camryn sa for siden:
Fant ingen tråd om denne saken:
www.dagbladet.no/2010/10/25/tema/helse/kosthold/mat/13992406/
Annika Dahlqvist er med, og naturligvis innspill fra bl.a søte Drevon. :)
camryn sa for siden:
Fant ingen tråd om denne saken:
www.dagbladet.no/2010/10/25/tema/helse/kosthold/mat/13992406/
Annika Dahlqvist er med, og naturligvis innspill fra bl.a søte Drevon. :)
aktivjente sa for siden:
Nå bygger det seg altså opp til en skikkelig skandinavisk krig?? Aviser, ukeblader og TV hiver seg med i kampen (de gnikker seg nok i hendene; endelig større opplag)!
Vi har bare godt av en debatt - det medfører info ut til folket :)
Iset sa for siden:
Eh:
Og det klarer man med andre typer "slankekosthold"? Går ikke folk opp igjen ettr Grete Roede-kurer og Libra og lignende? Jo, det gjør de!
Ja, for man spiser ikke grønnsaker på lavkarbo, det vet da alle. Det er bare egg og bacon all day long. Og i stedet for vann drikker man baconfett og smeltet smør. :snill:
Gracella sa for siden:
Diabetikere bør ikke følge rådet om å spise mer mettet fett, sier klinisk ernæringsfysiolog Anne-Marie Aas.
—For diabetikere kan det være greit å kutte ned karbohydrater for å holde blodsukkeret mer stabilt. Men dette kostholdet er ganske snevert, og man går glipp av mat som gir vitaminer, mineraler og fiber, som for eksempel frukt og grønnsaker. Man bør også holde seg unna fettkilder som øker kolesterolet som fete meieri- og kjøttprodukter, sier ernæringsfysiologen ved Oslo Universitetssykehus.
Hvordan kan en ernæringsfysiolog si at LCHF er et snevert kosthold??
Skulle tro hun visste bedre, for det er på dia2'ere og kosthold hun har disputert...
www.med.uio.no/disputaser/a-c/aas-anne-marie.xml
Sitat: Klinisk ernæringsfysiolog og forsker Anne-Marie Aas har undersøkt ulike måter å behandle type 2 diabetes på og hun fant at endret kost og trening i ett år senket blodsukkeret like effektivt som insulin.
OG
De som fulgte kost- og mosjonsprogrammet gikk i gjennomsnitt ned tre kg i vekt, mens de som fikk insulin, økte fem kg. Kost- og mosjonsgruppa hadde dessuten en bedring i flere nye risikomarkører for hjerte- og karsykdom (PAI-1, TNF-α og CRP), mens insulinbehandling forverret noen av disse (PAI-1, TNF-α og leptin). Ett år etter at studien var slutt hadde de som ikke brukte insulin lagt på seg igjen, og blodsukkernivåene hadde steget til samme nivå som før studiestart.
Men det var sikkert ikke lavkarbokosthold...
Drevon har vi jo hørt om før :rolleyes:
Gracella sa for siden:
Og så glemte du at til middag er det bare biff med bernaisesaus... og kanskje restene av baconfettet hvis det er noe igjen fra frokosten... :)
Gracella sa for siden:
Dahlqvist er i boka åpen på at det er forsket lite på LCHF, og hennes kostholdsteorier er svært omdiskutert i Sverige. Men mange følger hennes råd.
Jeg trodde at hun ble anmeldt av en gjeng svenske leger som var i harnisk over at hun kunne anbefale smør og helmelk til skolebarna (Grøss og gru, hun kunne likeså godt ha drept de med sine egne hender!). Det svenske livsmedelverket (?) lette i tre år etter en eneste studie som de kunne "ta" henne på, evt støtte synet til de indignerte legene... Men det klarte de ikke, og Dahlqvist fikk beholde legetittelen sin.
Korriger meg gjerne hvis jeg husker dette feil...
Gracella sa for siden:
Henriette Øien er ikke heeelt på jordet (selv om hun i et annet intervju fra 2007, forefekter BMI-målinger på barn)
www.side2.no/helse/article3003509.ece
BMI og barn:
www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=160237
aktivjente sa for siden:
Hvorfor er det ingen av dere her - kloke hoder !- som skriver innlegg i avisa, hvor dere plukker fra hverandre de "hodet- i sanden- argumentene" som presenteres ved enhver kritikk mot lavkarbo-kosten?? Jeg tror dere har mye bedre gjennomslagskraft enn de som tross alt lever av å selge bøker, tabletter m.m. (Iset og Gracella, dere er så flinke til å kommentere så konkret på de dumme påstandene). Vi trenger en skikkelig debatt hvor riktig info løftes opp!!! (og hvor dere skisserer hva dere spiser i løpet av en normal uke).
Gracella sa for siden:
Akkurat nå, "gidder" jeg ikke å registrere meg for å legge inn kommentarer... (vet egentlig ikke om man må det der :o)
Så jeg tenkte å legge ut en "kladd" her så jeg kunne bruke det senere.
Hvis du legger inn kommentarer, så legg inn en lenke til denne diskusjonen.
Edit:
Ser nå at det koster å være "engasjert kommentator" i Dagbladet. Da får artikkelen bare stå uimotsagt for min del. Men om noen som er registrert vil bruke noe fra mine innlegg her, så vær så god :-)
aktivjente sa for siden:
Tror jeg begynner å bli gammel og grå :)
Jeg tenkte på en gratis mail til redaksjonen, slik at den kunne trykkes i papirutgaven... Det er vel ennå folk som kjøper avisa?
Iset sa for siden:
Jeg har i hvert fall skrevet en bråte innlegg som aldri har kommet på trykk (saklige og fine, men ...), eller bare blitt motsagt uten egentlige argumenter av Drevon og co i slike nettdebatter. Så jeg gidder ikke, jeg snakker til veggen. GAAH!
LenaBeatrice sa for siden:
Det er bare å fortsette å spise lavkarbo folkens.
Gledelig er det at fler og fler faktisk prøver, og jeg får stadig henvendelser fra folk som har hørt fra en svigerinne, venninne, mor, tante, kollega.
Det sprer seg, og det kan Drevon & Co gjøre fint lite med ;)
Iset sa for siden:
Ja, mannen min har jo gått ned over 25 kg nå, og folk er helt måpende når de ser ham, forskjellen er veldig stor. Til og med læreren til andreklassingen vår bemerket det i dag da han var på foreldremøte, hehe. Og alle spør jo hva han har gjort, og da forteller han med glede hvor mye fett han spiser. :lol:
Folk på jobben hans har vært veldig, veldig skeptiske til LCHF tidligere, men de fleste har nå snudd etter å ha sett resultatene hans, i tillegg til at flere har hengt seg på og fått like gode resultater selv. Så mannen min har fått endel disipler. :lol:
Kanutten sa for siden:
Og jeg lager lunsj hver dag til min lavkarbolege og meg. I morgen får han rester av avkokt laks med rømme og agurk! Og litt annet grønt.
De andre er egentlig bare misunnelig på oss! I dag serverte jeg omelett med bacon og salat. :sikle: De andre spiste tørr skive med brunost og syltetøy..
senorita sa for siden:
kjenner jeg ble bare sur av å lese artikkelen... jeg spiser faktisk mye mer sunnere nå på lavkarbo.. MER grønnsaker til og med.. pff. dem har jo ikke snøring!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.