< Tilbake til oversikten

Det går an å åpne et og annet sinn!

plastbox sa for siden:

Kom over en tråd på iform.no der jeg kom i diskusjon med en ernæringstudent for en tid tilbake. Klarte faktisk å få vridd måten han ser lavkarbo på til noe potensielt positivt, og selv om han antagelig ikke kastet seg over kjøttet, smøret og brokkolien med det samme får en vel i allefall håpe at et frø er plantet og at Norge om noen år har én fagperson mer som faktisk er åpen til lavkarbo! :D

www.iform.no/forum/index.php/topic,59436.15.html

erruslank sa for siden:

Gøy å lese!

Jeg bruker masse olivenolje og rapsolje. Er det dumt?

plastbox sa for siden:

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det er med rapsolje, men jeg ville ikke tro man kan presse olje fra rapsblomster for hånd noe mer enn man kan presse olje fra grus så det er antagelig i samme klasse som margarin.

Olivenolje kan være både kriminelt og fantastisk. Oliven, samt virgin/kaldpresset olivenolje er supersunt for kroppen men billig, varmebehandlet olivenolje inneholder store andeler transfettsyrer og sikkert endel andre ulumskheter.

Kort og godt: Er maten noe besteforeldre (uavhengig av verdensdel) i sin ungdom kunne dyrket, produsert og tilberedt, vel, da er maten antageligvis naturlig og god for deg. Selvsagt med unntak av brød, potet osv. :P

camryn sa for siden:

Herlig samtale!

erruslank sa for siden:

Det er begge kaldpressede oljer.

Det er 19,5% omega-6 og 10,4% omega-3 i rapsoljen.

plastbox sa for siden:

Vel, jeg er ingen ekspert på forskjellige typer oljer utover det at kaldpresset olivenolje er noe av det beste du kan spise, og Udo's Choice bortimot er en mirakelelixir. Optimalt forhold mellom Omega-3 og Omega-6 er såvidt jeg husker 9:3 så oljen bør ikke være den eneste omega-kilden i kosten. Omega-balanse i favør av Omega-6 er proinflammatorisk (akkurat som kronisk høyt insulinnivå er) og inflammasjon er synderen bak mange av dagens voldsomt utbredte helseplager.

Edit: våre største kilder til Omega-6 er forøvrig kornprodukter og slike syntetiske planteoljer, samt lettprodukter der mettet fett er byttet ut med umettet fett (Omega-6).

Nerthus sa for siden:

Jeg abonnerte på iform - men valgte å avslutte da jeg synes de ble for svake i sine kostholds- og treningsanbefalinger... De hadde blant annet en lavkcalori-slankekur med matforslag som inneholdt så lite kcalorier og fett at jeg hadde kommet til å svimt av... :)

Må bare anbefale siste utgave av VOF - i dag har jeg lært mye nytt - ikke bare om kosthold!!

Brokkoli sa for siden:

OM man kan få åpnet et og annet sinn, ja! Jeg har også hengt på iform.no, og dytta i meg havregrøt, ris og fullkornsbrød, og du er jo grunnen til at jeg oppdaget lavkarbo. Etter at jeg gikk tilbake og leste gamle plastbox-innlegg på iform.no ramla jeg inn på lavkarbo.no - og først nå har jeg begynt å gå ned i vekt. Og jeg er friskere, sunnere og gladere!

plastbox sa for siden:

Morsomt å høre! =D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.