< Tilbake til oversikten

Indre organer...

Photobscura sa for siden:

Hva er det som får deg til å tro det? Jeg vet ikke så mye om temaet. Men jeg vet at hjertet fungerer ca 28% bedre på ketoner, leveren spalter uansett glukose og fett til vanlig, men jeg antar den stort sett bare spalter fett når man er i ketose. Kroppen tar opp mer næring, og det blir mindre avfall (avføring) når man spiser hel og ren mat. Noen er redd for nyrene med tanke på proteiner, men faktisk så spiser de aller fleste ikke særlig mye mer protein på lavkarbo enn det anbefales fra staten. Anbefalningene ligger på ca 15%, 20% på ketogent kosthold.
Jeg vil tro at det sliter mer å spise halvfabrikata med herdete fetter, korn og frukt som sveller og gjærer i magen, store mengder fiber i forsøk på å regulere magen som gjør at tarmene må jobbe mer, etc ..

Kanutten sa for siden:

En nær bekjent av meg fikk tilbud om å mageopereres. FØR at det kunne skje måtte han gå ned helst 20 kilo ganske fort. Han fikk da en pulverkur :eek: som han skulle bruke i 6 uker. Denne pulverkuren (Afi-Nutrin??) hadde alt av næringsstoffer, men mannen kom i ketose av den og var det hele veien og gikk ned myyyyye.. Begrunnelsen for denne strenge kuren var at sykehuset ville at de indre organene skulle bli avhjelpet mest mulig før en operasjon.... Slik at alt skulle gå lettere i etterkant...

Nerthus sa for siden:

Ser på tickeren din at du har gått ned nesten 10 kg - så bra! Du har vært på forumet siden september - har du gått ned så mye på så kort tid? Det er jo i såfall fabelaktig!

Jeg har spist lavkarbo i over et år nå - og det tok nok meg ganske mange mnd før jeg kom over samme følelse som du har - dvs at kroppen føles "tung" og litt uggen. NÅ er jeg i knallform - alle mine fordøyelsessymptomer er normaliserte, stoffskiftet har økt, vekten har gått ned, jeg har jevnere humør og nå når jeg har begynt å trene hardere etter ingen trening et halv år merker jeg STOR forskjell fra når jeg trente hardt (gange/jogging og hard styrketrening) på høykarbo. På høykarbo måtte jeg spise noe rett etter trening - jeg ble sulten og uvel - og gikk jeg tom var det ordentlig tomt. Nå er jeg ikke sulten etter trening, og jeg går liksom aldri tom... Jeg har også merket at jeg sover noe mindre enn før - ihvertfall ser det ut som om jeg TRENGER mindre søvn for å takle en lang dag på jobb :)

Nå har jeg aldri hatt problemer med nyrene - så jeg kan ikke gi råd utifra egen erfaring - men jeg kan jo komme med forslag for det :) Drikker du nok vann? Jeg må faktisk drikke minst 3 liter hver dag for jeg er kronisk tørst. Nyreproblemer kan også skyldes mye proteiner - har du balanse mellom fett og protein-inntak?

Ønsker deg lykke til videre :)

aktivjente sa for siden:

Lavkarbokost kan inneholde for mye salt!
Jeg har slitt med mine nyrer siden siste barnefødsel. Nyrene fylles med vann (hydronefrose) og vil ikke rense blodet for urin (kreatinin clearence). Har vært på "spesialkost" siden den tid, hvor sukker og salt står øverst på nei-lista. Merka allerede første uka med ketogen kost, at jeg fikk i meg for store mengder salt (bl.a. egg i alt..). Har ikke turt å fortelle legen min om ketolysekuren, men jeg passer på å begrense saltinntaket. Nå kjennes det helt greit bakpå ryggen, og clearence er som før :D

BitTorres sa for siden:

