< Tilbake til oversikten

Min mening om erstatninger og sånn...

BitTorres sa for siden:

Dette har jeg sagt før, og nå kommer jeg sikkert til å dra på meg hissige kommentarer - det er IKKE min hensikt. For dette er kanskje mest myntet på NYE lavkarbere.

Lavkarbo er et navn som har fått feste i Norge nå. Det er bare KJEMPEFINT. Men en skal ikke glemme at dette ikke er en kur for noe som helst, det er en annen måte å spise på, for å OPPNÅ FORBEDRET HELSE. Og den beste måten å lære lavkarbo på, er å forandre sin tankemåte rundt maten. Ikke løpe etter noe som ligner på det man har spist - men å spise en annen type sunn mat. Istedet for så løpe land og strand rundt etter spaghetti etterligning, for eksempel, så spis noe annet - spis grønnaker. Om du er vant til å spise spaghetti og kjøttsaus, så lager du nå sausen selv, av råvarer fra naturen, og istedet for spaghetti, så har du nå en håndfull grønnsaker.
Det krever en ny måte å tenke på. Lørdagsgodt blir ikke til sukkerfri snop. Det blir ikke snop i det hele tatt. Som Sofie Hexeberg sier det: Før måtte hun ha no å KOSE SEG MED til en DVD, nå koser hun seg med DVDn istedet, nå er det selve filmen som er kos. Erstatninger er på en måte å ljuge for seg selv, det er ikke noe du trenger i kroppen din, det er tankemåten som ikke er forandret. Lærer man å tenke "lavkarbisk" så raskt som mulig, har man et hav av andre muligheter. Mange sier at de "ikke klarer seg uten " de erstatningene som finnes. Neivel? Du kan vedde ganske mye penger på at helsen deres ikke blir dårligere uten erstatninger. Lavkarbo for bedre helse betyr renere mat, mindre tilsetninger. Så lite Eer som mulig, så naturlig som mulig. Greit, du vil ikke ha rå nyrer fra elgoksen. Ikke jeg heller, og kroppen tar ikke opp rått kjøtt særlig bra heller, den er etter 500 000 år tilvent til kokt mat. Men det er ikke til å komme fra at biff er bedre enn pølse, at broccoli er bedre enn spaghetti erstatning, og at vann er bedre enn pepsi max.
Der erstatningen tar opp plassen i magen, ville det ellers vært plass til tomat, cocosa, parika, dill, eller noe annet sunt - som kroppen vår kan gjøre best nytte av.
Ren lavkarbo fører raskere til superhelse. Det er ikka bare å spise mat med lavt karbo innhold, det er også å spise renere mat, mindre tilsetninger, og fetere mat. DET er lavkarbo. Mener JEG da...dette er ingen offisiel mening, ingen kritikk av de som bruker erstatninger, men en tanke til de som er ganske nye i gamet.

kamp sa for siden:

veldig bra skrevet. En livstil, ikke en midlertidig diett :)

majalille sa for siden:

Jeg er veldig enig - men kan man ikke spise lavkarbo uten så mye fett også? Jeg syns jeg ser fett fett fett uansett hvor jeg leser rundt omkring her. :confused:

Er det usunt å spise grønnsaker, kjøtt/fisk/fugl/whatever UTEN så mye fett? Havregrynsgrøt, riskjeks istedet for brød osv. I`m confused. Jeg holder meg unna hveteprodukter uansett fordi magen min ikke vil ha det, men jeg føler meg skikkelig på feil spor når jeg leser da. Lurer på om jeg burde tvinge i meg mer fett, selv om ketose absolutt ikke var tingen for meg? For det er vel ikke sunt når man ikke er i ketose? Hm... :o

arnakristin sa for siden:

Hei,
Lavkarbo er et kosthold der man spiser bare ren, uprosessert mat; kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, grønnsaker, noe bær, egg og meieriprodukter. Sjekk ut denne Lavkarbo på 3 minutter
[font=Times New Roman][/font]Tommelfinger regelen er at jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatning er at man ikke behøver å redusere fettforbruket før man overstiger 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).
Jeg synes ikke lavkarbomat flyter over med fett jeg da, men vet at noen har blitt så hjernevaska at de har litt fettforbi.
Det aller beste er om man greier å få i seg det man trenger av fett igjennom våre matvalg.
Kjøtt: bacon, ”grillskiver”- sideflesk, ribbe, entrecote, kjøttdeig, medisterdeig, nakkekoteletter…
Fisk: laks, ørret, makrell, sild, brisling…
Husk gode olje- eller rømmedressinger på salaten.

