Etherena sa for siden:
Barn som mikser ketokost og høykabo ...
Nupsida sa for siden:
Jeg vil tru det ikke er særlig gunstig nei :/
Mammamiia sa for siden:
Denne tråden er jeg litt spent på og, - da jeg har to tenåringer som lever på høykarbo i to uker hos pappan og som er hos oss med det kostholdet vi har i to uker. De spiser det samme som oss til middag, men får ris/pasta om de vil, - og jeg kniper inn på de feteste sausene. Og så spiser de brødskiver og melk til frokost/kvelds, - så de spiser vel ikke lavkarbo her heller akkurat....
Tenorsax sa for siden:
ai, dette er interessant for flere! Gutta mine elsker at jeg plutselig har begynt å lage sauser (det var jo fy tidligere) og mye ost i retter etc, men de spiser tradisjonelt forøvrig. De er i utgangspunktet slanke, men..
Noen know how ute i forumet?
Iset sa for siden:
Jeg lurer også på dette, for ingen av oss bruker lettprodukter her i huset, verken vi voksne eller våre to barn. Men jeg og barna spiser jo grovt brød, og også pasta, ris og poteter innimellom. Lettprodukter ser jeg på som usunt så det vil vi under inngen omstendigheter spise uansett hvor mye karbo vi spiser utenom.
marjusen sa for siden:
Samboern min har værtfall gått opp noen kilo etter jeg begynte på ketolyse. Og det kun fordi vi spiser samme middag med forskjellig tilbehør. Blir mye fete middager, og hun bruker potet, ris, pasta osv som tilbehør.
Marius
Lind sa for siden:
Syns også dette er vanskelig.
Ungene spiser feks egg, bacon og lettmelk til frokost, så blir det matpakke med brød og frukt til lunsj, for så å spise lavkarbomiddag med fløtesaus (og ris eller potet for de som ønsker det). Til kveldsmat blir det gjerne ostesmørbrød. To av ungene er sylfider, den 3. har anlegg for å legge lett på seg.
Kira71 sa for siden:
Jeg kan dele en liten historie med dere, det er ikke direkte svar på spørsmålet men...Jeg kjenner en familie som sluttet med lettprodukter, de ble bare lei av alt det "lettjaget". De begynte å kjøpe kun fete utgaver av alt. Men de begynte ikke på noe lavkarbo sånn ellers, de spiste helt vanlig. Det merkelige er at både han og hun gikk litt ned i vekt som resultat. (barna var små).
Min tanke ellers er at det egentlig kanskje ikke er så farlig? Mange her inne har jo oppdaget når de tester kaloriinnhold i det de får i seg på en dag, at det er slett ikke så mange kalorier når alt kommer til alt. For fet mat er jo mer mettende. Så min teori er at barna kanskje vil spise litt mindre av den fete lavkarbomaten enn av tilsvarende mager mat? Og at de etter lavkarbo-måltider vil holde seg mett lengre? Men jeg vet ikke jeg... interessant hvis noen har noen reelle erfaringer.
Bombus sa for siden:
Jeg ville trodd at sult og søtsug ikke stabiliserer seg etter ett måltid. At det må gå en dag eller to før blodsukkeret stabiliserer seg, avhengig av hvor mye man er "på karbokjøret". Altså at det ikke er så lurt å sjonglere sånn måltid for måltid mellom lav- og høykarbo, ville jeg gjette. Men dette er jo bare spekulasjoner.
Kanutten sa for siden:
Unga mine har mer eller mindre faktisk sluttet å spise skolematen etter at jeg hver morgen begynte steke to egg og bacon til hver av dem. De spiste maten riktignok MED grov brødskive, men de har ikke suget etter mat før de kommer hjem igjen. Før var det alltid spørsmål om penger for å kjøpe mat på skola eller butikken. Når de kommer hjem lager jeg middag med poteter/ris/pasta. MEN hovedingrediensen er fett- og proteinrik! Så unga mine spiser nå totalt sett MINDRE mat enn det de gjorde tidligere fordi at "ekte" mat metter bedre. All småspising er så og si borte...:D
I dag serverte jeg kald laks med rømme og agurk og potet.. Det ER ikke så mange karber i en potet at det ikke kan tillates. Alternativet har vært myyye værre. Hadde jeg IKKE lagd fett- og proteinrik mat til dem hadde de nok knasket MYE mer av ting jeg ikke har kontroll over. Og hadde jeg tatt bort poteten ville det bare skapt rtøbbel for dem når de spiser hos andre.
