< Tilbake til oversikten

Kjære ketolyseeksperter

mimmi1 sa for siden:

Vil gjerne ha litt tips og råd ang mitt ketolysekosthold. Jeg har holdt på i 6 uker nå. De to første ukene spiste jeg mat fra spis deg slank.no og gikk ned et sted mellom 3 og 5 kg. Jeg får som regel utslag på laveste eller nestlaveste på ketostixen. Drikker mye vann og trener vekter og kondis tilsammen 5 ganger i uka. Tror bare jeg har vært skikkelig lilla en gang. Vekten rører ikke mye på seg, men jeg vet også at det skjer mye med musklene mine. Fikk barn for 6 mnd siden og hele svangerskapet ble det null aktivitet så merker godt at det begynner å komme litt muskler nå. Har lest masse her inne og også ketolyseboka. Min mat i løpet av en dag:

Frokost: 50 gr av spisdegslank sin frokostblanding ( 4 karber som påvirker blodsukkereret) og litt soyamelk over med 0,5 karber pr 100 gr.

Lunsj i det siste har blitt en kaffekopp med cocosa eller 2 egg og 4 skiver bacon dersom jeg er veldig sulten.

Middag: karbonadedeig/kjøtt/kylling med ost, fløte eller rømme over og ca en halv tallerken med isbergsalat og agurk eller en halv tallerken med brokkoligrateng med masse ost i. Spiser en tallerken med mat( hvis det har noe å si)

En kopp kaffe med cocosa.

Kvelden: lager ofte ca en dl kremfløte med en liten dæsj funlight oppi.

Steker mat i olivenolje, drikker ca 3 liter vann og unner meg litt pepsi max.

Setter pris på alle synspunkter her!! Vil så gjerne prøve å gå ned litt fortere. Trener hardt og er kjempemotivert, er bare redd for at motivasjonen snart forsvinner hvis ikke det begynner å skje litt mer snart! Hadde blitt superfornøyd bare det hadde gått LITT ned hver uke. På de 4 ukene jeg har gjort dette alene, har jeg kun gått ned 300 gram. Vet jeg bygger muskler samtidig og at det blir vanskeligere å se det på vekta da, men hva kan jeg forvente tror dere? Og hva anbefaler dere eventuellt å gjøre annerledes med kostholdet! Setter pris på alle svar!

Ps småspiser litt baconkrisp med 0 karber sånn innimellom hvis jeg blir fysen på noe..

Fjasnissen sa for siden:

Hei Mimmi.

Absolutt ingen ekspert her.... og vi har jo holdt på ca. like lenge.

Men vi får se om ikke jeg kan plukke ut noen ting som har bremsa eller stoppa vektnedgangen for enkelte her:

Pepsi Max ødelegger for noen.
Enkelte må bremse ned på fløtebruken (og også Fun Light, selv om noen dråper bare ikke burde være et problem)
For noen kan trening faktisk være en brems, men jeg tror dette er en sjeldenhet.

Om du ikke går ned i kilo... går du ned i cm?

mimmi1 sa for siden:

Har egentlig ikke målt meg noe fast og skrevet ned, men har vel gått ned bittelitt i cm. Vet at noen må kutte ut pepsi maxen så har trappet ned men ikke kuttet helt ut. Men skal klare å komme meg ned til å bare ta et glass på lørdagskvelden. Det kan vel ikke være farlig? Eller må jeg kutte fullstendig ut? Når det gjelder fløte, så har jeg hørt at meieriprodukter generelt kan sette en stopper? Men da føler jeg at jeg sliter litt, hvis jeg må kutte ut ost, fløte og rømme i tillegg til maxen.... Har jo brukt rømme som dressing på salat også... Så da lurer jeg på hva jeg egentlig sitter igjen med å spise.... Hvor mye går du ned i uka da?

Gerd sa for siden:

Spiser du deg mett?
Og spiser når du er sulten?
Grønnsakene utgjør mesteparten av karbene pr. dag?
Hvor mye skal du ned i vekt?

mimmi1 sa for siden:

Jeg spiser meg passe mett og når jeg er sulten. Spiser stort sett bare en halv tallerken med grønnsaker pr dag for en del karber kommer jo fra fløte/rømme og egg.... Fløte har jeg kun spist på kvelden den siste uka for å prøve å kanskje få mer fett....men har ikke problemer med å kutte ut den. Noen som har lyst til å sette opp et forslag på en dagsplan til meg da? Jeg vil så gjerne så gjerne!! Har aldri før vært så motivert til å gå ned og kooooser meg virkelig på trening nå! Jeg er 165 cm høy og veier 69,2 kg. Vil minst ned til 65, men gjerne et par kg under det også!

