I snart ett år nå har leververdiene og jernverdiene mine økt og økt og økt..
28.september i år var jernverdien på 766!! og leververdiene var fra 126-175..
Jeg har vært på MR; CT; røntgen, ultralyd, leverbiopsi, og så videre..
Tatt utallige blodprøver og verdiene har steget for hver mnd som gikk.
Ingen har visst hvorfor eller hvordan stoppe, dem har ikke funnet noe galt...
4.oktober begynte jeg med lavkarbo igjen. 21.oktober hadde jeg sist blodprøve, og jeg tenkte å sjekke åssen det stod til med leveren min etter alt fettet som "alle" mente skulle gjøre vondt verre i leveren min.. Samtidig har jeg spist masse rødt kjøtt, som er jernrikt og som dem også mente ikke var bra for jernverdiene mine..
vel, guess what!!!
Jernverdiene hadde sunket fra 766 til 366 på 2,5 uke, leververdiene fra 175 til 88!!
Det er enda langt over normalen, men likevel. Jeg har spist "vanlig mat" i 1 år og det har gått opp og opp..
BITE ME DREVON! Hahaha.. Ikke kom og fortell meg at lavkarbo er USUNT!!
Og ikke si det er tilfeldig dem synker nå.. Gleder meg bare til å ta neste blodprøve, kanskje verdiene allerede er nede på normalt nivå..
De gikk så langt at dem trodde jeg hadde KREFT i leveren! (var bare fettkuler)
så nå er 1 år med bekymring borte.. TAKK!!!!
Fortalte alt dette til pappa nå og han var SÅ interessert i lavkarbo, (han har en stor mage..) og ville jeg skulle sette opp en liste over hva han burde spise og ikke.. han liker hverken pasta eller ris så det burde gå fint, samt han spiser masse grønnsaker.. men han spiser veldig mye brød..
Så det må vi kutte ned på.. Han er litt redd for kolesterolet og alt fettet, tror han har fått beskjed av legen om å spise grooovt brød og ta kolesterolpiller eller noe..
Jeg tenkte å gi han 1 uke på lavkarbo så får han se hvor fantastisk det er!!
For en herlig dag :D :D Måtte bare dele med dere :D
Så bra! Hos meg har det vært motsatt med jern og blodprosent. Verdiene har sunket jevnt og trutt og siden jeg har blitt hyperallergisk mot jernpreparater har vi stanget hodet litt i veggen. Jern har ligget på 0-3 og blodprosenten på under 8.
Etter noen mnd på lavkarbo ble det tatt nye prøver og antall røde blodlegemer stiger sakte men sikkert og blodprosenten var nå oppe i 9.7!
:heia: Så bra!! :heia: Lavkarbo har gjort det myyyye lettere for meg også! Jeg innser at jeg har mer "oversikt" over kroppen min når jeg spiser lavkarbo. Jeg har hatt noen dager med høykarbo, og jeg forutså ikke alle reaksjonene kroppen kom til å få og jeg ble dårlig... Jeg visste ikke HVA jeg skulle stappe i den for å stagge reaksjonene, null peil!! Men NÅ vet jeg hva den og den reaksjonen betyr og jeg lar kroppen få det og etter en halv time er jeg ok igjen. For meg er det blitt slik at jeg rett og slett ikke TØR prøve høykarb mer. Selv om jeg savner det av og til. Jeg blir så dårlig og fornemmer at jeg er omtrent døden nær (hjertebank, rødme, hevelse i kroppen, noe ala søvnapne, fornemmelse av å ville besvime, blodtrykksfall/stigning... ) at jeg tør ikke..
ER det mulig at et langvarig lavkarbokosthold har ødelagt toleranse for karber???
Etter å ha vært lenge på lavkarbo bør man jo venne seg forsiktig til karbo igjen, kanskje det rett og slett blir et sjokk for kroppen og den reagerer med å bli dårlig?
Jeg har ikke prøvd, og ikke har jeg lyst til å prøve heller...:o
Og hva forteller det oss om (raske) karbohydrater?? At de er sunne og gjør godt for kroppen vår??
Jeg er nødt til å gå ut av ketosen et par dagen nå, og fikk litt problemer: Det er absolutt ingenting høykarbo som frister! Hva søtten skal jeg spise? Det ble en halv brownies bare for å hoppe uti det :p.
Jeg reagerer heldigvis ikke med å bli syk, men jeg kjenner at jeg fikk hjertebank og skjelvinger... Omtrent som når man har sluttet å røyke en laaaang stund og så tar sin første sigarett; Det kjennes i kroppen at det er gift man drar inn da ja :rolleyes:
Nå har jeg vært og tatt nye blodprøver den 18. og jegfikk svarene idag..
Ferritin er nede på 272, alp 124, alat 134 (fra 166), asat 74 (fra 87) og gamma gt 60 (fra 88)
Sentralborddama var så imponert og lurte på hvordan jeg hadde fått til dette. Jeg fortalte om at jeg hadde lagt om kostholdet til lavkarbo, at jeg har gått ned 10,5 kg og at psoriasisen min er borte. Hun ble såå nysgjerrig og ville vite alt jeg spiste og hva jeg gjorde.. hehe :) Lurte på om jeg var sulten og om det var vanskelig.. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.