< Tilbake til oversikten

Sushi

Lillebjørn sa for siden:

Noen som vet karboinnholdet i sushi? Jeg pleier å ta bort halvparten av risen, men hva med sausen og washabien? Noen som vet?

t.molko sa for siden:

Det skulle jeg og likt å visst! Også Chilimajonesen, er den lov? Og ingefær - er det for mye karbs i det?:O

erruslank sa for siden:

Hva som er lov eller ikke bestemmer du vel selv?

Jeg hadde nok droppa risen helt og målet er å være i ketose. Veldig godt med bare fisken også :)

Ingefæren er sylta, så den er nok full av karber.

Fant den her om wasabi

Marte83 sa for siden:

hva med på prøve sashimi istede :) det er jo uten ris og med salat istede :)

Men jeg lurer veldig på hvor mye karbs det er i soyasausen de bruker jeg.. eller sånn generelt.. kikkoman osv?

lifejack sa for siden:

Wasabi paste har ca 1g karbo pr teskje eller 3g pr spiseskje. Soyasaus har ca 1g karbo pr spiseskje. Er du på ketolyse slik filosofien din tilsier, bør du vel droppe risen helt og heller gå for sashimi, ja. Ingefæren fant jeg dessverre ikke noe karboinnhold på, men håper noe var til hjelp likevel:)

Lillebjørn sa for siden:

Tusen takk alle sammen!! Dette var gode nyheter :D
Det er jo like godt uten ris og en god avveksling fra salat og omelett :)

Marte83 sa for siden:

noen som vet hvor mye carbs det er i tang f.eks? må jo gå ann å lage tempura futo maki uten ris :P

t.molko sa for siden:

Tempura maki? Er ikke det fritert scampi? Er ikke den frityr-blandinga laget av masse hvetemel og stivelse?

Har laget makriuller uten ris jeg, med laks, scampi og tunfisk, funker fint men er ikke like godt, det skal sies. Da er det best med bare plain sashimi synes jeg!

Tiki sa for siden:

Vi lager enkel og grei sashimi med avokado delt i skiver på en side av asjetten, Salmalaks i skiver på den andre siden av asjetten, litt vårløk for den pikante smaken.
Rist litt sesamfrø i panna og ha over det hele, evt. wasabi og sesamkrydder over.

Litt soya med sesam for å duppe salmabitene i.

Savner ikke risen jeg da.

Bruker forøvrig en del salmalaksestrimler i salat med wasabi og sesam krydder over.

lifejack sa for siden:

Tang veier såpass lite at du skal gafle i deg ganske mye før du trenger å tenke på karbohydratene. Et ark nori f.eks. veier ca 3g, og har 0g karbo:)

Anarko sa for siden:

Nori har da noen karber pr 100 gram, men det veier jo nesten ingenting...
Jeg kjøpte noe brun low-GI ris i dag på kinsarvik.. Jeg er veldig skeptisk tross alt, så jeg spiser nok veldig lite, og har heller mer avokado.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.