Gerd sa for siden:

Tror du må ha tålmodighet i tillegg jeg ;)

Det er ikke så mange kiloene du skal ned, og du kan ikke regne med at det "raser" av deg på samme måte som en som er 20-30 kilo overvektig.
De siste 5-10 kiloene er spm regel de seigeste å få bort :ja:

mimmi1 sa for siden:

Skal absolutt fortsette og prøve så godt jeg kan å ha tålmodighet! Føler meg jo så utrolig bra og har et tonn med energi!! Er bare så redd for å drive med dette i en hel evighet uten å se resultater og kanskje finne ut senere at jeg har gjort masse feil! Hvor lenge til bør jeg holde på før jeg eventuellt prøver å kutte ut meieriprodukter syns dere? Maxen er jeg godt i gang med å kutte ut, men meieri er jeg ikke egentlig helt klar for å kutte ut enda kjenner jeg. Føler da at det blir veldig ensidig kost. Men dere syns det er greit med fett og mengden mat jeg spiser da eller?

ada-emilie sa for siden:

Jeg hadde bare fem kilo å gå ned. Jeg ville kuttet ut den frokosten og erstattet den med noe annet. Om du virkelig vil ned i vekt spiser du kun karbohydrater i form av grønnsaker slik Torkil anbefaler. Bruk cocosa istedetfor fløte. Jeg har ikke rørt fløte. Jeg bruker soyamelk og cocosa, spiser svært mye salat og bruker mest avokado og oljer som fettkilde. Det blir mest kyllingfileter og viltkjøtt her i gården, men 10%-ost har jeg også spist daglig. Og pepsi max har ikke noe å si for meg. Jeg tror ikke jeg ville gått ned med frokostblanding til frokost. Men vi er alle forskjellige.

Gerd sa for siden:

Du har fått energi, det er jo resultater ;) :heia:

Og dessuten forer du kroppen med rein mat, gir ikke kroppen avfallstoffer. Det er jo en flott motivator :ja:
Tenk på dette som starten på en kostomlegging.
Varier maten mye. Finn retter du trives med, som kan bli faste innslag i kosten.

Jeg kuttet ikke ut fløte og rømme osv. Men jeg spiste det ikke hver dag.

Så lenge du trives med kosten, holder deg mett mellom måltidene og kroppen fugerer, så spiser du det som passer din kropp. (er min mening)
Det jeg ville kuttet ut, var småspising av baconcrispen. Det er salt, og salt binder vann.

:)

Opheliia sa for siden:

Bare for å dra inn et ekstra spørsmål her, ketolyse er jo anbefalt til dem som skal ned minst 10 kg, helst mer, hvor bra er det da for dem som bare skal ned et par kg?

Det skader ikke kroppen regner jeg med, men hvor effektivt og bra er det for kroppen når en skal ned relativt lite i forhold til hva denne dietten egentlig er anbefalt til? Vet om flere som blir megaskuffa når de starta på ketolyse, fordi de forventet at kg-ene skulle være av etter et par uker, men det blir jo helt feil når man er så og si normalvektig og bare har litt overflødig?

Gerd sa for siden:

:ja:
Derfor sier jeg dette:

Jeg tror ikke å leve i ketose er skadelig. Har sjøl gjort det i flere år.
Det regulerer kroppen.
Er masse innlegg om det her inne. :)

Opheliia sa for siden:

Men det må jo være en grunn til at den blir regna som en kortsiktig diett for dem som skal ned en del...tenker høyt

Jeg føler at jeg kan ganske mye om de forskjellige retningene nå, ikke alle, men de "vanligste":p, men allikevel er det alltid et eller annet jeg tenker på/lurer på. Jeg vet jo at flere her inne har levd i ketose i flere år nå, men allikevel så lurer jeg.

