< Tilbake til oversikten

Squashbrød (aka Zucchinibrød)

Julie sa for siden:

Atkins' Zucchini-/Squashbrød

(Fra Atkins sin webside ;))

Du trenger:

• 340 gram mandelmel
  • 25 gram Splenda
  • 1 1/2 ts kanel
  • 1/2 ts muskatnøtt
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1/2 ts natron
  • 120 ml rapsolje
  • 4 mellomstore/store egg
  • 290 gram squash
  • 1 ts vaniljeekstrakt

Du trenger også en brødform - jeg brukte en på 34x12 cm - og bakepapir.

• Bland sammen mandelmel, søtningsstoff, kanel, muskatnøtt, salt, bakepulver og natron.
  • Miks så - i en annen bolle - olje, egg, zucchini og vaniljeekstrakt
  • Hell gradvis zucchini-blandingen oppi melblandingen og miks sammen til det er akkurat mikset
  • Hell det over i brødformen, og stek midt i ovnen på 180 grader i ca. 60 minutter.
  • Når brødet er ferdig skal det kjøle i formen i cirka 10 minutter, før man tar det ut av formen og lar det stå på en rist til det er nedkjølt. Man MÅ ikke vente - jeg gjorde ikke det, og selv om det sannsynligvis hadde vært enklere å skjære skiver når det var nedkjølt, var det verdt det når det var litt varmt. :sikle:

Næringsinnhold i hele brødet (med Splenda som søtning) og prosentfordeling:

Karbohydrater: 59.5 gram (9.3%)
Proteiner: 168.2 gram (26.4%)
Fett: 182.3 gram (64.3%)

Kalorier: 2552 kcal

Næringsinnhold per skive (fikk 20 skiver):

Karbohydrater: 3 gram
Proteiner: 8.4 gram
Fett: 9.1 gram

Kalorier: 128 kcal

Om man erstatter Splenda med f.eks. Natreen blir det jo 24.4 karber mindre i hele oppskriften, som da blir 1.8 gram karbohydrater per skive om man deler brødet i 20 skiver - skal selv gjøre det neste gang! ;)

entres sa for siden:

Måtte bare prøve og det ble veldig bra. :) Luktet veldig godt. Anbefaler 60 min i ovnen:):):)

marjusen sa for siden:

Ååååh, konge. Dette skal jeg prøve å bake i dag. Har faktisk alle ingrediensene også:D HUrra hurra.

nellie sa for siden:

Hørtes veeeeldig godt ut:sikle:
Må prøve etterpå..

fridr sa for siden:

Haha. Kanskje dumt spm, men blir dette brødet søtt, som en kake? Eller er det vanlig brødskive? Syntes bare det var så mye "søt-deig-krydder" i :)

ada-emilie sa for siden:

Det er en oppskrift på squashpizzabunn her inne som istedetfor mel bruker ost.

nellie sa for siden:

25 gram splenda pluss mandelmel skal vel bli ganske søtt:)

Julie sa for siden:

:ja: Blir et søtt brød ja, men man kan vel egentlig bake det som kake óg, om man vil. :D

fridr sa for siden:

Regna me det, ja ;) Hva bruker dere dette brødet til da?

Julie sa for siden:

Spiser det til dessert, jeg. :D Passer vel godt til kaffen også, skulle jeg tro. :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.