< Tilbake til oversikten

ATP til musklene?

Cherry sa for siden:

Kan noen med peil forklare meg hva ATP i musklene er? Jeg diskuterer en del kosthold og trening på diverse forum og når jeg nevner kutt i karbsa så trekker de innbarka med ATP og muskler og sånn. Så jeg vil gjerne vite hva det egentlig går ut på

nellie sa for siden:

ATP er en av energiformene kroppens celler produserer og benytter seg av, spesielt under aktivitet.. Mesteparten av ATP-produksjonen foregår i mitokondriene i cellene.. Det var det jeg visste:D Hva sier de da? Mener de at denne produksjonen er avhengig av karbohydrater? Sånn helt enkelt så snakker de nok om energi til muskelcellene når de prøver å briefe med ATP-opplegget sitt. Og mener nok at denne energiproduksjonen og omsetningen fungerer best når den får karbohydrater å nære seg på.

Cherry sa for siden:

¨

De mener at musklene ikke får ATP uten karber og at lavkarbodietter dermed er helt meningsløse, stort sett. Jeg har bare pleid å styre unna det fordi jeg har ikke hatt snøring på ATP :P

nellie sa for siden:

www.snl.no/.sml_artikkel/adenosintrifosfat

Her er det litt enklere forklart enn det er på wikipedia.

Skal ikke si noe jeg, for jeg ELSKER trening med masse karbohydrater i kroppen, men det er jo nok av folk som trener hardt og masse uten en karb i kroppen, så det er vel sånn at den glukosen evt ATP trenger, den lager kroppen selv da.

Anatomi/fysiologiforelesern min er ille opptatt av muskler. Han driver og tar doktorgrad i noe muskelcellegreier og han nevnte ingenting om karbohydrater i forhold til ATP. Han snakker myyyyyyyyyyyyyyye om muskelceller, så hadde med 100% sikkerhet sagt det om det var sånn:p Men det blir kanskje litt tynt å bruke det som argument i en diskusjon:p

Forresten så er det jo nok av disse muskelfolka som stadig er på lavkarbodietter, så da pisser de i eget reir evt..

nellie sa for siden:

Søk opp innlegg startet av Bittorres.. Han har sikkert skrevet noe om musklenes ikke-behov for karbohydrater under trening..

Cherry sa for siden:

Pussig. Jeg rett og slett hater trening med masse karbohydrater, føler ikke at jeg yter i det hele tatt. Blir rett og slett bare en dilletrening:p

Jeg blir bare litt provosert av at det skal være svarthvitt, at man enten må ha masse karber, eller ha lite og ingenting karber. Det går an å leve på en gylden middelvei også. Så hvor viktig kan man si at ATP er for musklebyggere kontra vanlige mosjonister?

Man må også tørre å utfordre etablerte myter innimellom, ellers får man jo ikke noe framskritt i verden. Hadde vi ikke gjort det hadde vi forsatt bygget pyramider med håndkraft :p

Sesti sa for siden:

ATP er energilager i kroppen, og såvidt jeg veit vil ikke musklene kunne se forskjell på ATP som dannes med glukose som utgangspunkt og ATP som dannes med fett/proteiner som utgangspunkt...

=)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.