< Tilbake til oversikten

Blanke ark og tegnestifter!

MarielMakrell sa for siden:

Hallois

Etter å ha lest en god del om lavkarbo, slankedietter, karbohydraters virkning på kroppen med mer har jeg bestemt meg for å gi dette opplegget en sjanse! Jeg er en søtmons av en annen verden og har nå scrollet meg gjennom utallige lavkarbo desserter som virker som en meget fin erstatning for alt søppelet jeg vanligvis trykker i meg. Jeg skjønner nå at markedet kryr av fine alternativer til "vanlige ingredienser" og har nå gått til innkjøp av diverse varer som jeg skal eksprimentere med så snart de har ankommet^^, Ingredienser som skal testes ut:

-Johannesbrødkjernemel
-Mandelmel
-Hi-maize
-Sukrin
-Sukrinmelis
-Bourbon vanilje (malt)

Jeg har noen spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på, da jeg er fullstendig grønn og er redd for å lage problemer for kroppen min. Jeg er ikke interessert i å gå ned i vekt, men vil med dette "prosjektet" prøve å bedre livskvaliteten min og gjerne få litt mer energi og arbeidslyst i hverdagen.

De siste dagene har jeg gått bort ifra raske karber så godt det lar seg gjøre. Jeg er ikke lenger interessert i å spise brød eller kraftig sukkerholdige produkter. Jeg har eksperimentert så smått med "eggebrød" med philadelfia, noe som smakte godt med salat og kalkunpålegg. Videre har jeg spist litt volkornbrot(?) med diverse pålegg, kremost, laks, makrell osv. For sikkerhets skyld tar jeg nå tran hver morgen, bare sånn for å være litt helsefreak. Eggerøre med creme fraiche og salat til, yoghurt naturell osv. Jeg prøver å spise jevnt ut over dagen men valgalternativene er få nå som jeg enda er i startfasen og ikke er helt sikker på hva jeg kan spise. Jeg er redd jeg spiser for lite kjøtt, og det har nok gått mye mindre proteiner og fett enn det som er anbefalt. Jeg sitter nå med en litt ekkel følelse av at kroppen min mangler noe vesentlig, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Det føles rett og slett som om jeg holder på å bli syk.

Derfor lurer jeg på; skal man spise mer karbohydrater om man velger lavkarbo som livsstil og ikke et slankeprosjekt?
HVA kan jeg spise nokså umiddelbart for å tilføre kroppen min fett og proteiner slik at jeg blir kvitt denne ekle følelsen? Målet med dette er jo å bli sunnere, ikke krepere av mangel på brennstoff.

Jeg blir veldig glad for alle tilbakemeldinger!

arnakristin sa for siden:

Hei,
Du behøver ikke å ha et slanke-prosjekt på gang for å leve på lavkarbokosthold, lavkarbo er vektregulerende.
Kroppen holder på å bli syk… antar at det karbo-avrusningen du kjenner. Ikke uvanlig å føle ubehag ved overgangen fra høykarbo kjøret og over på lavkarbo.
Nå sier ikke du noe om hvor mange kh pr dag så litt vanskelig å komme med noen konkrete råd. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold med inntak fra tilnærmett null til 150 kh pr dag.
Bare noen små kommentarer, ville byttet ut youghurt naturell med tyrkisk youghurt, sjekk kh innholdet.
De aller vanligste nybegynnerfeilene er for lite fett og for lite vann.
Når man reduserer kh inntaket så må energien komme annen steds fra, nemlig fett.

I denne tråden finner du svar på mange nybegynner spørsmål
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

MarielMakrell sa for siden:

Hei og takk for tilbakemelding

Njaa, jeg har hørt om denne hungeren etter karbohydrater, men må si at tross min momsing av søtsaker har jeg faktisk ikke noe "behov" for det. Hvis jeg får lyst på noe søtt kan jeg like gjerne ta meg en brikke mørk mørk sjokolade og så går det helt fint, ingen problem. Jeg prøver å drikke mye vann, men har spist veldig lite kjøtt de siste dagene. Regner med at det er fett som mangler, noe er det ihvertfall. Jeg skal ta en titt på linken du la ut, men lurer virkelig på om noen vet om ettellerannet fettholdig jeg kan spise for å ikke være slapp og uten brensel imorgen? Jeg har forresten ikke telt karbohydratene de siste dagene, men vet ganske så sikkert at det ihvertfall er under 150 pr dag.

Mvh
Mariel

Fofa sa for siden:

Kjøp deg Cocosa, og ha i kaffen om morgenen. Gjerne med en desj kremfløte oppi:) Det metter ihvertfall meg. Jeg drikker en stor kopp når jeg står opp. Kjenner ikke sult på minst 4 timer etterpå. Masse godt fett der, ja:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.