe de vil bruke/spise.

OG jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke får bestilt, har du prøvd å bestille via e-mail eller direkte på nettsiden. Velger bare en diett og produkter her jeg, legger inn opplysninger og bekrefter, så får jeg en autogenerert e-mail som bekreftelse akkurat slik som Nerthus beskreiv. Aldri vært et problem i det hele tatt.

Yonah sa for siden:

Jeg synes ikke SDS har så veldig mye rare greier i maten sin akkurat. Jeg liker ikke søtstoffet i maten deres, det er min personlige smak. Og noe av maten er også tilsatt MSG( smaksforsterker), noe jeg unngår så godt jeg kan med god grunn.

Å si at det lages hylekor hver gang SDS nevnes synes jeg er litt på kanten, noen nevner at de har dårlig erfaring med de, og andre sier at desvverre har de også det. Og motparten som har god erfaring kommmer med sin erfaring. Om det kalles hylekor vet ikke jeg, men da må det vel kalles hylekor(lovsangs?) hver gang de som har hatt god erfaring med de sier sitt også da?
Vi har alle forskjellig erfaring med de og stort sett har de vel fornøyde kunder og det sier vel sitt tenker jeg. Jeg har en negativ erfaring med de og det er det, de plager meg ikke for å si det sånn.

Karissima sa for siden:

Jeg har brukt en del av SDS sine produkter tidligere og har aldri hatt noe problem med å finne ut av nettsiden deres. Hva gjelder damen i mottaket så synes jeg hun er kjempetrivelig. Alltid smilende og blid når jeg har vært der :D Nå er det flere mnd siden jeg var der sist så kanskje det er en annen dame som sitter i mottaket nå ???????????

Nerthus sa for siden:

Konklusjonen på dette er at det finnes de med positive erfaringer med SDS (maten, servicen mm) og de som har negative erfaringer.

Rådet til alle som vurderer SDS er at man må prøve det selv :)

Jeg synes ihvertfall IKKE det er dyrt - sammenlignet med hvor mye penger jeg bruker på mat til meg og sambo når jeg IKKE spiser SDS. All mat til uka for 500 kroner er kjempedeal - jeg bruker gourmetversjonen til 1000 kr og enda tror jeg faktisk jeg kommer bedre ut. Dette avhenger selvsagt av hvor mye du bruker på mat pr uke i dag ;)
Liker ikke bringebær smoothien - er totalt hekta på cappuchino-smoothien (som jeg også lager selv) :)

lura sa for siden:

Mye klaging her syns jeg..men noe negativt er det vel med alt.Jeg har aldri hatt noen problemer med dem,og heller ikke problemer med nettsiden dems.Man finner det man vil!

streber sa for siden:

Værsegod for tips ja, jeg er virkelig fornøyd. Det er en lettelse å finne et lavkarboalternativ som fungerer vektreduserende på meg-ikke bare vektstabiliserende.Gleder meg til etter kuren for å si det slik, er jo så mye god lavkarbomat å lage, men eurodiettproduktene har absolutt sine godsaker de også, som gjør det helt finfint å holde på med:DKoster gryn da, veldig dyrt, men det er såpass lite morsomt å være overvektig at det er greit å betale så mye, for noen måneder:rolleyes:

Lillemy71 sa for siden:

Helt enig med deg, det betyr så utrolig mye for psyken å komme ned på normalvekt at det er vel verdt de kronene, så sant man har råd til det da :p

Lykke til, håper du når målvekt snart :D

streber sa for siden:

Tusen takk Lillemy:DHar jo mye igjen, men dette går veien! Blir vel noe opp i julen, men så lenge jeg er innstilt på å gå på for fullt etterpå, gjør ikke det så mye:)

Idarull sa for siden:

Syns det ser ut som du spiser veldig mye brød jeg da. Jeg gjorde også det første gangen jeg prøvde, og gikk ikke ned... Hva med å lage knekkebrød? Nannah sine er visst veldig gode. Ellers så er det mange som skryter av Oppsie, selv om jeg aldri har fått de til :P man kan også lage oopsie-rull og ha med på jobb eller bare varme opp til frokost. blir nesten ikke karber :D

