Hva slags sjokolade spiser dere?? Jeg har sett i flere butikker her, og de som er sukkerfrie inneholder jo forts masse kh. Fant sjokolade med 90%kakao i sverige med bare 14g kh per 100g som jeg har tatt en liten bit av i ny og ne, men er tom nå og finner ikke lignende her i nærheten. Ikke det at jeg har det behovet lenger, men synes det er godt å ha noe liggende i kjøleskapet:)
Sukkerfri sjokolade inneholder ikke karber. Den inneholder søtningsmiddel, hvilket er en vesentlig forskjell, men smatidig ikke. Søtningsmiddel er i forskjellige utgaver og tas opp av kroppen i varierende grad. Aspartam f.eks har GI null, men det finner du sjelden i sjokolade. Maltitol, som de fleste sukkerfrie sjokolader er laget av, har en høyere GI og en viss prosentandel av dette KAN tas opp av kroppen.
Karbohydratene man ser på de sukkerfrie sjokoladene kalles sukkeralkholer og trekkes fra totalandelen på karbene, slik at den sukkerfrie sjokoladen inneholder kanskje 1,2,3 effektive karbohydrater.
Om du syns det er godt å ha noe liggende i kjøleskapet så handler det mer om vanen din, og den kan være vanskelig å bryte, men prøv. Det går så bra så :)
Og dæven døtte for en smell du kan gå på om du spsier sjokolade søtet med malitol. Det KAN gjøre at magen slår seg vrang. Hehehe. Det har jeg selv erfart ja:(
Enten det eller at noen rett og slett synes det er GODT og HAR LYST til og kose seg med dette innimellom, betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig vane.. alt med måte på en måte.
:)
Jeg kjøpte Cloetta melkesjokolade (sukkerfri) på Rema 1000. 13 karb per 100. Og den var fantastisk. Måtte trippelsjekke at jeg hadde kjøpt riktig. Og jeg har ikke merket noe mageproblemer. Men så spiste jeg ikke hele plata heller :P
Det er en hel haug med tips i en av de trådene som er "sticky" på forumet for lavkarbo generelt. Handler om mørk sjokolade, men det er som oftest de som er "lov" for oss, grunnet høy andel kakao.
Den som har aller minst karbo er vel den mørke til Sukkerfritt, den har 2 el 3 gram på hele mener jeg, men jeg vet at det er mange som syns at de fra Sukkerfritt er pyton og gir vondt i magen.. jeg derimot syns de er helt ok! God den de har med mandler feks. :)
Jeg blir kjempeurven av sukkerfri sjokolade, får hodepine og en ekkel smak i munnen. Men det er jo forskjell på folk. Hvis jeg får lyst på sjokolade kjøper jeg heller en veldig mørk en med 'vanlig' sukker. Jeg har heller ikke sett 90% noe sted her i Norge, men på helsekostbutikker og velassorterte dagligvarebutikker finner du ofte sjokolade med 86% kakao. Eller så lager jeg meg varm sjokolade av bakekakao, litt vann, fløte og sukrin (eller stevia). Det er så mektig at etter en halv kopp har jeg stilt sjokoladesuget i mange dager framover :)
jeg spiser atkins "sjokolade" som jeg kjøper på rema 1000 eller kiwi. 2-3 karbs på hele sjokoladen. den er ganske god også :) også spiser jeg confekta ananas gele 0 karbs :D ungene liker den også :D
Dei har hatt den på Rema lenge, men meiner å ha høyrt at dei skulle slutte å selge for ei stund sidan. Har i allefall ikkje sett den der no i det siste. Skal sjekke Meny, takk for tips. :)
Men sånn ellers, så har eg kjøpt litt sukkerfritt smågodis og sjokolade på ebay til ein rimelig penge. Er lenge sidan no så eg har ikkje heilt oversikt over kva som er der akkurat no altså, men kanskje eg skal planlegge litt innkjøp til jul. :rolleyes:
Det er forskjell på å spise en gang iblant fordi man har lyst på og faktisk vil det og det å syns det er godt å ha det liggende i kjøleskapet. Å ha noe liggende i kjøleskapet handler om å ha ett sikkerhetsnett, og da er jo veien mye lettere til å få lyst til å spise det. Men for all del, legestanden anbefaler 30gr mørk sjokkis hver dag fordi det er hjertevennlig. Kjør på.
