Er det noen av dere som kan hjelpe meg?
Jeg har brukt mange timer inne på forumet her nå for å finne ut om dette men finner ikke svar på det jeg lurer på... så da prøver jeg meg på en ny tråd...
Jeg ser at noen av dere sier at vi forbrenner fett når vi er i ketose andre at vi forbrenner fett uansett bare vi er under ca 60 gram karb pr dag.
Noen sier også at det kan godt hende at vi er i ketose selv om ikke det gir utslag på stixen... er det en annen måte vi kan finne ut av det på? Jeg spiser ca 15 gram karb pr dag, fikk utslag i starten men ikke nå lenger.. kan selvfølgelig hende at det er noe med stixen som fler her inne har sagt noe om, men det vet jeg jo ikke...?
Jeg lurer også på dette med å bare spise når man er sulten.. Jeg har tidligere lært at for å holde forbrenninga oppe må man spise ca hver 3-4 time.. jeg er ikke så ofte sulten nå som jeg spiser så mye fett, så det kan lett gå 5-6 timer hvis jeg skal bli sulten før jeg spiser noe... hvordan virker dette på forbrenningen?
Jeg har også lest flere steder at kroppen ikke forbrenner fett dersom kroppstemperaturen er under 36 grader... jeg sliter litt med lavt stoffskifte og andre hormonforstyrrelser og ligger på ca 35,5.. jeg har gått opp etter at jeg begynte med lavkarbo og regner med at over tid vil jeg nok komme over 36 jeg og :) Jeg ser det er flere andre her inne som også har erfart at kroppstemperaturen øker :)
Jeg føler på meg at lavkarbo er rett for meg, jeg føler meg lettere og har mer energi allerede :) Jeg vil jo gjerne bli frisk og slank i en fei slik flere andre her inne har så jeg håper noen kan hjelpe meg..
Om du har fått utslag ved 15 karbohydrater tidligere så er du sikkert i ketose fortsatt om du horlder deg på 15. 15 er svært lite så det er rart om du ikke er i ketose. Fukt kan ødelegge stixene. Det er ikke slik at om du er under 60 gram k per dag automatisk er i ketose fordi dette er svært individuelt betinget.Om du passer på å holde deg på 15 trenger du ikke stix. Om du etterhvert mot målet vil tilføre mer karbohydrater på bekostning av fettinntak kan du måle og se hvor høyt opp i gram du kan gå før du er ute av ketose.
Om sult: skal du spise når du er sulten og stoppe å spise når du er mett uansett hvor lang tid det har gått mellom måltidene. Om du vil spise ofte kan du spise litt mindre måltider hver gang.Når du forbrenner fett og ikke er avhengig av karbohydratinntak fordi du har fettlager vil forbrenningen holde seg oppe selv om det er lenge mellom måltidene.
Det ketostixen viser, er overskudd av ketonlegemer i blodet. Det betyr at dersom du for eksempel akkurat har gjennomført en treningsøkt og har brukt opp ketonlegemene kroppen har produsert, så vil du ikke få utslag på stixen. Dette gjelder også generelt når kroppen din etterhvert har lært seg hva disse ketonlegemene skal brukes til, slik at du sjelden vil ha stort overskudd av disse i blodet. Kroppen forbrenner fettet du har på kroppen.
Spiser du ketogent så er du i ketose.
Å spise sjeldnere enn på høykarbo har ingenting å si for forbrenningen:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.