Vibeke-67 sa for siden:

Hei Alvedans
Du har fått endel tips her, men det er et par her jeg vil påpeke ekstra som i alle fall hjalp meg ned i vekt.
Jeg gikk opp i vekt på lavkarbo, selv om jeg trente masse. Og det var nok insulinresistensen.
Derfor var det en befrielse å komme meg til en Fedon Lindberg-lege (side du bor i Oslo er Hexenberg og Willumsen gode leger å anbefale). Her kom jeg til en som virkelig forsto hvorfor jeg gikk opp! Og dermed kunne vi sammen legge opp en plan som hjalp for MIN kropp. Jeg gikk igjennom hva jeg spiste, også la vi opp en dagsplan for kosthold tilpasset meg og mine verdier.
Jeg har noe som heter PCOS, og også insulinresistens. Så jeg fulgte prinsippene til Eurodietten (altså lavkarbo OG lavkalori), dvs ikke pøse på med fett som andre retninger har. Eurodietten er forstadiet til Fedon Lindbergdietten kan man si. Men heller ikke med dette gikk jeg ned, og derfor begynte jeg med Metformin. Metformin er ingen slankemedisisn. Slik jeg forstår det så er Metformin et middel som hjelper insulinet til å virke.
Det var en befrielse å begynne med Metformin. Endelig slapp fettet taket. Det gikk ikke fort, men det var en stor forbedring. Nå er jeg 25 kg lettere, normalvektig, ikke insulinresistent mer, og spiser lindbergsk. Og går ikke opp, men fortsatt ned faktisk.

Det som var deilig for meg, var å slippe å prøve å finne ut hvorfor jeg ikke gikk ned selv om jeg gjorde alt korrekt. Det var ikke snakk om partystoppere, men faktisk kroppen min som niholdt på fettet!

Så dette er faktisk tips som er verdt å merke seg:
Lindbergklinikken
Metformin
eventuelt Eurodiett.

Jarrasann sa for siden:

Jeg klager ikke.

Jeg bare bekrefter at servicen er elendig, damen i mottaket er lite hyggelig og maten smaker tannkrem.

Og som sagt, dette kan man lage bedre selv!

Alvedans sa for siden:

Hei Vibeke! Takk for fint svar! :)

Siden sist har jeg gjort noen endringer, som ligner litt på noe du nevner. Jeg fant nemlig fram til et sted på nett som heter diett.no. Der registrerer jeg alt jeg spiser og alt jeg gjør (så godt det lar seg gjøre). Utfra min høyde, vekt og hvor mye jeg ønsker å gå ned (over den ønskede perioden jeg har satt opp) forteller den meg hvor mange kalorier mindre jeg må spise per døgn for å nå målet mitt.

Det jeg så der inne var nemlig at jeg spiser ganske nøyaktig det antall kalorier jeg forbruker i løpet av et døgn. Og da er det jo logisk at jeg ikke går ned. Jeg ser mange på lavkarbo blir kjempemette, spiser lite og sjelden. Ikke jeg. Jeg er sulten nesten hele tida og har alltid lyst på noe uansett om jeg nettopp har spist. Så - da må jeg bare gjøre det "the hard way" og kutte kalorier i tillegg til at jeg må leve lavkarbo pga insulinresistensen.

Nå har jeg hatt et par dager med passe kaloriinntak ift hva jeg forbruker. Blir spennende å veie seg neste gang! Nå er det håp igjen. :D

(Funker ikke dette så blir det nok spesialist jeg forsøker... og evt en av de legene du nevner. Legen min vil ikke gi meg metformin, men jeg har tenkt å snakke med spesialisten om dette.)

Så - takk for tips og støtte! Lykke til videre med deg og ditt mål!

