sommerfugl sa for siden:
atte er det noen som vet noe om kolitt her..? lurer på alt egentlig.. :o
sommerfugl sa for siden:
atte er det noen som vet noe om kolitt her..? lurer på alt egentlig.. :o
Mila sa for siden:
Dersom det er ulcerøs kolitt du mener kan du se på:
HP sa for siden:
Ulcerøs kolitt? :)
HP sa for siden:
Her er hva google vet :cool:
mofe sa for siden:
Jeg fant dette:
sommerfugl sa for siden:
oj, så mange svar allerede! flinke dere! :)
den ulcerøs kolitt hørtes vel litt voldsom ut.. tenker mer på vanlig kolitt, hvis det er noe som heter det...? skal lese litt mer på artiklene deres jeg :)
Mila sa for siden:
Aldri hørt om noe som heter kolitt jeg da men.. har hoppa borti ulceløs kolitt endel ganger når jeg søker på den sykdommen kusinene mine har og som de undersøker meg for å ha. ( de to sykdommene har visst endel likhetstegn eller noe... )
HP sa for siden:
HP sa for siden:
Her er nøkkelordet kolitt:
www.tidsskriftet.no/tsweb/nord/kolitt.html
Bare artikkelne over om Iskemisk kolitt da ;)
HP sa for siden:
www.odont.uio.no/allmennodontologi-voksen/ICD10SOK/icd10/KXI_5.htm
Kolitt ser ut til å være et samlebegrep, der ulceløs kolitt er det vanligste. Kolitt er en form for bakterieinfeksjon i mage/tarm - ser det ut til :)
sommerfugl sa for siden:
hm.. leste litt i legeboka mi nå:
kolitt: colon irritable(fostoppelse/løs mage,kolikk,kvalme, oppblåsthet)
blødende tykktarmskatarr: ulcerøs kolitt(diare, blod,kvalme, vektnedgang)
er den første jeg tenkte på. hm.. leser i boka, men blir ikke klok av det akkurat
Summer sa for siden:
Var det det de sa på sykehuset i dag?
sommerfugl sa for siden:
var ikke bra nok til sykehusbesøk, men pratet litt med legen på tlf. hun er endokrinolog, så hadde ikke så mye med det å gjøre. men hun skal legge meg inn på riksen, så får spørre videre der :)
Karin sa for siden:
Sånn totalt malapropos: Jeg kom bare på "Nanny" på TV3 - hun siterte the Beatles en gang, og lurte på hvorfor de sang "The girl with colitis goes by." (Skulle være "The girl with caleidoscope eyes" - fra Lucy In the Sky With Diamonds)
Gamla sa for siden:
Hei Sommerfugl!
Ser du har fått mange flotte svar alt, men noen kan nok virke skremmende.
Ordet colitt betyr egentlig at der er en betennelsesprosess i tarmen, så det er ikke så rart at du har hatt vondt.
Colitt kommer av:
Col = forkortelse av colon som betyr tykktarm.
itt i slutten av et ord betyr at der er en betennelsesprosess.
God bedring,- dette går sikkert helt fint!:)
sommerfugl sa for siden:
atte.. var meg som lurte .. ;)
Gamla sa for siden:
Hei Sommerfugl!
Sorry!
Sommerfugler flyr jo så fort!!:D
Ja, jeg så det, og troddde jeg hadde rettet det. :o
Håper du bærer over med meg?
sommerfugl sa for siden:
heeeelt i orden vet du :) menne kanskje du rettet det allikevel..? nå stod det plutselig sommerfugl, men i stad stod det mila.. jaja , gjøkke no :)
Gamla sa for siden:
Rettet det etter at jeg skrev siste innlegg.:p
Mila sa for siden:
Åssen i alle dager ble jeg blanda inn i dette a?? :p :p
Gamla sa for siden:
Au da! Tenkte ikke at du skulle få se det! Det var bare en feilskriving fra min side! ( trodde egentlig at det var deg jeg skrev til) Jeg har rettet det, men den det kom jo med i innlegget til sommerfugl i og med at hun siterte det.
Min feil! Sorry, Mila! Tilgitt??:confused:
Mila sa for siden:
Ikke noe å tilgi her da vettu:) Koselig at du tenker på meg da:p :p
mofe sa for siden:
Jeg leste her et sted (var det i denne månedes utgave av mat&helse tro?) om en gutt som hadde uleøus (eller whatever) colitt, og han hadde begynt med hoppemelk, og blitt frisk!
:)
sommerfugl sa for siden:
hoppemelk? skummelt...:p menne åssen kan man bli frisk av melk..? hm.. :rolleyes:
mofe sa for siden:
Det er noe med at hoppemelk inneholder noen fancy ingredienser.. :)
sommerfugl sa for siden:
stili :D :)
Mila sa for siden:
Hmm. Merkelige greier... har IKKE lyst på den sykdommen som de tester meg for.. ligner ulceløs kolitt men er ikke heeelt det sammen..
Hoppemelk..?... jaja... bra han ble frisk da vertfall:)
mofe sa for siden:
Bare tenkte å si at om noen lurer på ulcerøs kolitt - så kjøp denne månedens Mat&Helse - og les s. 95! :)
Huldr sa for siden:
Anbefaler å lese siste nummer av Mat & Helse! I tillegg til hoppemelk-artikkelen er det en artikkel om behandling av mage/tarmproblemer ved Balder-klinikken i Oslo. Har ikke lest artikkelen enda, men anbefaler Balder-klinikken - de utreder og behandler på en mye mer helhetlig og grundig måte enn "vanlige" leger. De har grundige tester for matintoleranse, og tar omfattende blodprøver. Behandlingen sys sammen av forskjellige elementer som diett (lavkarbo!), kosttilskudd etc. De passer ikke inn i trygdesystemet fordi de er mer opptatt av å finne årsaker til sykdom og behandle disse enn å stille diagnoser og behandle symptomer slik det regulære helsevesenet gjør... Ofte oppsøker folk slike leger når alt annet er prøvd - og ofte er det det som skal til for at de skal bli friske, selv om det kan ta lang tid.
Oi, nå ser jeg at det er ENDA en artikkel om tarm-sykdom i Mat&Helse! Løp & kjøp! :)
sommerfugl sa for siden:
takk takk scilla :) skal jeg prøve ut :)
mofe sa for siden:
Sitter og blar i mamma bok "riktig mat - bedre helse", og tenkte jeg skulle skrive om hva det står om ulcerøs kolitt.
"Spis mye frukt og kokte, grønne bladgrønnsaker for å få løselige fibre. Fet fisk, for å få vitamin D. Mat som gir mye betakaroten.
Unngå kli, nøtter, frø og sukkermais. Uløselig fiber."
Videre står det at proteinrik kost er å foretrekke.
sommerfugl sa for siden:
bra mofe :blomster:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.