Gerd sa for siden:

Ketolysekuren er jo i utgangspunktet laget som en kur for å gå ned i vekt, med anbefaling om å gå over til et kosthold ala Fedon etterpå. ( min bok er fra 2006)

Det er jo de siste par årene at den såkalte LCHF er kommet for fullt på banen, og at det er blitt mer og mer vanlig.
Og forskninger og undersøkelser viser at det er en toppers måte å leve på :)

Opheliia sa for siden:

Skjønner! For det er det som står i min bok også, at en bør gå over til et annet kosthold når man har nådd sin idealvekt:)

Men etterhvert som en er i ketose, vil terskelen for antall karbohydrater forandre seg? Jeg tenker at 15-20 gram karbohydrater er jo kanskje litt lite etterhvert, hvis en ønsker å spise f.eks mer av en type ting som plutselig gjør at man er over den visse summen som er "tillatt"?

(Jeg tenker bare høyt nå altså....men gjerne svar, så får jeg svar på disse rare tankene mine:p)

Gerd sa for siden:

Man kan jo være i ketose om man spiser 40-50 karber dagen også. Det er jo litt individuelt.
Og det står også i boka at man kan, etter 4 uker, øke på litt hver uke. Så sant man fremdeles går ned i vekt. Men øke med riktige karber, dvs. grønnsaker.

Det er ikke bare antall karber som teller, men også hvor karbene kommer fra.
For meg, så er det nå hverdagen som er strengest. Helger og viss vi er borte hos andre, så er jeg ikke så nøye, men tenker meg godt om. Og vet jeg at det kun er "fyfy"-fristelser på bordet, så spiser jeg meg god og mett før jeg reiser bort.

mimmi1 sa for siden:

Vet det er en kur for 10 kg eller mer, og er jo det som har vært målet. Veide 5 kg mer i sommer og skal ned 5-10 kg til. Takker for gode råd. Kutte ned på småspising av baconkrisp og ikke spise fløte hver dag. Så må det vel skje noe etterhvert. Kroppen føles i hvertfall veldig bra, så noe er riktig her:)

Nerthus sa for siden:

Vet du - jeg synes du skal være sååå fornøyd med deg selv! Du spiser korrekt og har overskudd og energi. Du ønsker å gå ned FIRE kg... du trener FEM dager i uka - og bygger nok muskler så det står etter!

Fortsett som du gjør du - kjøp deg litt tålmodighet hehe - og planlegg ditt framtidige kosthold :) Du er så nær så det kan være greit å begynne å se på hvordan du ønsker å spise til daglig når du er "ferdig". Dette tar litt presset av vekta også. Dessuten - MÅL deg istedet! Du blir nok smalere og fastere for hver uke :)

Jeg vet av erfaring at vekttap nesten stanser opp når jeg trener 4-5 ganger i uka (kondisjon/styrke) så jeg har begynt å trene nå etter minus 10 kg - litt med klump i magen... men jeg VET at jeg blir fastere, sterkere og får enda mer overskudd - så da går det vel kanskje greit med motivasjonen også? ;) så får jeg heller ta en treningspause eller trene mye lettere en periode for å få i gang vektnedgang igjen.

Dessuten - igjen - det er ikke sikkert du og kroppen din er enig om hva som er din optimale vekt ;)

Opheliia sa for siden:

Ja, det stemmer, jeg har "fokusert" litt for mye på de 15 grammene jeg:o
Ikke bare bare å huske alt man leste for 1 år siden:rolleyes: Planen er jo at jeg egentlig skal prøve meg på ketolyse, men jeg har mista boka:nei::hylgrine: Trodde den var i "bokeska", men der fant jeg den ikke...så håpet jeg på at den var hos min mor, men tror ikke hun heller hadde den, så nå er jeg litt forvirret. Føler liksom ikke at jeg kan starte på ketolyse når jeg ikke har boka, kunne jo bare satt meg "15 gram" pr dag i begynnelsen, men hva hjelper det når jeg ikke husker resten som står i boka:rolleyes:

Nerthus sa for siden:

Finnes det ingen informasjon om ketolyse her på forumet? Under lavkarboretninger? Ikke bruk dette som unnskyldning nå da :) du kan fint spise lavkarbo uten bok nemlig! ;)

mimmi1 sa for siden:

Takk for oppmuntrende ord nerthus. Jeg skal klare dette!! Det er nok ikke noen mulighet for meg å trappe ned på treninga siden jeg jobber som dansepedagog og har en lang vei å gå før jeg er tilbake i form. Men mer muskler øker jo forbrenninga så skal bare lete litt etter en stooor porsjon tålmodighet som jeg vet ligger her et eller annet sted tihi:) Lykke til videre til dere andre også, håper dere når målene deres!

