< Tilbake til oversikten

Hva faen er det som feiler Kari Jaquesson?

Iset sa for siden:

Sorry banningen, men den måtte til. Nå slår hun til igjen, etter alt oppstyret i forrige uke. Hun står på sitt, og det er jo på en måte beundringsverdig, men dama er ikke helt oppegående og skjønner jo fader ikke hva hun snakker om!

Fedon funker ikke.

Sitat Kari:
Fedon Lindberg sier at de har behandlet 15.000 mennesker ved hans klinikker. Kanskje han bør opplyse om hvor mange av dem som er slanke etter 2 år? Jeg vil tippe at det 1-2 prosent. Slik behandling er nemlig ikke vellykket på lang sikt. Like lite som Grete Roedekurer, Nutrilett og alt det andre.

Om man derimot hadde plassert hele gjengen på en øde øy med begrenset tilgang på føde ville de vært normalvektige fremdeles, men det kan man jo selvsagt ikke gjøre.
...
- Jeg tror ikke det er sånn at alle overvektige stapper i seg hamburgere hele tiden, men det er én fysiologisk grunn til at man blir overvektig, og det er at man spiser mer enn man trenger. Alt kan være sunt, men for mye er likevel for mye, sier hun.

...

Trolltika sa for siden:

Svaret er vel egentlig enkelt; Hun spiser feil mat :p

Sånn bortsett fra det mener jeg å ha lest at hun har startet på en utdannelse innen ernæring, og siden vi vet hva som er retningslinjene her i landet vet vi hva hun lærer... Er det ikke slik med alle som plutselig vasser i ny kunnskap at de gjerne vil dele hva de har lært? Dessverre er dama en kjent person, og vi får da "gleden" av å høre om alt det spennende hun lærer på skolen :rolleyes:

Jeg trøster meg med at noen av ernæringsfysiologene er på rett vei, og at stadig flere leger ser at kostholdet ikke er så dumt :)

LenaBeatrice sa for siden:

Leste at hun har hatt Drevon som foreleser.......:rolleyes:

Iset sa for siden:

Hmmm, hvem skal vi høre på? En som er indremedisiner og har tung medisinsk kompetanse innenfor området, eller ei treningsdame med bittelitt ernæringskunnskaper? Vanskelig, gitt. :snill:

Jorkla sa for siden:

Frk. Jackoffson er like spennende som nabon`s svette tennissokker dagen derpå.. - mener nå jeg!!

meeeeen skjønner at du blir forbannet Iset..

Trolltika sa for siden:

Neei, vet ikke helt hvem som er mest verdt å høre på, jeg. :o

Rosenkål sa for siden:

Ikke særlig oppegående, den dama der. Fordelen er selvsagt at hun med dette utsagnet en gang for alle beviser at hun ikke aner hva hun snakker om. :D

Iset sa for siden:

Fnis ja, og jeg håper dette skremmer folk fra å kjøpe noe som helst fra den kanten, altså. Useriøst! Litt deilig å lese hvor avbalansert og saklig Lindberg svarer tilbake.

Opheliia sa for siden:

Men det er ikke alle enige i. Satt å leste det siste fra Kari, hvor MANGE kommenterer at hun er flink, at hun skal stå på og at hun har helt rett.

Så selv om en del er uenige med Kari og til og med sinte på dama så er det fortsatt mange som heier på henne.

(Og hvis hun har hatt Drevon som foreleser, som Dreamy nevner, da kan man nesten ikke klandre dama for at hun ikke har lært noe fornuftig:rolleyes:)

Snorkfrøken__ sa for siden:

Hun klarer hvertfall å starte en het diskusjon, det skal hun ha:)

PrøveKanin sa for siden:

Har ingen tro på at Kari Jaquesson slår ann hos noen andre enn de som er kalorifanatikere fra før av.

Meg selv i 2006 (før jeg fikk vite om lavkarbo) hadde ikke blitt imponert av denne forestillingen. Det var jo en grunn til at jeg i min tid fant Skaldeman mer troverdig enn de 8 som prøvde å motdebattere han i Holmgang.. Å være falsk bedreviter med påtatt smil, uten engang å ha noen gode argumenter slår ikke ann i jantelov Norge det heller.

