Vi hadde teori sist gymtime på skolen, og da kom vi innpå dette med kosthold i forhold til trening. I denne forbindelse sto det på PowerPointen hva som er lurt å spise rett etter trening. Jeg er vant til å høre at det er mye karbohydrater som er "riktig" da, så youhurt og banan hørtes jo greit ut. Men så: sjokomelk, energidrikke og vaffel!? Uansett kosthold kan jo ikke det være særlig sunt.. ??
Oboy er visstnok ultimat etter-treningmat for de som bygger muskler, sier de som skal kunne det. Raske karber bidrar til raskere restitusjonstid mener de.
Det er viktig å spise i forhold til hva målet med treninga er. Raske karber er kanskje godt for muskelvekst, men det er ikke godt for resten av kroppen, men uansett er det lurt med litt karber etter trening om man trener hver dag.
Energidrikker, sjokomelk og andre raske karbohydrater anbefales vel kun for å dekke opp det tapet man har av karbohydrater under treningen. Og karbohydrater går det jo en del av når man trener litt intensivt - det vet jo alle som kanskje har gått godt over maxgrensa for karbohydrater mens de er i ketose. En rask spasertur kan fort svi av hele overskuddet man fikk i seg, og man opplever intet negativt utslag på stixen.
Likevel er det jo begrenset hvor mye karbohydrater man brenner i fht hva man trenger etterpå for å ikke føle seg helt utmattet. Å pøse på med mer enn man har brukt vil jo gjerne gjøre treningen litt bortkastet i fht å forbrenne kalorier i allefall.
Har man derimot annen hensikt med treningen er sikkert sjokomelk helt ålreit det..
Vi lavkarbere skal huske på at det er mange grunner til å trene, ikke bare vektreduksjonsmessig. Mange skal OPP i vekt, eller få bedret prestasjons- og yteevne. Raske karber kan i mange tilfeller da være det rette. Sjokomelk er da faktisk anbefalt, det er ikke så veldig nytt ;)
Sjokomelk anbefales av Olympiatoppen, eller gjorde det, før man fikk disse YT greiene.
Min mening, basert på hva som skjer hormonelt i kroppen, er at det er mer eller mindre dumt. Det hadde vært bedre med fersk H melk. Det aller beste er noe animalskt kjøtt og fettrikt, som en skikkelig villfisk, makrell eller sik, med en god saus, kanskje en smørsaus over seg?
Fordi: Trening gjør visse ting med kroppen, avhengig av hva man trener. Utholdenhet, spenst, styrke, hurtighet. De som trener for maksimal styrke, bruker stort sett kreatinfosfat, mens de som skal løpe en kjapp 10000 meter går på en blanding av fett og karbohydrater. Jo bedre fettforbrenning, jo mindre karbohydrater går med. 200 meters sprintere går på en blanding av flere forskjellige typer brennstoff, som kreatinfosfat, karbohydrat og fett. Jo bedre fettforbrenning, jo mindre karbhydrater blir brukt opp. Og jo mindre karbohydrat etter trening, jo bedre og raskere restitusjonstid blir det. Det som kroppen trenger for å bygge seg opp etter trening er protein, mineraler, vitaminer og fett. En slik mat trigger voldsomt mye veksthormoner, som gjør at det går raskere å bygge opp det man brøt ned. En større mengde karbohydrat har ikke den samme effekten, og blir mengden for stor, kan den også trigge insulinet, som har en negativ effekt på veksthormonene.
En tallerken med fet fisk og noen gode smørstekte grønnsaker med hollandaisesaus, gir en annen effekt enn en tallerken firkorn og 3 dl med sjokomelk.
Rett etter trening synes jeg en boks makrell i tomat er bra å hive i seg. Den inneholder noen få gram sukker, men i den mengden fett og proteiner gjør det ingenting.
Jeg blåser i hvor anbefalt det er, å dytte i seg slimdannende midler rett etter trening er kan ikke være bra for noen!!! :eek:
Ville heller latt ungene spise Nesquick med skje!;)
Poenget med sjokomelk er at det er karbohydrater OG proteiner, derfor anbefales det, og det er blitt anbefalt lenge :) Men vafler og energidrikke skjønner jeg ikke. Er da ikke stort til proteiner i det.
Jada, jeg skjønner så påpass! :cool:
Det kan fortsatt være anbefalt så mye det vil! Slimdannende er det uansett!;)
Man kan lage vafler av så mangt! Vafler basert på CC vil jo her mer proteiner enn vafler basert på andre ting!
Melk er veldig slimdannende!
Jeg har 2 barn som har hatt barne- astma og en astmatisk mann. Gubben kan ikke spise melkesjokolade en gang uten å måtte øke på medisinene! Ungene er sure fordi de aldri får milkshakes og sånne ting!
Vær så snill å hold babisen din unna melk som drikke! Astma- og allergilegen vår sa alltid at kumelk er for kalver, ikke små menneskebarn!:p
Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Det er heldigvis ikke mye melk som brukes i husholdningen her, bare litt laktosefri til matlaging (jeg er litt sensitiv ovenfor laktose). Jeg er også av den oppfatningen at kumelk ikke er så sunt som "man" skal ha det til, og at kalsium kan vi liksågodt hente fra andre kilder enn melk :ja:
Hadde vært interessant å høre hva legen din mener om fløte eller råmelk. Lettmelk og skummet melk som har blitt pastaurisert, homogenisert, fettredusert, bestrålt og beriket med det ene og det andre er jo ikke for kalver heller...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.