Jeg har sluttet å spise det men spiste en halv atkinsbar,den mørke,tidligere. En hel på samme dag tålte jeg ikke selv om det var timer mellom de to halvdelene(30g+30g).Jeg ble alltid så frista til å ta siste halvdel senere på dagen at jeg måtte kutte det ut pga magens motstand.Om du klarer å holde deg til 30 gram vil du trolig ikke få problemer. Nå spiser jeg ost istedet og savner det ikke mer nå, etter noen uker uten.
spiser kun atkins-barer, og bare de to største med hazelnut crunch og chocolate decadense. Den lille og andre sjokolader med maltitol får jeg annet å gjøre enn å kose meg kan du si ler
Hmm.. konklusjonen min blir at jeg holder meg til sjokoladen fra Sverige, og kan heller glede meg til at jeg får meg en plate derfra selv om det kan bli en stund til:rolleyes:
Jeg mååå ikke ha sjokolade, men jeg får et veldig søtsug hvis det går for lenge fra jeg er sulten til at jeg får spist.. er ikke så lett å være alltid føre var når man har en energisk liten pjokk på 18 mnd:o:D Men da er det bare snakk om å ta en liiiiten bit. Også er det godt å ta seg en liten bit innimellom for nytelsen og kosen sin skyld... ikke av vane eller noe. Sier jo litt når jeg hadde den ene sjokoladeplata fra sverige på 100 g i 4 uker;)
Jeg spiser Cavalier sin, fås på Sunkost de fleste steder :) Jeg spiser den lyseste som har litt høyere karbinnhold enn de mørke, men det er fordi jeg liker lys sjokolade best.
Får dog seriøøøøøøst magasjau av den :P men hva gjør ikke en kvinne for sjokoladen sin!
Den er utrolig god! Men ifølge nettsidene selges de kun et sted i Trondheim ( i hele trøndelag faktisk..):mad: Dessuten er de dyre, men utroooolig gode!
Trenger ikke spise en hel plate med hverken det ene eller det andre for å få problemer her;) Holder mer enn nok med 3-4 ruter så begynner det å rumle i magen
Nei er kanskje ikke bra, men man blir jo mer immun mot ting etterhvert, blir man ikke? Har lest på Loone sin blogg, hu ble skikkelig dårlig når hu skeia ut med masse vanlig sukker, men etterhvert gikk det bedre.. Håpa kanskje på det samme med maltitolen da. men men. skitt au, hehe.
Liker veldig godt cloetta sin lyse, ikke den mørke den smaker py:(
Pleier ikke å bli dårlig av den i det hele tatt, spiste mye av den i en periode(Mer en jeg hadde godt av).. Hadde så en pause, spiste så en dag en hel pLATE 100g.. Ble skamm dårlig, hjelp:eek: Så tror kansje at kroppen vener seg litt til, virker sånn på min vertfall..
Sist gang jeg var på Meny hadde de Sjokoladeprinsen, men kjøpte ikke fordi de var så dyre. :p Kjøper heller den mørkeste varianten til Cavalier på Sunkost en gang iblant. :ja:
Har prøvd den mørke sjokoladen fra sukkerfritt. Fikk ikke problemer med magen, men ble så utrolig kvalm. Fordelen er at jeg ikke fikk lyst på sjokolade igjen på leeeenge. Usj...
Jeg blir dårlig i magen om jeg spiser for mye. Men en gang i blant er det godt å kose seg med sjokoladeprinsens, som etter min smak er den beste ;)
Må nesten unne meg noe godt av og til, og da er sukkerfrie løsninger knallbra å ha :D;)
Rema 1000 har som regel Cloetta i både mørk og lys sjokolade. I tillegg bruker de å ha ulike sjokolader fra Sukkerfritt. Dette kan variere fra butikk til butikk, men jeg har alltid funnet noe sukkerfritt. I tillegg har jeg opplevd at noen Kiwi og Meny butikker har litt utvalg. Dog ser jeg at noen av de butikkene jeg har handlet i før, har kuttet det ut.
For de som ikke vil lete etter butikker, eller som vil ha et større utvalg, så kan jeg anbefale [url]www.sukkerfritt.com[/url]. Der finner dere et bredere utvalg enn jeg har sett i noen annen butikk tidligere :)
Der er forklaringen, har slitt med mageknip lenge jeg, og har spist litt sukkerfri sjokolade hver dag :oDet er da sukkerfri sjokolade spedd utt med cocosa rigtignok, og kun en liten bit til dagen, men tror det er dette som gir meg mageknip, kjenner det nå som jeg har holdt meg unna noen dager, at jeg ikke kniper sånn.
