< Tilbake til oversikten

Overveldet av følelser, gråteanfall, et symptom på problemer med blodsukkeret?

ada-emilie sa for siden:

Jeg lurer på om det også er et symptom. Panikkangst er jo et symptom. Jeg har hatt (som høykarbo-vegetarianer) blitt overveldet av følelser og dermed fått panikkangst. Har dere slitt med dette?

Kanskje hysteri skyldes insulinresistens også?

Og unngår dere langvarig fysisk aktivitet hvis det ikke er mat å få etterpå fordi dere er redd blodsukkerfallets symptomer?

Vettel sa for siden:

Vel, jeg har i allefall blitt mer stabil med lavkarbo. Mindre "over fortolkning" med tilhørende gråt og slikt, mindre ekstremt sårbar for småting, etc. Ikke like mye PMS.
Mindre deprimert, når jeg faller i depresjon, så er den mindre alvorlig og varer kortere.

Gracella sa for siden:

Overveldet av følelser med gråteanfall? Jo takk, det fulgte med graviditeten hos meg.
Ble egentlig kke noe bedre på lavkarbo, men jeg kan i allefall stort sett se nyhetene uten å gråte nå (snart 7 år siden!). Det er enda masse banale :( saker som får meg til å grine, og det irriterer vettet av meg.

Gracella sa for siden:

Tenker du på den gamle definisjonen av hysteri?
Det har jeg alltid trodd at var en "diagnose" som ble satt på kvinner som ikke klarte å innordne seg lengere og som gjorde opprør mot all den urettferdigheten som ble utøvd mot kvinner.
Les f.eks Constance Ring av Amalie Skram, det er den tiden jeg tenker på når jeg hører om "hysteriske kvinnfolk". Constance var nok ikke "hysterisk"... men hun hadde hatt god grunn til å vært det, hvis jeg ikke husker feil.

Carisma sa for siden:

Har du forresten hørt den serien som Norgesglasset på P1 har hatt om bla dette? At de mente hysteri kom av at livmoren var ute av stilling, og man gikk ti legen for å få massasje for å lokke den på plass... Resultatet var overarbeidede leger med senebetennelse, og dermed ble den første vibratoren oppfunnet! :lol: Digresjon deluxe, men...

Forøvrig merker jeg veldig godt denne ustabil-heten hvis jeg skeier ut med høykarbo. Alt blit svart og håpløst og jeg griner i timesvis uten grunn.

Kanutten sa for siden:

Det er jo ikke uten grunn det kalles hysterektomi når de fjerner livmora. :o

ada-emilie sa for siden:

Med hysteri tenker jeg på det gammeldagse med ukontrollerte kroppsbevegelser og sterke følelser. Kroppen tar all oppmerksomheten.

Gracella sa for siden:

The Greek word for uterus is hystera... og der satt årsaken til all "uakseptabe" kvinnelig oppførsel...

Women considered to be suffering from Hysteria exhibited a wide array of symptomes [] ... and "a tendency to cause trouble"...
en.wikipedia.org/wiki/Female_hysteria

Vi digrigerer (?) videre fra Wikipedia:
Galen, a prominent physician from the second century, wrote that hysteria was a disease caused by sexual deprivation in particularly passionate women: hysteria was noted quite often in virgins, nuns, widows and, occasionally, married women. The prescription in medieval and renaissance medicine was intercourse if married, marriage if single, or vaginal massage (pelvic massage) by a midwife as a last recours :D

Kanutten sa for siden:

:lol: :lol:Så med andre ord er hysteriske kvinnfolk det samme som damer som ikke får seg en beta??

Gracella sa for siden:

:D:D
...og som gjerne vil ha seg en beta...
:D:D

Kanutten sa for siden:

:ja: :lol:

Carisma sa for siden:

Ja, det var de som gjorde det før, også overtok doktorene. Og siden de var uvante med denne massasjen brukte de mye lenger tid, og fikk musearm av det! :eek::lol:

(Denne kunnskapen hadde jeg ALDRI trodd jeg skulle få bruk for i en diskusjon! :D)

Gracella sa for siden:

Nei, nå kuppet vi hele tråden, beklager ada-emilie... men noen ganger bare må man....

(@kanutten: hva hvis man har det hysterisk morsomt - mens man .... nei, nå blir det bare tullprat, hehe)

Carisma sa for siden:

Konklusjonen er vel at om man ikke får noe, så hjelper det tross alt med lavkarbo?.... :p

Gracella sa for siden:

Hehehe, huff!!

Gracella sa for siden:

På den tiden var det vel vanlig å skrive ut opium(sdråper), det hjalp vel for det meste... Så satt man der da, "both horny and high" og fikk intet...er det rart man ble hysterisk/frustrert :eek::D

Kanutten sa for siden:

:lol:

ada-emilie sa for siden:

Det er iorden. Morsomt dette. Ja de trodde det skyldtes at hun ikke fikk seg noe ,og pga musearmen til legene ble det utviklet massasjeapparat for å stimulere frem orgasme. Men det var ikke bare seksualiteten hennes som ble undertrykt på den tiden, det var alle mulige følelser og behov. Og et massasjeapparat kan ikke gjøre noe med det. Mange klarer å kanaliserer seksualenergien i arbeid og sublimere den i kunst, men dette var jo heller ikke noen mulighetet for utløp for energi. Min pappas mor ble hysterisk av å ikke få lov til å jobbe og bare måtte drive hjemme. Hun var helt uberegnelig og kunne slå rundt seg og treffe faren min.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.