Altså, jeg har flere ganger nå målt blodsukker i høyre og venstre langfinger samtidig.
Det viser ulikt hver gang. Høyre kan ha 5, venstre kan ha 6 i blodsukker, og det kan variere enda mer også (alltid høyre som er lavest)
Finnes det en feil, eller riktig finger som man skal måle blodsukker fra?
For dette blir jo veldig rart.....
Hva skal man stole på? Hva er riktig?
Nei, det finnes ikke "feil" eller "riktig" finger, men...
Du skal ikke behøve å klemme for å få ut blodet. Da kan det også være vevsvæske i prøven som da blir uttynnet!
Det skal fortrinnsvis tas prøve i en finger du ikke har ringer på! Hadde aldri hørt det før, men legesekretæren hos legen min sa det sist gang, da jeg hadde ringer på 6 av fingrene!
Har også lært at det er lurt å stikke på den hånden du bruker minst pga mikroskopisk sjans for infeksjon i stikkstedet. Stikk fortrinnsvis på siden av fingeren der huden er tynnere!
Jeg tror jeg aldri har stukket meg i høyre hånd, bruker stort sett venstre lang- eller ringfinger!
Er jo ikke nødvendigvis selve tallet som er viktig når du ligger så lavt. Har du stukket deg i fingeren før mat og vil måle igjen 2 timer etter, jo så bruk samme hånd neste gang også!
Jeg prøvde en gang å måle blodsukker 2 ganger på rad med samme finger bare for å sjekke blodsukker-apparatet, og resultatene varierte med nesten 1. Så jeg tror nok heller at det er apparatet ditt som varierer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.