Ketose er en tilstand som gjør at de indre organer kan stresse av, i motsetning til hva en karbohydratrik kost gjør. Det endokrine (hormonelle) systemet blir stresset og ubalansert av for mye karbohydrater, som igjen gjør at kroppen får for mange/mangelfulle signaler, enn det som er normalt, som det er i Ketose. Ketose er den NATURLIGE tilstanden. Det motsatte er det helt unaturlige tilstanden. Du vil ikke se en ulv stå og gresse i åkern, fordi det er en unaturlig mat, som vil gjøre den syk. Du vil neppe se en hest stå og gafle i seg en hjort, du ville isåfall skjønt at noe var helt galt. Hvorfor er det da ingen som rister på hodet når vi spiser brød? For det er også galt, og det gjør noe med kroppen vår, som ikke er bra. Det stresser de indre organer til DE grader, de som tåler det minst blir syke, noe blir så syke at de blir fete, får diabetes eller kreft (ikke bare av brød, men av veldig karbohydratrik mat), mens andre klarer å takle det, men det er ikke dermed sagt at de indre organer får en forferdelig unødig belastning.
Nyrer, hjerte, lever og hjerne er de organer som fremst "elsker" og foretrekker ketonlegemer som energi, fremfor fett, og tilslutt glukose (som en dårlig nødsløsning).
De få cellene som MÅ ha glukose, klarer nyrene og leveren UTEN problem å produsere. I helt ekstreme tilfeller kan nyrene og leveren prodsere 100 gram glukose i timen, men jeg tror aldri det har skjedd hos noen mennesker, i og med at vi ikke trenger mer enn ca 50 gram om dagen.
Ketose er vel den mest avstressede tilstanden du kan gi kroppen din. Alle dine kjertler og celler har mitokondrier som leverandør av energi, og mitokondriene er jo som kjent designet for fettforbrenning, og de øker svært i størrelse og mengde på lavkarbokost, noe som gjør at kroppen din i svært større grad vil nyttigjøre seg fett og ketonlegemer, som igjen gjør at avfallsstoffer etter glukoseforbrenning blir mye mindre.

Nicpins sa for siden:

Har du sjekket om du evt. kan ha nyrebekkenbetennelse? Det har jeg hatt, og det kjennes ut omtrent sånn som du beskriver :ja:

Ellers så er det alfa og omega på dette kostholdet å drikke nok vann. Gjør du ikke det så følger du ikke kuren som du skal. Selv fyller jeg 6 Imsdal drikkeflasker med vanlig springvann hver morgen og har i kjøleskapet, så vet jeg hvor mye jeg skal drikke til dagen.
:)

Photobscura sa for siden:

Jeg har også hatt nyrebekkenbetennelse, og det gikk på mindre enn tjuefire timer fra litt stikking over i et smertehelvete jeg har vondt for å beskrive. Jeg var sikker på at jeg skulle dø -og det er ingen overdrivelse. Hadde du hatt nyrebekkenbetennelse, så tror jeg du hadde merket det nå ...! :o

Carisma sa for siden:

Errrr....Hm, ikke få panikk nå, men det er ingen sjanse for at du er gravid? Jeg fikk veldig vondt i nyrene i sommer, og da trodde kroppen nemlig den var det! :eek: (bare falsk alarm heldigvis, men skremmende!)

Kitt sa for siden:

Og jeg har flere ganger vært borte i tilfelle der det ikke har vært smerter, bare utrolig høy feber og veldig dårlig almenntilstand!:p
Men det går sjelden ubemerket forbi, liksom!

Ble selv diagnostisert med nyrebekkenbetennelse fordi jeg ikke klarte å late vannet!
VAr ikke det, da! Hadde hjerne- og ryggmargsbetennelse med lammelse av ureinblæra!:eek: (Og nesten alt annet)

jvb sa for siden:

De to gangene jeg har begynt på ketose så har jeg blitt kjempedårlig og hatt vondt her og der, bl.a. nedre del av ryggen. (Og jeg var ikke gravid hehe)

Jeg tenkte som følgende: ikke sukker som sløver immunforsvaret -> immunforsvaret mer nøyaktig -> småting som ligger og lurer blir oppdaget og bekjempet. I overgangen fra høy til lav-karbo synes jeg det høres kjemisk fornuftig ut med tanke på at man går fra mat som øker betennnelsesnivået til mat som senker det.

