< Tilbake til oversikten

Dusteutskeielse

Nyfrelst sa for siden:

Argh, jeg sitter her og føler meg som dritt etter å ha ført i meg altfor mye raske karbohydrater...Har spist to stykker med Dolly-pizza til middag, og en skål Ben&Jerry-is til dessert. Tror delvis at det skjedde fordi jeg er litt engstelig i forbindelse med en skoleoppgave jeg ikke har begynt på ennå. Merkelig, altså. Når jeg føler at jeg henger etter med skolearbeid pleier jeg noen ganger å "straffe" meg selv ved å ikke ta meg tid til å spise skikkelig eller trene. Av en eller annen grunn føler jeg at jeg ikke kan ta meg tid til sånt når jeg ikke er i rute med skolearbeidet. Resulatet er selvfølgelig at jeg blir sittende med dårlig samvittighet fordi jeg har spist dårlig, i tillegg til at jeg ikke kommer noen vei med skolearbeidet. Grusom sirkel.

For øvrig blir jeg sinna på meg selv når jeg kjenner hvor dårlig kroppen responderer på sukker og raske karbohydrater. Pulsen går som et hurtigtog, jeg blir urolig og amper, jeg får en slags diffus muskelverk i hele overkroppen, og gallesteinssmertene ligger der og gnager. I tillegg blir jeg sikkert belønnet med noen flotte kviser i morgen tidlig.

Det eneste lyspunktet er at jeg merker at holdningen min til mat har forandret seg siden jeg begynte på lavkarbo. Etter en utskeielse i "gamle dager" satt jeg kun og gremmet meg over antall kalorier og mulig vektoppgang. Nå tenker jeg ikke noe særlig på om utskeielsen kommer til å synes på vekta, derimot føler at jeg har forrådt kroppen min ved å fore den med drittmat. Unnskyld, kropp. Det var lumpent gjort.

Vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette innlegget...Måtte bare få luftet litt frustrasjon. Nå skal jeg ut og trimme litt og se om det hjelper på pulsen og blodsukkeret. God tirsdags ettermiddag alle sammen! :)

Opheliia sa for siden:

Gjort er gjort og spist er spist. Se på det som en læresituasjon! Hva er det du kan gjøre annerledes neste gang? Hvordan kan du lære deg selv at å "straffe" deg selv ikke fører til noe positivt?

Tror ganske mange har litt problemer i begynnelsen, man har jo tross alt levd i mange mange år med feil mat, som vi må få ut av systemet både fysisk og psykisk før vi "aksepterer" forandringene. Det ligger nok for det meste i hodet, den aksepten, at man f.eks ikke trenger en sjokolade på lørdagen og at å spise er ikke en synd osv. Selv hadde jeg ganske store problemer med de tingene og har hatt både en og to og tre ++ utskeielser, men hva kan jeg gjøre med det da? Ikke en dritt:p Må bare akseptere at ok, jeg spiste feil mat, bedre lykke neste dag. Etterhvert står du foran godishylla (eller foran "din svakhet" fra høykarbolivet) og kjenner på kroppen at dette her frister ikke i det hele tatt, da er det plutselig ikke utskeielser lenger:D

Lykke til:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.