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har det også slik. De fleste her inne sier at da spiser man for lite fett, men jeg spiser 70-80% fett daglig og kan allikevel ha det sånn. Jeg har også vært igjennom alle stadier for å identifisere om jeg er sulten eller fysen og hvorfor jeg er fysen. Er det kroppen eller hodet som vil ha? Jeg har etterhvert fått ganske god kontroll på det og vet hva som er hva, men sliter til tider med sultfølelse for det.

De som mister sultfølelsen og spiser lite hver dag er heldige, men ikke alle har det sånn desverre uansett hvor "riktig" vi spiser og drikker. Jeg er nødt til å telle kalorier for å ha litt kontroll på matinntaket og at det ikke blir for mye, det er det eneste som nytter for meg. Dessuten kan jeg heller ikke ligge for lavt i kh-inntak for da blir jeg skikkelig slapp og tung og vekta rikker seg ihvertfall ikke.

Håper det løsner for deg, selv har jeg vært i platå siden mars, med unntak av 3 kg som jeg klarte å få av i sommer. Og det var nok pga forholdsvis høyt kh-inntak (30-40 g per dag) og lavt kcal inntak.

Lykke til :p

P.S: Har hørt at noen her inne sier at diett.no ikke er helt til å stole på, spesielt når det gjelder kh, bare sånn at du vet det. Men jeg har brukt et selv og det er helt greit som en guide. Ellers bruker jeg også Matvareguiden og lager "tallerkner" for å sjekke innholdet i et måltid eller egenkomponert oppskrift.

Alvedans sa for siden:

Lillemy: Ja, jeg ser jo når jeg legger inn hva jeg spiser at fettprosenten min er så høy som de sier den skal være, jeg måler at jeg er i ketose, jeg ligger ofte på under 10 kh pr dag - og likevel rikker ikke vekta si. Da må det jo handle om kaloriinntak.

To dager der jeg har vært forsiktig med kaloriene i tillegg til lavkarbo (max 10 kh pr dag): Jeg har gått ned 600 gram. Det er tidlig ennå, men her har det i hvert fall skjedd noe, og jeg er villig til å sulte meg litt fremover for å se om det skjer mer.

Men jaggu er det ubehagelig å være sulten.

Jeg leste et sted at diett.no har litt lavt kh-innhold på varene sine, men jeg spiser jo stort sett varer med lite/ingen kh. Regner med jeg er trygt innen for max 20-grensa jeg har satt for meg selv.

Takk skal du ha - og lykke til selv! Håper du kommer deg vekk fra platået ditt og at vektpila peker nedover igjen snart!

Nerthus sa for siden:

Sånn hadde jeg det også da jeg spiste generell lavkarbo og spis så mye du vil... gikk ikke ned et gram (gikk ikke OPP heller da!) - og var sulten, ordentlig romle-i-magen sulten stort sett hele tida. Etter å ha gått over til spisdegslank, dvs mindre kcalorier, forsvant all sultfølelse. Så jeg må redusere inntaket for å kontrollere sulten. :)

Lurer på om jeg også burde innom Fedon eller kanskje Hexeberg for en helsjekk for å få hjelp til å tilpasse kostholdet? Har jo gått ned 10 kg, men nå har det stått stille stort sett siden sommeren med unntak av et par kg som "datt av" i høst en gang hehe :)

Vibeke-67 sa for siden:

Spennende å lese Alvedans! Det er ganske mange som ikke går ned på mye fett og lite karbohydrater. eller de kan gå ned mye i en periode før de havner på et platå. Men så løsner det om de øker karbohydratnivået noe og kutter på fettet. Da jeg gikk ned mine to kilo i måneden (hui for et tempo!) spiste jeg ca 30-40 gram karbohydrater om dagen.
Lykke til videre! :heia:

Alvedans sa for siden:

Interessant! Hva hentet du karbohydratene fra da? Spiste du brød, poteter el.l.?

Vibeke-67 sa for siden:

Nei, ikke brød eller knekkebrød da.

Jeg kunne spise litt frukt, f eks cottagecheese med eple og mandler
Tomat, gulrot, og endel grønnsaker
Bønner og linser er vel også en kilde til langsomme karbohydrater (lav GI mat som Fedon kaller dette)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.