Opheliia sa for siden:

Det var til meg? Sant?
Hihi, jeg spiser lavkarbo jeg, men jeg har lyst å se om jeg ikke får til ketolyse, rett og slett fordi jeg har hatt litt småproblemer med å få i meg den maten jeg trenger og har falt for fristelser et par ganger for mye (dvs 2 ganger) siden august:o Det er ikke bra, det merker jeg jo med en gang.Så jeg har lyst å se om ketolyse kan være tingen for meg :) Det tar litt tid å finne ut hva som er best for kroppen:rolleyes: Jeg kan ikke holde meg til "generell" lavkarbo eller egenkomponert, noe som jeg har gjort i det siste, da er det så lett å falle av lasset, regner med at det hadde gått over etterhvert, men jeg har ikke tålmodighet til å vente:p:rolleyes:

Jeg kunne jo bare kjøpt ny bok, men det har jeg ikke råd til. Dessuten har jeg kjøpt meg så mange andre bøker i det siste, både lavkarbo og skjønnlitteratur:rolleyes:

Nerthus sa for siden:

hihi - ja det var det - burde kanskje presisert ;) ooooh den tålmodigheten... sukk... hadde jeg kunne SOLGT tålmodighet hadde jeg vært milliardær nå ;) Dette går nok bra - ikke fall av lasset for det - det kommer en tid hvor du kan kjøpe en ny bok :)

Opheliia sa for siden:

Jeg sitter å skriver ned litt sånn "dette må du huske":p
Det går seg nok til - en dag er jeg rik og kan kjøpe boka:o

senorita sa for siden:

leie den på biblioteket kanskje? har dem den der?

Lindaplinda sa for siden:

Nå har jeg bare spist lavkarbo i tre uker, så jeg føler meg ikke kunnskapsrik nok til å begynne å guide deg innen måltidene dine.

Jeg har i utgangspunktet ca 20kg jeg vil miste, og jeg har gått på mange "motbakker" og vært utålmodig på vekta fordi jeg synes det har gått så sakte i forhold til andre. Men, så fikk jeg endelig kjøpt meg et målebånd forrige lørdag og målte midjen samme dag. På veie- og måledagen min på mandag, altså 8 dager etter første måling, hadde jeg gått ned 8 cm på midjen!! Da fikk jeg plutselig et annet syn på dette og har roet meg mye i forhold til det. Så sett igang å måle!!:D

Jeg mistenker at jeg får i meg for lite fett, men så lenge vekta og midjen går ned så gjør jeg jo noe riktig. Jeg drakk cola zero og spiste godis så og si hver dag før, og nå har jeg kuttet ut det til helgene (godis = flæskesvor eller baconkrisp), og koser meg heller med en god kopp te på kveldene på hverdagene. Men det hender at jeg kjøper flæskesvor og cola zero i en sjelden ukedag, men det er noen jeg fyser veldig etter hvis jeg har ventet for lenge med å spise etter at jeg har blitt sulten, så da må jeg prøve å unngå det:)

Lykke til videre da!! Du har all grunn til å være stolt av deg selv.. selv om ikke tallene viser store forandringer, så har du allikevel både klart å legge om kostholdet og å begynne å trene!!:D

Lindaplinda sa for siden:

Jeg har lånt på biblioteket:D

Opheliia sa for siden:

Den er alltid utlånt på de bibliotekene i nærheten..har sjekket på nettet:p
Dessuten vet jeg ikke helt hvor biblioteket i Trondheim er:rolleyes:(Ikke så godt kjent enda..bruker vanligvis bare skolebiblioteket siden jeg selv jobber der etter to ganger i uka:p)

Fjasnissen sa for siden:

Uhm.... hvis du jobber på skolebiblioteket, så ville det vel være en smal sak å sjekke andre lokale bibliotek i Trondheim om de har den (og om de har den inne akkurat nå). Deretter går du på nett og søker opp det biblioteket som har boka inne.... og vips... eller? ;)

Opheliia sa for siden:

Jeg har jo sjekket det:)
Men skolebibliotek prioriterer f.eks ikke den boka, de har litt lavkarbobøker, men det er max et par stykker. Før jeg finner ut om de har den inne på folkebiblioteket må jeg finne ut hvor det er:o (Bor ikke i Trondheim, så har ikke helt funnet ut hvor alt er enda, selv om jeg har bodd her oppe siden august:p)

Jeg har ikke sjekket i Levanger enda, noe jeg egentlig kan gjøre, siden samboer er det 1 gang i uka:):D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.