Olden Eple med kullsyre.
Den var skikkelig god og eg kjøpte to flasker.
Men oppdaga til min store forskrekkelse at den inneheld fruktose!!
har drukke eit glas ca.
Er det ulovleg på ketolyse? har eg ødelagt kuren for nokre dagar no?
eg fekk likevel utslag på stixen. korleis skal eg tolke dette??:confused:
Hjelp!:eek:
Hvis jeg ikke tar helt feil så er fruktose en sukkerart,og det kan vi vel innta litt av ,men regnes som karb.Det er vel eplene som gjør det,fruktose er jo fruktsukker.:)
Du har nok ikke ødelagt noe som helst!:)
Bare la det være en lærepenge og sjekk alle næringsinnholdsdeklarasjoner nøye heretter!;)
Om sukker/glukose/fruktose står som ingrediens nr 29, er det ikke sååååå nøye, men sjekk karber og innhold på nye ting ordentlig, ikke "tro" at det er greit!
Mange feller å gå i når man er ny!:p
Fruktose er vel hakket værre enn sukker - for leveren vår, ikke for blodsukkerstigningen.
Skulle ønske at jeg var flinkere til å bokmerke linker til saker jeg leser her inne, men det er bare å google fettlever og fruktose, så finner man vel noe lesestoff på dette.
At du har utslag på stixs samme dagen etter at du har inntatt for mye(?) karber betyr ingenting. Ketonene du har i urinen på det tidspunktet du spiser/drikker noe du ikke skulle ha inntatt, forsvinner jo ikke bare av seg selv.
Dvs at du kan ha gått ut av ketose, men ha ketonlegmer i urinen. Så hvis du ikke har gått helt bananas i "fruktfatet" (;)) så vil du nok komme i ketose igjen i løpet av natten - og dermed vil du ha ketoner i urinen neste dag også.
Ingen skade skjedd, men som Gerd sier; Da har vi lært det :).
Jeg har også lest her inne at man kan være i ketose på opp til 100 g karber om dagen, men da er det ikke målbart med stixs. Det må presiseres at dette gjelder ikke for nybegynnere, kroppen må være skikkelig i gang med fettforbrenning og blitt vant til å få energien sin hovedsakelig fra ketoner.
Ellers er mange i (målbar) ketose så lenge de holder seg under 50 gram karber om dagen.
Jeg husker at jeg hadde "panikk" om jeg fikk i meg et gram eller to ekstra i løpet av en dag i begynnelsen av kuren, hehe. Ja, ja, man lærer etterhvert :)
Noen av disse Imsdalproduktene inneholder også masse fruktose. Lime og sitron er trygge, resten bør sjekkes ;)
Fruktose er ille, unntatt når det inntas i små mengder som frisk frukt med fiber og det hele. Fruktose er av mange antatt å være selve hovedårsaken til fedmeepidemien i USA. lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/fructosedangers.htm
Hva små mengder som du har inntatt gjør med ketosen har jeg ingen formening om.
Å neeei...søren....! Jeg har også drukket noen flasker av denne... synes den var så utrolig god! Men sjekket rett og slett ikke innholdet... tok det litt "for gitt" at vann med kullsyre måtte være greit....! :o Farris er jo greit liksom.... :o
igrunn litt godt å høre at det ikkje e berre meg som tok det for gitt ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.