Lavkarbo bare vokser og vokser, og utifra desperasjonen som Kari, Drevon osv viser i sin oppførsel og uttalelser så er det grunn til å tro at rekrutteringen til vektklubb o.l har stagnert og folk går over til lavkarbo mer og mer

Sanney sa for siden:

ver flere på jobben som diskuterte den tv debatten, og de fleste sa de syntes kari sa mye bra... jeg holdt klokelig kjeft og gomlet maten min i stillhet...

Linuz sa for siden:

Huffda Kari..... Linuz tusler ut på kjøkkenet, tar ut "Ketchup er ålreit" (kjøpt på salg) fra bokhylla, skulle brenne den symbolsk men det er så kaldt ute (og jeg er vel for LAT til å gå ut tenker jeg), så jeg hiver´n i søpla! Jupp, det føltes godt!

Opheliia sa for siden:

:lol:

Jorkla sa for siden:

Uff.. Klarte ikke la være jeg måtte skrive ett innlegg under debatten hennes.. Håper hun leser det!:rolleyes:

senorita sa for siden:

Og når Kari snakker om at dem vil bare tjene penger på dette.. Hallo. hun hadde 3 mill i 2009, mens Fedon hadde 500 000.... hvem er det som håver inn her da? Pff.. Dag V. P hadde 300 000... jaggu hvem er det som tjener fett her på feite folk :P

nellie sa for siden:

Tviler på at tallene til Fedon er reelle;)
Han tjener vel endel på firma osv som ikke er med der. Eller no.

senorita sa for siden:

Vel Kari har jo også firma da;) Så dette er jo bare det dem har tatt ut som personinntekt..

nellie sa for siden:

Hvem tjener mest på firmaet da?
We don`t know. Håper på Fedon.. selvom det kanskje ikke styrker saken hans:p

Carisma sa for siden:

Nja, si ikke det. Han har vært på randen av konkurs en stund i begynnelsen av året, så jeg er egentlig overrasket over at han har fått ut såpass jeg.

Nero sa for siden:

Lurer på hvorfor det ikke er noen som har svart under Lindbergs sitt svar - eller tar det tid før de legger ut svarene?

aktivjente sa for siden:

Så fint at Lindberg holder en saklig, nøktern tone:o Nå virker Kari bare enda mer hysterisk.

Hun var oppe til diskusjon på min jobb også - de rundt 20 synes hun klarte seg fint. alle de over mente hun mista troverdigheten allerede første gang hun avbrøt de andre. Uttalelser i VG var ikke til hennes fordel: hun er usaklig, aggressiv og generaliserende. Hvem kan ta sånt seriøst?

Opheliia sa for siden:

Det tar litt tid før det blir lagt ut :)

Mellon sa for siden:

Har dere ikke forstått det, er hun som er trollet her inne :D

Queen of Wands sa for siden:

Jeg la vel inn noe i 15 - 16 tida i går tenker jeg. Synes dette er mystisk. Er det så mange svar at de ikke klarer å takle det? Litt av vitsen forsvinner jo når svar ikke blir lagt inn mer fortløpende mener jeg da.

vimsen85 sa for siden:

"Det jeg skrev var at jeg ville tippe at 1-2% klarte å holde vekten etter 2 år. Dette regnes nemlig som en suksess selv i kliniske opplegg der deltagerne følges veldig tett. Om det er vesentlig høyere suksessrate i et opplegg vil det nærmest være en sensasjon." Kari J.

Håper Fedon har tall som lager sensasjon, jeg! Jeg synes det virker usannsynlig lite med bare 2% suksess. Kanskje Fedon burde få noen til å lage en statistisk undersøkelse på alle hans pasienter. Kanskje en sensasjon ville fått Kari J til å holde kjeft?

Cherry sa for siden:

Nja..det var kanskje LITT lite med 1-2% ja, men det er nok ikke langt unna av de som faktisk greier å holde vekta.

På treningssenteret mitt kjører de easylife. Han som har kursene sier max 1-2 i en gruppe på 12 greier å holde vekta etter 6 måneder. Men greier man å hjelpe bare 1 skal man være glad, ettersom det ikke er spesielt bra å være overvektig.

