< Tilbake til oversikten

Ketolyse og antidepressiva?

LilNoor sa for siden:

Ok, så det siste året har jeg prøvd å slanke meg i ett. I dag snakket jeg med legen om dette, og han sa at det var helt normalt at jeg sprakk så mye som jeg gjorde, da jeg er på antidepressiva. Jeg ble litt sint over dette, siden min forrige lege skrev ut antidepressiva'ene OG Xenical samtidig. Men men, nå er jeg her, og jeg har begynt...

Kan det være et problem at jeg er på antidepressiva? Er det et problem at jeg spiser "litt mer" enn det som står i boken? Har noen evt erfaringer fra andre Lav Karbo slankekurer?

Takk for svar! :)

Soelli sa for siden:

Hei LiNoor!

Jeg bruker også anatidepresiva, men skjønner ikke at det skal være noe problem. Jeg begynte på Atkins den 3. januar 05, og har gått ned jevnt og trutt disse 6 ukene. Jeg tror ikke det er pillene som gjør at du sprekker, men at kanskje du (som jeg gjorde tidligere)putter noe i munnen når livet er litt kjipt. Må bare prøve å finne de riktige tingene å putte i munnen.
Jeg har ikke noe spesielt sug etter søtt eller andre varer nå lengre, men tror det er viktig å gjennomføre de første dagene strengt, slik at kroppen begynner å forbrenne fett (du bruker kanskje også Ketostix?) Jeg hadde 14 dager introdukson på Atkins, og de første 3-4 dagene var værst. Har hatt en liten sprekk med sjokolade, men fant ut at det ikke var så godt lengre som jeg husket.... og godt er det... :lol:
Sluttet å røyke for 1 år siden, og mener bestemt at vi klarer det vi har satt oss fore, hvis vi bare vil det sterkt nok.
Hvis det hadde vært kjempelett å bare spise det som er sunt og bra for oss, hadde jo slankeindustrien vært ute å kjøre. Da hadde vi vært slanke og lekre alle sammen. :_plystre:
Det at det er litt tøfft i starten gjør vel også sitt til at vi kan være stolte av noe vi har prestert.
Stå på videre... dette klarer vi :goodluck:

Torkil sa for siden:

Antidepressiva skal ikke være noe problem. Bare husk på at du ikke tåler så mye alkohol på kuren som normalt. OG at alkohol og antidepressiv medisin forsterker effektene av hver andre. SÅ vær forsiktig med alkohol.
Jeg håper du har sluttet med xenical !!! ellers vil du måtte på toilettet veldig mye på ketolysekuren på grunn av det høye fettinnhold i dietten.
Jeg tipser dette kommer til å gå veldig bra for deg. La oss høre hvordan du har det om 2-3 uker - toppers tenker jeg !?
Lykke til
Torkil P. Andersen:D

LilNoor sa for siden:

Jeg begynte aldri med Xenical, fordi det var så forderdelig dyrt. (ca. 1000kr / mnd) Jeg mente det måtte være billigere måter å gå ned i vekt på.

Alkohol er ikke noe problem. Drikker kanskje ett glass hver 2 måned eller noe slikt. Så, slikt sett skal det nok gå bra.

Jeg juksa litt i morges og veide meg... gått ned 800 gram siden i går. Jeg er klar over at mesteparten er vann... men alikevel! :D

MHM sa for siden:

Jeg vet ikke hva legen din mente med det han sa, men hvilket merke antidepressive tar du? Hvis du tar en av de vanlige (Cipramil, Cipralex, Seroxat), så er ikke vektøkning bivirnking med de. Min lege sa feilaktig at jeg måtte regne med å gå opp i vekt da jeg begynte med Cipramil, men jeg kan da lese Felleskatalogen... :rolleyes: Jeg tok ham på det, og han mumlet noe i skjegget. Har bytta lege jeg!