Jeg kjøpte denne idag,og ser bak at det står 19 karber!!! Og det er Ikkeper 100g men nemlig per sjokolade,står noe annet forran,hva er dette?:eek: Har jeg nå fått i meg en MEENGDE karber?? Hjelp :p jeg er helt ny :confused:
Ta det med ro, du har ikke fått i deg mer en 2 karber. Står foran på papiret det.
Grunnen til at det blir bare 2 karber, er at du skal trekke fra sukkeralkoholene. Bakpå står det: karbo 19 g, derav sukkeralkoholer: 17. Altså 2 g karber i hele baren :)
Spiste en Cloetta 72% mörk choklad tidligere i kveld (syv-tiden, sånn cirka), og har fortsatt ikke merket noe ubehag etter å ha spist 8/10 av den! :D Tror det kommer til å gå i den (kjøpte den på Bunnpris, noe som er langt mer praktisk enn helsekosten, men derimot også mer fristende) og Cavalier sin mørkeste (som også er sinnsykt god). :sikle: Er bare synd at Cloetta sin har 10 gram karbisser i hele greia, men en gang iblant er vel ikke verdens ende... :rolleyes:
Heii :)
Finnes det en Coletta med mindre karber i vanlig matbutikker? (dvs,-er det den sukkerfrie du spiste?)
Har gått uten noe form for søtt i nesten tre uker før idag.. (bortsett fra 3 druer en av de første dagene,før jeg visste at dette var fyy :p) Jeg har nemlig lyst til å unne meg litt innimellom hvertfall :o
Skjønner den altså, og til å være sukkerfri sjokolade på matvarebutikk så var den ikke så ille dyr heller, 29.90 om jeg husker riktig. :D
Cavalier sin mørkeste koster 24 kroner på Sunkost på Trondheim Torg, tror jeg, men nettovekta på den er 85 gram i forhold til Cloetta sin, som er 100 gram.
Har lagt til bilder under, og her er ingrediensene på hver av dem:
Cloetta 72% mörk choklad: kakaomassa, sötningsmedel (maltitol, sukralose), kakaosmør, kakaopulver, emulgatorer (sojalecithin og E476), mælkepulver (mindre end 0,5%), aroma.
Med tanke på plassering og fordeling så regner jeg med at Cavalier-sjokoladen har mer maltitol i enn Cloetta-sjokoladen, også fordi Cloetta sin er søtet delvis med Splenda (sukralose).
Det som er så merkelig er at Cavalier sin mørkeste (extra dark) sjokolade har MER karber enn den nest mørkeste (dark, den det er vedlagt bilde av). Sjekket ut næringsinnholdet på websiden og der står det følgende:
Cavalier, dark:
Carbohydrates - 42,9 gram
Polyols - 38,7 g
Sugars - 1,0 g
Lactose - 0,0 g
Cavalier, extra dark:
Carbohydrates - 27,5 gram
Polyols - 22,0 g
Sugars - 1,4 g
Lactose - 0,0 g
Cloetta mörk choklad, 72%:
Kolhydrater - 35,0 gram
varav sockerarter - 1,0 g
varav sockeralkoholer - 25,0 g
Polyols/sockeralkoholer er sukkeralkoholer - som vil si at de kan trekkes ifra - sugars/sockerarter er sukkerarter, og lactose er laktose. Med andre ord:
Cavalier, dark: 4.2 g kh (per 100 gram) 3.57 g kh (per plate på 85 gram)
Cavalier, extra dark: 5.5 g kh (per 100 gram) 4.675 g kh (per plate på 85 gram)
Cloetta mörk choklad, 72%: 10 g kh (per 100 gram/plate)
Bor i Trondheim, jeg da, og i og med at det er to år til jeg kan ta sertifikatet - og derfor er avhengig av mamma for transport - så er nok ikke det å dra til Sverige for å kjøpe godteri aktuelt. :p
Men for all del, de som bor ved Svenskegrensa er heldig!
Spiste cloetta sin lyse i dag og merker ingenting i magen foreløpig. Er et par timer siden nå. Cavalier hater meg tror jeg. Huff. Magen min blir ikke glad når den får det nei.
Det jeg lurer på er om de som ikke får magetrøbbel av maltitol faktisk tar opp maltitolet fra tarmen. Dette lurer jeg på fordi magetrøbbelet skyldes at det blir i tarmen og jeg tenker dette også fordi ved overdose av magnesium og også c vitamin går dette også rett igjennom med dertil løsere avføring. Det vil da bety at alle bør holde seg langt unna!!