Kanutten sa for siden:

Hvis bare 1 av 12 klarer det har jo allerede over 8% klart seg! :heia: Hvis 2 klarer seg er vi oppe i ca 17%! Det er jo myyyye mer enn det Kari hevder at bare 1-2% klarer holde vekta..

knh sa for siden:

Men dersom en person har gått ned 30 kg etter å ha vært hos lindberg, men kanskje har lagt på seg 5 kg etter 2 år, så er du jo allikevel en utrolig helsegevinst i forhold til før!
Greit, personen har ikke klart å holdt vekta den hadde når den var ferdig, men allikevel er livet blitt forandret!!

streber sa for siden:

Blir bare sur og trist av Kari om dagen, hun har jo blitt helt vill til å påstå hardnakket at hennes sannhet er alles sannhet-det er bare å spise mindre og trene mer for alle. Likte henne som hun var ikke som hun har blitt:mad:

BitTorres sa for siden:

Kan man ikke ganske enkelt overse henne da? Om andre vil krangle, så får hun noe å bruke argumentene sine på. Om man ikke hører, så faller argumentene ned på steingrunn. Hun kan godt fortelle meg at lavkarbo suger og at det ikke virker. Fordi lavkarbo suger og virker ikke, ikke i hennes verden, og det er vel egentlig helt i orden, for jeg finnes ikke i hennes verden, og har heller ingen interesse av det.

Svenske Lars Erik Litsfeldt er spesialist på det området. Jeg har sett han i en debatt, og uansett hva motparten sa, så fortsatte han bare på det han pratet om, uten å føle seg nødt til å forsvare eller noe. Han bare forklarte stille og rolig hva som foregikk i en kropp som spiste høy vs lavkarbo.

ada-emilie sa for siden:

Hun kaller oss en sekt, men det er hun selv som er hjernevasket.

Vibeke-67 sa for siden:

Det er det jeg tror er veien å gå. At spesialistene på en saklig måte forteller hvordan dette henger sammen. Igjen og igjen.
Hun må nå gjerne argumentere for sitt syn, og gjenta gang på gang at poenget er at man må spise mindre enn man forbrenner.
Og hun har jo helt rett i det hun, poenget er jo at vi forbrenner så forskjellig. Det jeg opplevde fra legestanden var at de ikke trodde på at jeg spsite så lute og trente så mye. En presterte å si at det ikke var rart jeg la på meg siden jeg sikkert gikk så sakte i trappene siden jeg var så trøtt hele tiden. Du legger ikke på deg 10 kg på et par måneder av å gå sakte i en trapp og spise 3 salatblad og en kyllingfilet om dagen.
Man blir tatt for å være notorisk løgner om man er overvektig. Man blir ikke trodd på at man faktisk ikke dynger i seg chips og burgere og ligger på sofaen. Jeg trodde faktisk at jeg var overvektig fordi jeg unnet meg en troika i måneden!
Det er dette som jeg synes er så ille med KJ og denne debatten. Denne mistroen, pekefingeren og mobbingen. Det er rett og slett ubehagelig å være vitne til dette.

Veggpryd sa for siden:

Ha ha! :lol: Det er stygt å le, men han har så rett. Burde nesten postet de veldig gammeldagse mytene hun ramser opp i bloggen sin. Kari er kanskje en smule engstelig for at ingen vil trene aerobic og spise salat med henne lenger...:rolleyes:

Kari Marita sa for siden:

Kari har rett i en ting, å det er at tykke folk har spist for mye for å bli tykke.Untatt av de som har sykdom da selvfølgelig.Men å si at lavkarbo ikke virker er tull.Trening er bra det,det har hun rett i.Jeg gikk ned 40 kj selv,og det var jeg selv som spiste det på meg.Men med trening og Ingers Rugbrød klarte jeg det,og har holdt meg i 6 år no.Grunnen til at jeg begynner med lavkarb.nå er at jeg er mye mettere på den kosten.Det har virket å ,2 kilo ned første uka.det er ca 8 kg jeg skal ned ,som har smyga seg på over tid.Jeg trener mye,særlig løping.ville bare dele litt om meg selv.

Kanutten sa for siden:

Kluet er kanskje å vite ganske tidlig om man er disponert for fedme eller ikke??? Kari har kanskje rett i at de har spist for mye, for mye av mat de ikke tåler! Men hvordan i Herrens navns skulle de vite at de ikke tålte det??

Uten sammenligning forøvrig enn at det gjelder hormoner. JEG har vært syk en god stund fordi at jeg hadde for mye ADH i kroppen. ADH er det hormonet som styrer vann og saltmender. Jeg har alltid fått høre at det er bra å drikke mye vann, men ettervært så ble jeg bare sykere og sykere av å drikke vann. Ikke før jeg kuttet ut nesten alt av vann og heller drakk vin (vin er antiADH) begynte jeg bli frisk. Men hvordan i Herrens navn skulle jeg vite det?? LEGEN fant det ut etterhvert og fortalte meg hva jeg skulle drikke og ikke drikke! Kari er ikke lege og er ikke i stand til å fortelle hva hver enkelt av oss trenger for å få det vi trenger. Derfor må ho heller ikke komme å fortelle hva som er best for ALLE!