Jeg synes det har vært lettere for meg etter at jeg begynte med antidepressive. Fordi jeg er mindre lei meg og mindre urolig, så har jeg også mindre behov for å overspise. I perioder hvor psyken er dårlig, sover jeg dårlig, spiser bare karbohydrater og klarer ikke jobbe. Men i gode perioder går alt fint. Så at antidepressive er en hjelp for meg er jeg ikke i tvil om.

Håper det samme vil gjelde for deg, og at du i tillegg blir kvitt det fysiologiske suget etter noe, ved å følge ketolysekuren som beskrevet i boka. Men vær obs på at du kan få en psykisk "down" rett etter at du har lagt om, og det er fordi du tar bort karbohydrater som i lang tid har økt serotonin ("lykkehormon") i hjernen. Det tar litt tid før kroppen klarer å øke sin egenproduksjon av serotonin. Men når dette skjer, så vil du heller ikke trenge karbohydrater som trøst i så stor grad lenger. Det er altså en grunn til at vi blir avhengige av karbohydrater, og det er ikke innbildning at det trøster oss...

Lykke-lykke til! :)

mofe sa for siden:

Dette visste jeg ikke! Kanskje derfor jeg var så SINNSYKT snopesyk da jeg ikke hadde medisinen min her for noen uker siden? :)

Du er jammen meg et lite vandrende leksikon du, MHM!

studentberta sa for siden:

Hei. Jeg har selv gått på piller, men er nå heldigvis ferdig med det. Jeg brukte antidepressiva og gikk ned 20 kilo, så dermed er dette motbevist. Husk bare på å spise kromtablettene, disse hjelper mot søthungeren!! Stå på, dette klarer du. Husk på at selvbildet øker i takt med at vekten går ned. Pussig effekt, men det gjorde det for meg. Husk på at du er unik, ingen er som deg og derfor er du så verdifull!!
Studentberta:)

LilNoor sa for siden:

Takk for svarene! Det er bra å vite at det han sier ikke var helt sant. Då føler jeg meg ikke så sint lenger! :) Og, jo, jeg beviser jo nå at en kan gå ned i vekt selv om man er på slike tabletter. Så :p til legen min! Jeg skifter fastlege!

tech sa for siden:

Hei.. I dag har jeg vært hos legen å fått Cipralex (en.wikipedia.org/wiki/Cipralex).. Jeg ser på wikipedia siden at en bivirkning på noe er vektøkning, noen som har opplevd dette? :S

Lemen sa for siden:

Har aldri hatt bruk for Cipralex, men kan ikke huske å lest om vektøkning på de før. (jobber innen helse og sjekker ofte bivirkninger på medisiner) Slo opp i www.felleskatalogen.no der står det dette om bivirkninger, og vektøkning er ikke en av de.

Og i den amerikanske "felleskatalogen" står det heller ikke noe om vektøkning av escitalopram (virkestoffet i cipralex).

Kanutten sa for siden:

Brukte Cipralex for noen år siden, spratt opp i vekt....
Så det at man ikke øker vekta kan jeg ikke signere på.... Tvertimot..

Og en annen bivirkning var at jeg fikk meeeget stygge tanker........

Jeg slutta etter 8 mnd og klarte meg utmerket etter den tid ved heller å bruke noe som heter Depridix fra helsekost.

tech sa for siden:

Hmm, huff da. Blir usikker av dette :s
Kanutten, hvor lang tid tok det før du merket vektoppgangen?

tech sa for siden:

Forresten, gikk du på lavkarbo når du opplevde vektøkning?
Jeg googlet dette med vektøkning og anti-depressiva og det kan se ut som det er en psykologisk ting, da må jo det være mulig å kontrollere ganske godt, og det kan jo ikke ha så mye å si på lavkarbo, siden kalorier spiller liten rolle her?
Men hva vet jeg, men hvis den bivirkningen finnes så har den i hvertfall ikke tatt effekt enda, for jeg startet i går og vekten hadde gått ned 0.9 kg i dag så.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.