Solange sa for siden:
Interessant tråd,dette, det er nok et spørsmål som gjelder mange. Min sønn på 14 år spiser to middager hver dag, i og med at vi bor i Belgia, hvor det serveres varm lunsj, i praksis er en belgisk lunsj en full norsk middag;) Han spiser ris,potet eller pasta, men ikke hver dag, og i moderate mengder. Til frokost spiser han dessverre høykarbo/megasukker frokostblanding....(prøver å lirke ham over på noe sunnere....) og til kvelds oftest ostesmørbrød. Ikke noe godterier eller dessert eller kaker i uka, men noe i helgene. Han har blitt mye slankere siden vi flyttet hit, (han var bittelitt smålubben før), men det kan selvfølgelig komme av at han er kommet i puberteten. Uansett er jeg veldig fornøyd med at han får middag til lunsj! Tror han får nok proteiner, noe som er viktig i voksealderen. De fleste av sausene hopper han over, da han ikke liker de, så da blir det ikke så mye fett til middag.
aktivjente sa for siden:
Flott tråd! I begynneslen (aug) hadde jeg samme bekymring, men så oppdaga jeg etterhvert at når jentene spiser samme middag som meg, blir det mye mindre småspising utover ettermiddag/kveld. Min yngste hadde småtendenser til å kunne legge på seg, men siden august har hun blitt mye tynnere (tross frokost som er to skiver med nugatti- flau mamma).
Vi spiser jo sunn mat :rolleyes:, og så lenge det blir litt av alt, er det kanskje det som er rett kost for en nordmann??
Kanutten sa for siden:
:ja: Eller som bestemor pleide si: "Passelig pølse er best om den er laget av ku eller hest" :lol:
Etherena sa for siden:
senorita sa for siden:
du er redd for tette blodårer? er du ikke redd for det på voksne da? :p
Etherena sa for siden:
senorita sa for siden:
jeg tror ikke det er heldig å spise begge deler.. jeg vil jo si det er det jeg har gjort hele livet.. spist masse fett og masse karbo.. er jo derfor man blir feit.. skal man spise masse karbo så bør man jo vel spise lite fett... og omvendt?
Kanutten sa for siden:
Hva ER masse karbo og masse fett?? I mengder??
nellie sa for siden:
Tror det er forskjell på å sneie innom ketose nå og da og å gå igjennom hele ketoseforandringen.
Emma (ett år) spiser ofte en helt karbofri frokost, men da passer jeg på å gi henne noe karbo til lunch. Ikke for noen annen grunn enn at ikke jeg ser poenget med at hun skal spise ketose-lavkarbo, når hun ikke har behov for det:) Men balanserer måltidene ala Lindberg da.. Type storgrynet havregrøt med cottage cheese.
Mye fett får hun til alle måltider, uansett om det er karbofritt eller ei. Er det ikke vist nå i det siste at det ikke er fett som tetter arteriene da?
Mammamiia sa for siden:
Hva er best å servere til mine barn da tro? Kostholdet de ukene de er hos pappaen kan jeg dessverre ikke gjøre noe med, men jeg prøver å pøse på med masse grønnsaker og ren mat laget fra bunnen av (kjøtt, kylling, fisk etc) av og til med salater til, - og saus - men bremser litt på de feiteste sausene, jeg har heller på ekstra smør til meg selv. Men som sagt så får de ris/pasta om de vil. (de er ikke så glad i poteter) Og hjemmebakt brød med vanlig pålegg til frokost/kvelds. Vil jo ikke forkludre forbrenningen deres heller.....?
(de er 14 og 18 og slanke begge to - legger ikke lett på seg.) Blir veldig usikker her....
Kanutten sa for siden:
Hvorfor endre på noe som fungerer???
Mammamiia sa for siden:
Jeg tenker mer på langtidseffektene... jeg har ikke drevet med dette kostholdet så veldig lenge. ;)
Kanutten sa for siden:
Vet du, jeg føler at man kan ikke tenke sånn. Mamma tenkte nok sli da ho så at vi hadde anlegg for å legge på oss og gav oss den maten som var sunnest DA. Ting endrer seg. Ny lærdom og viten avdekkes. Vi kan ikke leve for hva som KANSKJE kommer til å skje i fremtiden for sannheter endres stadig vekk.
Synes det er flott at de har fokus på barn og fedme. Men det jeg synes er mer skremmende er at barn har et hjerte som er som en middelaldrende.. Grunnet stress etc. La de da slippe matstresset! HER er en artikkel om at stress hos barn kan utvikle seg til diabetes..
Ned30kg sa for siden:
Hei!