NÅ kan jeg drikke vann igjen. Kroppen er kommet omtrent på rett kjøl, og hvis jeg skal kose meg ekstra godt nå, så drikker jeg et stooooort glass med vann, is og sitron!

Skulle ønske noen kunne invitere Kari inn hit på Lavkarbo... :p

BitTorres sa for siden:

Vi er over 6 milliarder mennesker på jorda, og det finnes 6 milliarder forskjellige måter å spise på. Om en på lavkarbo spiser 85 % fett og går ned i vekt på det, så er det ikke sikkert at det ikke virker for en annen. Da er det ikke dietten det er noe feil med, men dietten passer ikke akkurat for den kroppen. Ikke der og da, men hormoner og kropp forandrer seg mye på 5-6 år, og det samme kan det hende dietten også må gjøre.
Vi er ikke like, noen av oss. Det er ikke diettene det er noe galt med, det gjelder bare å forsøke å velge den riktige. Om noe ikke fungerer i det hele tatt etter 3-4 mnd, kan man si: Dette passer ikke for meg. Og prøve noe annet.
Det som jeg mener det er galt å si, er: Denne dietten er bare tull!
Noen kan trene som gale og spise riktig, men om de er mega stresset, så hjelper ingen diett i hele verden (med mindre man går på Bergen Belsen diett - null mat i 2 mnd).
Høye verdier av stresshormoner gjør nesten samme oppgave som insulinet, du får skikkelig problemer med å gå ned i vekt, uansett om du gjør alt annet riktig.

Equilibrium sa for siden:

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner ;)

Photobscura sa for siden:

Det tok et døgn før de modererte kommentarene. Joggu sa jeg debatt :rolleyes:

Jeg synes i utgangspunktet det er veldig bra at hun beklager, men MÅ hun beklage på en sånn forbeholden måte?: "Nå beklager Jaquesson hvis Lindberg føler seg såret".
Men hun beklager selvfølgelig ikke om det ikke er tilfelle. Var det noen som oppfattet Lindberg som såret? Jeg kan ikke helt forestille meg at en seriøs lege og forretningsmann kun blander inn personlige følelser i en sånn sak, og i hvert fall ikke bare uttalte seg på vegne av seg selv. Tror jeg, da.
Og i forhold til hennes videre påstand om at det ikke var noen spesifikk kritikk av Fedon, så synes jeg det er merkelig å uttale seg alene om han. Det tidligere VG-debattinnlegget hennes oser ikke akkurat av dyp respekt ...

Jeg tror det er farlig å overse henne. For det vil alltid rase inn heiarop fra tilhengerne, og sånne uttalelser trenger å bli balansert!

Dette henger jeg meg opp i stadig vekk. Jeg har lest flere av debattene. Først så raser man ut mot selvmedlidenheten til de late tjukkasene uten selvkontroll, og så slenger man inn en parantes med unntak for 'de med lavt stoffskifte og sånn, da'.
Det tok meg tjue år med sulting og skam men like forbannet ti-femten-tjue kilo overvekt før jeg fikk diagnosen min. Det er så mange mørketall med folk som spiser feil i forhold til sine genetiske/hormonelle forutsetninger som blir en del av nedslagsfeltet for meninger som Kari Jaquesson har gitt uttrykk for. Jeg ser for meg at følgene kanskje kan bli at de fortsetter med hvitknokeslanking i stedet for å ta den turen til legen og få tatt de blodprøvene!

knh sa for siden:

hehe... smiler for meg selv hver gang ;)

Carisma sa for siden:

Og skal man virkelig trenge å ha med seg legeattest for å bli trodd på at man ikke er lat og ubrukelig fordi man ikke ser ut som KJ?!

Ja, det er jo det ... Nettopp dette som gjør det skummelt å generalisere.
Ikke at jeg har lyst til å se ut som Kari Jaquesson, akkurat.

Kari Marita sa for siden:

Ja du har rett,det skulle kommet ut mer i media om de som har sykdom og er overvektig av den grunn.Men det finns faktisk di som spiser på seg vekta å da,di innrømmer det selv også.Men det er jo arsaker til det å da,di trenger ikke være late som Kari sier.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.