< Tilbake til oversikten

Sheperds Pai, med litt hjelp herifra

silje21 sa for siden:

Men uten Potetmos!!:D
Jeg lagde en annen versjon av sheperds Pai til samboeren min i går kveld, og han syntes det var utrolig godt. Nå må jeg ærlig si at jeg aner ikke karbo innhold, men kan forklare hva jeg gjorde.
Først og fremst bruker jeg kjøttdeig istedet for lammekjøtt, fordi jeg rett og slett aldri har brukt lammekjøtt, og kjøttdeig er ganske mye billigere:D
Jeg brukte en ganske liten ildfast form, ca 2-4personers lasagneform, i forhold til hvor mye man spiser :o

Sheperds Pai er igrunn enkelt, du steker kjøttet, lager en brun Eller Rød/tomatsaus og potetmos. du har kjøttet i bunnen av den ildfaste formen, på med sausen også på med potetmosen på toppen.

Det Jeg gjorde var at jeg stekte kjøttdeig, lagde en enkel hjemmelaget brunsaus,(ja Med meljevning, var det eneste jeg hadde, + buljongkraft)med masse krydder, og litt salt. pluss Nannahs beste poteterstatning som topping. jeg lagde ikke så mye saus, fordi det jeg gjør er at jeg blander kjøttet og sausen i samme kjele, akkurat nok saus til at kjøttet dekkes, men ikke druknes.
Også har vi kjøtt og saus i formen, også legger vi Nannahs beste poteterstatning på toppen, og inn i ovnen.
Jeg satte ovnen på 175gr, og lot den stå inne i 20 min.

Nannahs beste poteterstatning

Denne er den beste jeg har laget så langt! Smaker nydelig til pølser lr annen stekt mat.

1 middels blomkålhode
1 bit purre
100 g philadelphiaost
100-200g revet ost (cheddar blir best)
paprika pulver
litt smør

Kok blomkålbuketter og purre såvidt møre i lettsaltet vann. hell dem i et dørslag og press alt vann ut av dem m en rotstapper.
Ha kålmassen tilbake i kjelen og rør inn osten. Ha den i en smurt ildfast form og strø paprikapulver på toppen.
Stek 175g varmluft i 20 min ca

Denne blir også god om du blander in stekte baconbiter

Furine sa for siden:

Høyrest bra ut! Kan også lage shepherd's pie ved bruke sellerirot til mos, eg har laga det mange gongar. Mmm!

silje21 sa for siden:

hehe ja det går sikkert utrolig bra det også, bare jeg personlig kan ikke fordra sellerirot xD
Også er jo nannahs beste poteterstatning så kjempegod, at jeg bare måtte teste :D

Furine sa for siden:

Eg heller likte ikkje sellerirot før - har hatt nokre angstfornemmande lapskausmiddagar med sellerirot i når eg var jentunge. Men når ein får den kokt og tillaga til stappe, med godt med både smør, fløte og muskat i, :sikle: det har blitt ein favoritt for min del!

silje21 sa for siden:

hehe selv er jeg utpreget potetmenneske, kunne Levd på potet, og litt kjøtt nå og da, men hey, det er jo ikke bra for meg, så det går fint å ikke ha potet også;)
Men prøv å ta vekk kjøtt fra meg, hihi, hadde blitt gal(ere) tror jeg:o

Hamster59 sa for siden:

Har alltid laga denne med hakkede tomater i istedenfor brun saus, synes det smaker bedre enn brunsaus. Dette var favoritten min en gang i tida, må prøve den igjen med denne oppskrifta. (Den er skrevet opp i min lavkarbo-kokebok.) :-D

silje21 sa for siden:

hehe omtrent det eneste jeg vil ha tomat/tomatsaus til er pizza,lasagne og spagetti :o Men det er jo smakssak ikke sant :D
Så lenge du selv vil spise den, så spiller det jo ingen rolle om det er tomat eller brun saus:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.