Dette er bare noe eg tror, men så lenge ein ikkje spiser for masse karbohydrater, så tror eg ikkje det er noko problem med masse fett!! Men da må ein også være fysisk aktiv, så en forbrenner karbohydratene.
Ellers har eg vært av og på lavkarbo og høykarbo nokre ganger og det går hardt utover vekta!!!
Gikk på lavkarbo i åtte uker og tok av 7 kilo, så fire uker med vanlig mat og mye snop, og opp igjen åtte kilo på to uker!!! Så lavkarbo igjen nokre uker og gikk ned 4, så på karbokjøret igjen og opp fem!! So no er eg totalt to kilo tyngre enn eg var før eg begynte!! Skammer meg..... No skal eg begynne igjen og håpe eg får tilbake motivasjonen fra de første åtte vekene:)
Mammamiia sa for siden:
Da tror jeg at jeg slår meg til ro med at det funker best slik som det er jeg. :)
En ting er ihvertfall sikkert, - mine barn stresser ikke akkurat. hehe. De er rimelig laidback både når det gjelder maten og mye ellers og.... :) (men de trener begge to) Det var den vekslinga mellom kosten hos mamma/pappa jeg var litt urolig for. ;) Takk for svar. :)
senorita sa for siden:
for min del var det feks et LASS med ris og litt kjøtt og masse deilige feite sauser, etc..
Kanutten sa for siden:
Så ta bort litt ris og tilfør mer proteiner og grønnsaker! Det er ikke værre enn det!
Mammaannmari sa for siden:
Interessant tråd. Har en ett åring som elsker brød. Får lavkarbo middager. Syns det er vanskelig å få ham til å spise grønnsaker. Det eneste han liker av grønt er blomkål/brokkoli mosen. litt gulrøtter og kålrabi. Salat, paprika, tomat etc kan jeg bare glemme, det får jeg ikke i ham.
Så da tørr jeg liksom ikke ta bort brød. Potet, ris o.l. spiser vi nesten ikke lenger. Men jeg er kjempeusikker på om det er det beste for ham:confused:
Fant en relevant tidligere tråd :)
uten at jeg ble kjempe mye klokere så er det noen som praktiserer lavkarbo på barna.
Kitt sa for siden:
Jeg praktiserer ikke lavkarbo på min datter på 11, men oppmuntrer henne heller ikke til å spise bød, poteter, ris etc når hun ikke vil ha det!
Det beste hun vet til feks kveldsmat, er det hun kaller en tallerken! Rett og slett en stor tallerken med et lite koldtbord! Uten brød!
En fiskekake delt i striper, litt røklaks, noen reker om vi har, morpølse, skinkeruller, litt egg, agurk og gulrøtter i staver eller litt mais og rå blomkål, spekeskinke, ost i staver........
"Sensurerer" ikke grønnsaker til ungene! Da får de det de liker!
Sønnen på 17 spiser lite pasta, ris og poteter, men liker sine brødskiver(litt grove, da) og godteri. Men spiser gjerne hamburgere med bare salat, uten brød. Han liker ikke noen former for fett!:eek:
I motsetning til sin yngre søster er han på grensen til mager. Lille snupp må nok resten av livet passe godt på karboinntaket om hun ikke vil ende opp som mor, overvektig med dia2!
Ferskenbeinet sa for siden:
I min familie er det kun jeg som spiser lavkarbo hele døgnet. Jeg har en mann og barn på 4 og 6 år. Ingen har lagt på seg noe på de 9 månedene dette har stått på. Selvsagt, ungene vokser jo, men kroppsformen er den samme. Det blir kun middagen de spiser som er lik min. Kombinerer den med en mindre mengde karbohydrater enn tidligere. Det blir da potet, fullkornspasta eller fullkornsris. De bruker og brød merket ekstra grovt. Litt yoghurt, nugatti (har begynt å smøre mye tynnere lag uten at noen klager) og frokostblandinger blir det jo. Mitt store irritasjonsmoment er at det finnes alt for lite frokostblandinger uten for mye sukker som er rettet til barn. Det at pakningen ser morsom ut er jo halve greia for mine unger... :(
Gracella sa for siden:
Helt enig! :mad:
TrillTrall sa for siden:
Lag en kul kartong / boks og ha sunn frokostblanding i, evt. bruk en tom en som ungene synes ser morsom ut. :) Barn er ofte enkle sånn, i alle fall når de er så små som dine.
Ferskenbeinet sa for siden:
Det hadde nok fungert fint om de var 2 år ja, absolutt ikke nå... ;)