Edit: smertene varte i en ukes tid for min del, og var ikke uholdbare

BitTorres sa for siden:

jvb: Det du beskriver her, er vanlige overgangsplager. Noen kaller det sukkeravgiftning. Jeg levde nesten 10 dager i et rent smertehelvete. Vondt i alle ledd, sterke muskelsmerter i lår og ovearmer, tåkesyn, hukommelsessvikt, hetetokter, konstant hodepine, hjerteklapp. Totalt uten energi. Måtte ta 2 pauser opp en bakke som var relativt slak, og ikke lenger enn 100 meter lang. Og jeg var vant til å løpe flere km på det tidspunkt.
Gikk fra høykarbo til nullkarbo over natta. Ikke å anbefale.

ada-emilie sa for siden:

Kan dere forklare hvordan sukker, eller også høy GI-mat?, kan forårsake betennelse i kroppen? Hva det betyr og hvordan utarter den seg?Jeg har aldri hørt om det før.

Nerthus sa for siden:

overbevist om at andre kan forklare bedre enn meg - jeg vil bare kommentere at jeg har hatt kronisk betennelse i tarm (chrons) diagnostert siden mai 2005. Symptomer er magesmerter og diare etter hvert eneste matinntak... Bare et par mnd etter at jeg starter på lavkarbo er symptomene 95% vekke - og nå et år etter blir jeg overrasket når jeg en gang i blant får litt reaksjon på matinntak. Så jeg er OVERBEVIST om at å kutte karboene fikk normalisert tarmflora og med det betennelsen :)
Dessverre på lmfnorge (landsforeningen MOT fordøyelselssykdommer) sitt forum er dette nesten fysj fysj og i det hele tatt nevne, selv om feks Bedre uten brød har et langt stykke om akkurat chrons og lavkarbo, og jeg vet at feks hexeberg har hjulpet andre med samme sykdom til å bli så godt som symptomfrie. JEG er ihvertfall nesten helt frisk - og bare med det har livet blitt sååå mye bedre! I tillegg ser det ut til at min jevnt forhøyede crp som sier noe om betennelse (? eller var det infeksjon?) i kroppen har hoppet fra langt over 20 til under 20 nå. Det betyr også for meg mindre leddsmerter og generelle muskelsmerter i kroppen. Life's good... :cool:

ada-emilie sa for siden:

Fant noe av Hexeberg, som sier at sukker og insulin gir betennelser som
hjerte-og karsykdom, leddgikt, slitasjegikt,
fibromyalgi, demens mm. i kroppen. Og at omega 6 gir eikosanoider som øker smerte, betennelse etc.
Følgende er tatt herfra:www.axellus.no/no/c-71-Ledd-og-leddsykdommer.aspx
Eikosanoidene er hormonlignende forbindelser som dannes av flerumettede fettsyrer. Arakidonsyre (AA) og EPA er de viktigste fettsyrene i produksjonen av eikosanoider. Enzymene cyklooksygenase (COX) og lipoksygenase (LOX) er viktige i dannelsen av to ulike familier eikosanoider som er relevante for inflammasjonsprosessen; prostaglandiner og leukotriener. Eikosanoider som er dannet av AA har et høyt immunaktiverende potensiale, mens de som er dannet av EPA har liten eller ingen immunaktiverende effekt.

Og her enda mer www.helhetshelse.no/artikler/Metabolsk.htm

LiMe sa for siden:

I Aftenposten i går og i dag (26. og 27. oktober) har de to svært interessante artikler om kreft forårsaket av betennelse i kroppen. I dag står det litt om hva en kan gjøre selv for å unngå dette. Bl.a. er et kosthold fritt for hvitt mel, sukker og poteter beskrevet av en som har kreftdiagnose. Fant ikke link til nettavisen deres, så dere må se i papirutgaven.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.