Hmm.. kom til ¨å tenke på en ting nå da.. jeg har jo ikke tygget sukkerfri tyggis eller spist noen sukkerfrie pastiller pga det høye kh-innholdet.. vil det si at jeg også trygt kan spise det allikevel da? Hvis det bare er sukkeralkoholer i tyggisen f.eks?
SYnes å huske at jeg leste i Ketolysekurenboka at bl.a Maltitol omdannes til glukose i kroppen, og at man skulle unngå det?
Tyggis inneholder en rekke forskjellige søtstoffer som gir ca 2-4 kcal fra karbohydrater per bit. (4 i stimorol fusion).Innhold er gjerne maltitolsirup,aspartam, mannitol, sorbitol og acesulfam-c i en blanding. Du er lur om du fortsetter å holde deg unna dette.
Vi investerte i en liten plate fra sjokoladeprinsen forleden dag. Den er møkkdyr, men akk så vannvittig god. Det var jo omtrent som å spise vanlig melkesjokolade jo. Ellers liker jeg den mørke fra cloetta. Har den lyse utgaven liggende i kjøleskapet til en annen gang, men har ikke smakt den. Hadde den mørke med meg på hyttetur for noen uker siden, og det var veldig godt å lage en snop-pose med den, valnøtter og mandler. Gav litt energi på tur. Hvertfall føltes det sånn :)
Jeg kjøpte en på MIX, 29 kroner for en bitteliten plate. :eek:
Noen som vet hvor ellers jeg får kjøpt den? Den holdt lenge for meg, trenger ikke så mye av gangen. Veldig god, nesten litt for søt etter min smak.
Cloetta sin lyse var også veldig god. Smakte i grunnen som vanlig melkesjokolade. Glimrende, da har jeg et alternativ om jeg bare må ha noe... Har desverre ikke helt mistet behovet for noe søtt innimellom, men jeg har blitt flinkere til å begrense meg. En dag vi var helt på tuppa her, delte vi en sjokolade på 42 g, og det var passe. Før hadde jeg sikkert spist flere sånne alene... Husker ikke helt navnet, men vi kjøpte flere ulike sjokoladetyper i Sverige, for å teste ut. Bl.a. noe som lignet på belgisk konfekt, men den har vi ikke testet ut foreløpig.
nå har jeg vært en tur i danmark og kjøpt Cavalier konfekt. DEN var god den. glad jeg bare kjøpte en pakke. hadde nok ikke klart å ligge unna hvis jeg skulle hatt mye av den liggene;)
Jaja, ser hvertfall ikke ut til at jeg skal frykte at sukkerfri sjokolade er en partystopper for meg. Har spist endel av det denne helgen, og -2,6 kg. denne uka :D
Jenta mi hadde snaska i lavkarbo-konfekten min og gjort kål på alt saman, så da eg kom og hadde tenkt å ta ein bit, "måtte" eg vende meg til den sukkerfrie sjokoladen frå Sjokoladeprinsen som eg hadde i kjøleskapet frå tidlegare i haust.
Eg tok vel sånn sirkus 10 gram eller så. Den smakte akkurat som vanleg mjølkesjokolade. Og eigentleg er ikkje mjølkesjokolade så veldig godt. Litt for søtt, rett og slett. Sjølv om det er søtt utan sukker. Eg vil nok halde meg til heimelaga på 86% mørk sjokolade for dei spesielle anledningane, trur eg...
OMG så dårlig jeg blir av den lyse sukkerfrie Cloetta... :_ohmy: Har spist den mørke Cloetta og forskjellige typer Cavalier uten å bli dårlig. Synd egentlig, for den lyse Cloetta er best... Men skal jeg spise den, så bør jeg sette av en hel kveld hjemme hos meg selv til å løpe på toalettet... :p
Smakte sjokoladeprinsen i kveld... Den var GOD!!! Nesten bedre enn "ordentlig" sjokolade, jo!! Og praktisk med 50-gramsplater, så slipper jeg å spise 100 eller i verste fall 200 gram... hehe :p
Men dyr, ja, det var den. Tror den kosta 24,- her på Eurospar.
almea.no leverer fraktfritt alle bestillinger over kroner 300. Da tilkommer det ingen avgifter utover prisen på produktet. Er bestillingen på under 300 tilkommer frakt, for tiden kroner 25,-
frakt kostnader for de som lurer på det:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.