Jeg er jo en av de mange som er/har insulinresistens, og veldig overfølsom for karbohydrater. Og da vet jeg jo at lavkarbo er det som må til (erfaringsmessig)
Men nå har jeg de siste dagene lest meg opp på en hel masse her inne på forumet, og funnet noe som omsider er helt logisk for meg når det gjelder å ikke gå ned i vekt!
Jeg har jo trodd at jeg bare kan pøse på med meieriprodukter, i god tro! Men nå har jeg lest flere steder at for mye proteiner trigger insulinet våres (oss med insulinresistens) Og jo mer jeg leser jo mer fornuftig høres det ut! for jeg har jo tenkt at dersom jeg får i meg litt lite fett i løpet av dagen er det jo bare å pøse på med både oster,rømme,fløte,cc, cf osv osv!! Men det virker jo rett og slett mot sin hensikt! vekta stopper opp, eller går litt opp!!
Så i dag har jeg unnet meg en utskeielse, (noe som resulterte i at sjokolade,ostepop,lefter smakte helt annerledes enn før jeg startet på kuren!! smakte rett og slett vondt) for i morgen starter jeg "på nytt" men uten meieriprodukter!!
Og jeg vil heller ikke savne den gamle maten, det erfarte jeg idag!!
Så nå må jeg bare finne litt mer fettkilder fra maten. Det blir vel "bare" smør, cocosa, oljer. Om man ser bort fra fettet i kjøtt og fisk.
Men dette skal jeg virkelig prøve, jeg håper og tror at det vil gi bedre resultater!!
Hm... Kan dette være "min" vei ut av ingen kilo ned også?? Etter 6 uker på LCHF så er vekta samme som utgangspunktet:eek: Jeg kuttet fløte og søtning. Men jeg har fremdeles rømme, creme fraiche og litt cottage cheese i kosten så godt som daglig.
Tror jeg skal gjøre som deg, jeg, og prøve et par-tre uker uten. Kan jo ikke skade:p
For meg så fikk jeg i allefall en aha-opplevelse, jo mer jeg leste om dette!! ikke at det er en partystopper bare, men at kroppen min rett og slett ikke skjønner dette her! så da trenger den litt hjelp... Så jeg går inn i dette med ny stor iver! Min verste frykt har alltid vært å kutte ut meieriprodukter, men ikke nå lenger.
Jeg må også kutte meieriprodukter denne uka her, vekta har stått stille i tre fire dager og endte opp med 300 gr OPP idag! :mad:
Skal bli spennende å se om det hjelper!
Jeg skal i første omgang kutte ut alle meieriprodukter, med litt unntak av ost. For å kunne få litt variasjon når jeg lager omeletter.. men absolutt ikke hver dag!
Åh... Jeg har tenkt mye av det samme... Men håpet at det ikke var tilfellet, men jeg vet jo... Jeg har vel antatt at jeg er insulinresistent siden jeg leste om det første gang. All min slankehistorie tyder på det.
Og med det sagt, så slenger jeg med med på dette "nei til meieriprodukter i min kost"-forsøket!! :D
Jeg gikk på vekta idag, etter å ikke ha spist noe meieriprodukter (kun litt ost) siden mandag, og ENDELIG så har vekta beveget seg litt ned!! Så for meg så tror jeg dette var det riktige valget. Og det er slettes ikke så tøft og ille som jeg trodde det skulle bli! det går faktisk helt fint!
Glad på dine vegne. Er sikker på at du har skjønt rett. Mat som er minst mulig tuklet med av menneskers hender er best.Jeg har aldri tørt å bruke hverken cf, fløte, rømme etc på lavkarbo. Er glad i oljer så det er helt ok.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.