< Tilbake til oversikten

Kan der hjelpe meg litt

lillemy sa for siden:

Jeg så til min store glede at de hadde begynt å selge Atkins produkter på spar kjøp. Og nå har jeg vært og kjøpt frokostbar og Melke sjokolade. På papiret står det: 2 net Karb.
Da tenkte jeg at det var 2 karbohydrater i en bar.

På baksiden står det På frokostbaren Per porsjon: karb 8.3g (herav sukkerarter 0,6 og sukkeralkoholer 6,3g

Kan noen forklare meg dette?

friflex sa for siden:

sukkeralkoholder er ikke sukker i vanlig forstand, men kunstige søtstoffer! Noen kan bli litt dårlige i magen av de, noen stopper også å gå ned i vekt av aspartame, mens andre tåler produktene fint:)

elian sa for siden:

Sukkeralkoholer ER karbohydrater, men det påvirker ikke blodsukkeret!
[font=Verdana][/font]
Så net.carb. er det som står foran på pakken! :p Spis ivei! Men pass på magen! :o

lillemy sa for siden:

Takk for svar!

er det aspartam i dem da?
Det står i ketolyse boken at jeg ikke skal spise aspartam forde det blir til glukose og påvirker blodsukkeret

Nille sa for siden:

Det er ikke aspartame i Atkins produktene. Atkins mener det samme om Aspartame som ketolysefolket ! Det er FY !! Produktene inneholder splenda og maltitol. Det sistnevnte er det som laget magetrøbbel... MEN det viser seg at folk tåler kombo'en splenda/maltitol enn maltotol og andre søtstoffer.... (Cavalier sjokoladen er det mange som har problemer med !!) :snill:

Derfor skjønte jeg ikke helt at Torkil ikke reagerte da noen spurte om Canderel, - det er jo laget av aspartame ...:confused:

lillemy sa for siden:

Tusen takk for god hjelp

Elisabet sa for siden:

I Min Ketolysebok står det at aspartam IKKe blir omgjort til glukose altså:)

Amica sa for siden:

Blir det det? Mener å lese på ketolyse.no at Cola Light var ok, og Cola Light inneholder da Aspartam? Eller har jeg missforstått noe?

Stopper man å gå ned i vekt av aspartame? :eek:

Nille sa for siden:

Neida, du har ikke misforstått noe ! Skjønner godt du blir forvirra jeg
Det er korrekt at Torkil / Ketolysekuren ikke ser noe problem med Aspartame og at han mener det ikke påvirker blodsukkeret. (Mitt forrige svar ble gitt på grunnlag av det som sto i posten til lillemy - regnet med at hun visste det siden hun refererte fra boka). Det finnes forresten ikke noe fasit svar på hva som er rett og galt her.

Men Atkins sin erfaring er at veldig mange av hans pasienter (han rakk å behandle ca 70000 ved sin klinikk) opplevde at forbruk av produkter med Aspartame var årsaken til at de hadde problemer med søtsug, blodsukker svingninger og at vekttapet stanset opp. Da de sluttet med disse produktene forsvant søtsuget, svingningene og de tok av igjen. Da dette hadde skjedd med så mange at det ikke kunne tilskrives andre ting, - trakk han og hans forskere sine konklusjoner og begynte å advare pasientene mot disse produktene. Den samme trenden har vist seg blant medlemmene i mitt andre (amerikanske/canadiske) forumhjem. Første råd om vekta står stille er "drop the frankenfoods" - dropp lavkarbo/ferdigproduktene.

Så svaret på spørsmål nr 2 er at HVIS vekttapet stanser opp, og du ikke kan se noen annen forklaring på hvorfor (matinntak over grensen/sprekker, mens etc) - om du får uforklarlig søtsug eller føler deg sulten etter å ha spist/drukket produkter med aspartame, - da er det lurt å kutte ut produkter med Aspartame for å se om det er årsaken. For mange ER det det som er problemet, - for andre igjen er det andre årsaker. Kjenner flere som har sluttet med Cola Light og begynt å ta av igjen etter lang stillstand. Alle er forskjellige og tåler forskjellige ting. Men prøv deg frem ! :D
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]

Muskat sa for siden:

Interessant at Atkins advarer mot bruk av sukkeralkoholer, og så inneholder Atkins-baren sukkeralkoholer?

Eller er det noe jeg har gått glipp av her?

Muskat

Nille sa for siden:

Atkins advaraer ikke mot sukkeralkoholer, de advarer mot søtstoffet Aspartame.....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.