For de med fettforbi les fett relaterte linker som ligger i denne tråden, når man kutter ned på kh så må man hente energien annensteds fra, nemlig fett
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Cherry sa for siden:

Du trenger ikke drukne maten din i fett da, men fett er bra for kroppen og den trenger det faktisk for å være sunn og frisk. Du kan ikke spise bare proteiner! Kroppen kan bryte proteiner ned til energi men den vil helst ikke gjøre det. Resultatet er at uten fett og uten karber så kan du bli svært syk. Fett styrker cellene våre og er kroppens ultimate energi, og det er totalt ufarlig så lenge man ikke spiser transfett eller masse karber + masse fett.

majalille sa for siden:

Jeg skjønner jo at jeg må ha i meg fett, jeg har på ingen måte fettfobi. :)

Og det er vel slik at så lenge kroppen ikke er i ketose så bruker den karber som energi uansett hvor karbene kommer fra? Så hvis jeg passer på å spise nok grønt og grovt (jeg spiser en liten porsjon havregryn og riskjeks), pluss fisk, kjøtt og "krek" og holder meg mest mulig unna raffinert sukker/raske karbohydrater, så holder jeg vel kroppen sunn? De som er i ketose går over på et ala Lindberg-kosthold for å holde vekten og da kutter de ned på fettet - om jeg har forstått det riktig?

BitTorres sa for siden:

Ikke nødvendigvis. Ketose er ikke en vekttap tilstand. Jeg er i ketose stort sett hele tiden, og vekta blir der den er. Ketose er bare en tilstand der kroppen bruker en del ketonlegemer også, i tillegg til fett og glukose.

majalille sa for siden:

Nei det hadde vel vært dødelig om det hadde vært en vekttapende tilstand sånnsett. :)

Huldr sa for siden:

Ja, det vil jeg absolutt si, hvis det er det du føler passer for deg. For meg er det den formen for kosthold som passer best. Og du trenger ikke spise så mye fett som de i ketose gjør, på langt nær. :ja: Mange gjør det. Men som trådstarter skriver, ikke alle går over på mer karber/ut av ketose.

marjusen sa for siden:

så nettopp brennunkt på nrk. Veldig skremmende å få høre det dem tok opp der. Bransjen og dokumentaren påstår at kjøtt og fisk blir sprøytet med kjemikaler som gjør at vekten kan øke med inntil 20%. Dette gjelder bacon, biffer, fiskefiler osv. Så da spørs det hvor rene produkter vi faktisk spiser. Mattilsynet har utrolig nok ingen regler for merking av dett, så vi forbrukere har ingen mulighet til å sjekke det selv heller.

Carisma sa for siden:

Havregryn går fint så lenge man ikke spiser det flere ganger om dagen, og velger de store (ikke de lettkokte. Riskjeksene derimot bør nok kastes. :o

senorita sa for siden:

økologisk? kanskje bedre... vet ikke.. evt kan man jo fiske selv, hehe :p

LilleM0r sa for siden:

Bit Torres - er så enig med deg!! Flott innlegg!
Jeg ble også veldig overrasket over jakten på erstatningene her inne.
Til tider så har det vært hovedfokus og som ny bruker i 2008 trodde jeg faktisk at det var det det handlet om, finne erstatninger.
Og for min del så tror jeg at det er en av årsakene til at jeg ikke tok noe av på 1,5 år.
Nå spiser jeg streng Skaldeman, helt uten erstatninger og tar for første gang av meg.

Så for de det funker for, fint - bruk gjerne erstatninger, men jeg tror vi skal være forsiktige med å fokusere alt for mye på de. Nye brukere blir faktisk forvirret...:)

lifejack sa for siden:

Veldig bra innlegg, BitTorres! Det kan være greit med en tankevekker i ny og ne. Det gjør ihvertfall at jeg får lyst til å prøve en uke uten tilsetningsstoffer og slike ting som man glemmer litt når man handler "lovlige" kjøttproduker o.l. Hadde vært artig å se hvordan den lettere frustrerte kroppen min hadde reagert på det:)
Så var det det med disiplinen min, da...

Opheliia sa for siden:

Men ser dere på "strimlet" grønnsak som skal etterligne spaghetti som erstatning eller tenker dere hovedsaklig på produkter som er f.eks spaghetti, men laget med mindre karbohydrate?

For selv bruker jeg en del grønnsaker og lager det om til f.eks "spaghetti" eller "pastaplater"(squash f.eks) og har ikke sett på de tingene som erstatning og vil nok ikke se på det som erstatning heller. Må innrømme at jeg derimot bruker litt splenda i maten jeg lager noen ganger, hovedsaklig hvis jeg lager en eller annen form for dessert, men jeg ser ikke på dessert som nei-nei en gang i blant heller?

TrillTrall sa for siden:

Samme her. Og squash-lasagne er jo kjempegodt!!!! Jeg lager meg også av og til sjokoladekrem - dvs. krem med litt sukrin og kakaopulver og ser ikke på det som noe jeg desperat MÅ ha for å dempe suget etter noe annet. Jeg lager det veldig sjeldent da, det blir kanskje noe annet om man lager det hver dag eller flere ganger i uka fordi man mener man MÅ ha det?

