< Tilbake til oversikten

Mathjelpen for foreldre

Rioja sa for siden:

Min 1-klassing kom i dag hjem med denne boka, og jeg kjenner jeg ble en smule irritert....
www.frukt.no/artikkel2.aspx?artid=19461&mnu1id=8060

Sitater fra boka;

• Spis minst 5 posjoner frukt, grønnsaker og bær hver dag.
  • Velg magre kjøttprodukter.
  • Velg magre meieriprodukter.
    -Inntaket av meieriprodukter med mye mettet fett som helmelk, fløte, fet ost og smør bør begrenses!
    -Begrens bruken av smør og smørblandet margarin fordi de har et høyt innhold av mettede fettsyrer og et lavt innhold av flerumettede fettsyrer. Smør og dyrefett inneholder dessuten tansfettsyrer og kolestrol.

Også kommer det lister over hva som er lurt å ha i skapet deriblant pasta og ris. I kjøleskapet bør en ha lett, ekstra lett eller skummet melk, lettrømme, lett Creme Fresh,lettere gulost, lettere leverpostei, magert kjøttpålegg osv...

En god del fine oppskrifter finnes i boka, men mye strider mot familiens kostholdsfilosofi.
Flere som har fått denne?

Zillah sa for siden:

Samme her. 1.klassejenta mi fikk ho ganske kort etter skolestart, og var i fyr og flamme over den fine boka, spesielt med mini-hamburgarane som ho sporenstreks bestilte til bursdagen sin.

Joda, fin bok, men eg har ikkje tenkt å bruke ho. Det er ikkje slik eg vil ha det her i vår familie. Ho vart påprakka den gode gamle kostsirkelen da ho var hos helsesøster også, med smilande potet og gråtande smør...

Men når det er sagt, så er nok innhaldet i denne boka eit framsteg for ein del foreldrar. Eg har fått ros frå dei tilsette på skolen fordi jentene har så fine varierte matboksar med sunn, appetitleg mat. (Sjølv om ei av veninnene til 1.klassingen min lurte på kvifor ho fikk så usunn mat ein dag ho hadde med nøtter i matboksen...) Mange barn får berre dei same triste brødskivene kvar bidige dag, så dei ikkje ein gong orkar ete til slutt, berre sit og stirer i maten utan å få ned ein bit.

Og eg høyrer jo om barn (tildels svært overvektige lidande barn) som får loff med sjokoladepålegg til skolemat. Det gjer meg trist. Men på den andre sida, enkelte av desse barna har nok foreldrar som slit på ein slik måte at ei gratis bok ikkje hjelper dei.

Mellon sa for siden:

Jeg gidder egentlig ikke reagerer så mye på boka jeg, syns det var litt fint i den og, som f. eks tips om å spise rotfrukt for å styrke tenne- den er ikke så dum. Noen oppskrifter kan motifiseres, men hvorfor gidde når jeg vet hva jeg kan lage.

TrillTrall sa for siden:

Høh. Mine vil ikke ha annet enn den "samme, triste brødskiva" med det "samme, triste pålegget". De får med frukt og gulrot i tillegg da og av og til paprika eller druer f.eks. I det siste har ikke jentungen spist så mye på skolen, hun sier hun ikke er sulten og jeg tror henne. Hun spiser godt hjemme, av de "samme, triste brødskivene", med det "samme, triste pålegget" - så det har neppe noe med maten å gjøre. :)

Zillah sa for siden:

Neida, enkelte barn er jo slik! Har ein tass eg også som helst ikkje varierer så veldig mykje om han ikkje må. Men mange barn blir lei av å få det same heile tida. Akkurat som andre folk, tilogmed favorittmaten blir "meh" når ein får det kvar dag.

Tone-G sa for siden:

Jeg tenker at for folk flest er ikke et slikt kosthold så galt :)
Jeg ville nok ikke innført lettprodukter her i huset da..- Men, de fleste lever ikke på dietter.. Det trenger de nemlig ikke.. Å særlig ikke barn..
Her i huset er det bare jeg som spiser lavkarbo.. Datteren min får "vanlig" mat og er slank, sunn og frisk med det :)

Ferskenbeinet sa for siden:

Det var mine tanker og når vi fikk boka. At for mange vil det å følge den boken være til det bedre i forhold til hva de gjør nå... har lovt snuppa at vi skal lage noe fra boka i helga

Opheliia sa for siden:

Jeg var slik.....fra 5 klasse til 7 klasse, når min mor fortsatt laga lunsjen, så spiste jeg ikke lunsj:o Jeg bare lot det ligge, til irritasjon hjemme. Men når jeg starta å lage lunsj selv, som regel salat eller en god sandwich o.l så var maten mye mer smakfull:D

Men den boka dere prater om fikk vi på u.skolen. Da elsket jeg den, men nå, nå er den ikke noe særlig! Den dagen jeg får barn kommer jeg nok til å la dem også spise lavkarbo, men noe ala fedon, heldigvis er også samboer enig i akkurat det også!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.