Steinalderdietten var visst ikke så lavkarbo som vi er blitt fortalt. I Verdt å vite (P2) for et par dager siden var det en fyr som fortalte om at det er funnet 30 000 år gamle møllesteiner med spor av mel av plantene dunkjevle og kalkgrønnaks. Rota av dunkjevle ble brukt til å male til mel. Meget karbohydratrik plante. Grønnaks er et gras i slekt med våre kornsorter. Bruken av dette melet skal være påvist over store deler av vårt kontinent. Det ble av programleder karakterisert som "en spiker i kista for troen på at vi er tilpasset et lavkarbo kosthold." nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p2
Jeg har vært forsiktig med å bruke steinalderkostargumentet, fordi jeg har ansett det for en hypotese og ikke fakta. Det kan se ut som hypotesen nå er rokket ved. Spørsmålet er om dunkjevle og grønnaks har vært brukt mer enn i begrensede mengder og korte perioder av året.
At de har spist røtter, nøtter, bær og planter som er spiselige er vel hevet over enhver tvil? Kan ikke helt se for meg at steinaldermennesket likevel har basert seg på høykarbo gjennom hele året, men at slike ting er blitt brukt som tilskudd for å ha mat lengst mulig er jo bare naturlig. Å gå på jakt med spyd var nok en tid- og energikrevende oppgave og neppe noe som ble gjort til hvert måltid.
Desse folka dreiv vel strengttatt ikkje med jordbruk, men fiske jakt og sanking.
Det litle dei fann av høgkarbo var kjempebra, det er jo bra å lagre fett over vinteren, når mat er vanskelegare å få tak i. Evolusjonsmessig så er ikkje dette noko øydeleggjande for lavkarbodietten, då har den forssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
folk som trener mye spiser vel også mer karbohydrater enn vanlige lavkarbo folk. og i denne tidsalderen var dem vel rimelig aktive så det hadde lite å si på vekta.. :p
Tviler på dem gaffet i seg boller og kaker og croissants og potetgull og sånt i alle fall :D :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.