BitTorres sa for siden:

Jeg ser ikke på strimlet zucchini eller revet blomkål som erstatninger. Det er jo grønnsaker, så får det heller være opp til hver enkelt hvordan en vil tilberede dem. Noen liker dem sånn, andre vil ha dem slik...det er smak og behag. En må jo få lov til å mikse og trikse litt på kjøkkenet. Kanskje er det behovet sterkere hos damer? Uten at jeg vil være sjåvinistisk her (skrives det sånn, forresten?), så vil jeg helst ha grønnsaken sånn som den er, og jeg liker også helst kjøttet rent uten "dilldall". Får faktisk litt vann i munnen når forfatteren av boka beskriver smaken av nykokt hjortehjerte i innvollsfett. Det høres helt nydelig ut, selv om hjertet var litt rått innerst. Må jo være snadder, tenker jeg? Så sunt da gitt :)

Kanutten sa for siden:

Synes det å kalle det erstatninger er feilaktig og nedlatende! Kall det heller for alternativer!

Noen ganger LIKER man pålegg med noe brødaktig under. Andre ønsker noe som kan være et alternativ til potet..

De som IKKE spiser lavkarbo lager jo samme alternativene! Bernaise UTEN mye smør, omelett spedd ut med vann, etc etc.

Det trenger forresten ikke være verken erstatning eller alternativ, det er rett og slett den maten man vil spise. Har jeg lyst på nøttesjokolade med minimalt av sukker så lager jeg et alternativ, ikke en erstatning. Eller, jeg lager det slik JEG kan spise det uten at kroppen min slår seg vrang.

Nerthus sa for siden:

Jeg er både enig og uenig. Du har mye rett i det du sier - samtidig ser jeg at for at dette NÅ skal fungere for meg - har jeg måttet gjøre det til noe jeg er komfortabel med. Dermed blir det alternativer :)

På samme tid som jeg nå får bedre helse og går ned i vekt - bruker jeg mye tid på det mentale. Jeg er blitt mer bevisst på småspising og fysing - og for første gang - med lavkarbo-alternativer - kan jeg faktisk gjøre dette UTEN å gå opp i vekt, UTEN å få dårlig samvittighet og kjøre meg ned i stakkars-meg-dette-klarer-jeg-aldri søla... Så da kan man jo spørre seg hva som er viktigst - at jeg får dette til å fungere - og etterhvert vil se at jeg kanskje vil kutte mye av alternativene? Eller at jeg kutter alternativene og istedet hiver meg over feil mat alltogether? Livet er ikke bestandig så enkelt - jeg er såååå fornøyd med at jeg har funnet noe som fungerer - og som gjør at når jeg "skeier ut" (alltid på lavkarbo-alternativer) -ikke vil gå opp i vekt.

Jeg har som sagt allerede begynt å jobbe med det mentale i denne småspisingen og fysingen. For meg går det nemlig på søtsaker, ikke erstatnings-spaghetti :) Jeg ønsker ikke å gå i særlig detaljer - da jeg opplever at dette er et sårt emne for meg - og veldig personlig - men jeg kan love at jeg kommer til å jobbe med det! Bare ikke døm meg for mine alternativer - det er MIN måte å klare å få dette kostholdet til å føles naturlig for meg - og lettere å se for seg langt inn i framtiden :)

Ser jo at du i stor grad henvender deg til NYE lavkarbere - og jeg tror man må finne balansen mellom desperat lete etter alternativer for ALT man liker i høykarb verden - og NOK alternativer til at kostholdet lavkarbo føles lettere å bli komfortabel med til daglig ;)
Ære være de som klarer å spise så rent som mulig - jeg synes det er helt fantastisk og samtidig også et mål for meg i framtiden - for min del føles det litt som en utfordring på linje med å slutte å røyke... (som jeg HADDE slutta med og som jeg uten en ENESTE Grunn klarte å starte med igjen og som jeg TOTALT uten en eneste (fornuftig) grunn fortsetter med... litt til....:rolleyes: )

majalille sa for siden:

Jupp, jeg fant ut igår at ketose kan man fint være i selv om man ikke spiser så mye fett og havregryn/riskjeks. Nå skal det jo sies at riskjeksene utgjør kanskje 4 stk i uka da hehe, så det er ikke mye. Jeg bruker de fordi jeg ikke spiser brød av helt andre grunner enn å skulle gå ned i vekt. :)

Men, rart. Jeg var sikker på at jeg skulle falle utav ketosen. Jeg gikk vel inn for å falle utav den også.

Opheliia sa for siden:

Æsj:eek:

:p
(Og jeg tok meg ikke nær av det andre iallefall... jeg synes det er kjempegøy å "dille" på kjøkkenet:o)

Carisma sa for siden:

Noen tåler ganske mange karber før de faller ut av ketose. MEN, man kan komme i ketose bare av å spise for lite generellt også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.