< Tilbake til oversikten

Hortons, evt. andre hodepiner og lavkarbo?

TrillTrall sa for siden:

Har en venninne med bl.a. Hortons, for den som ikke vet hva det er så er det en helvetes hodepine-greie som gir anfall som kan vare opptil et par timer og som gjør vanlige migreneanfall til en søndagstur omtrent. Dette er rett og slett invalidiserende (uføretrygd) og hun har hatt det mange ganger i uka i flere år. Jeg har prøvd forsiktig å ymte frempå om at hun bør prøve å kutte ned på sukker og stivelse, men hun har ikke gjort det tidligere.

Nå har hun av andre grunner en tid spist mye mindre sjokolade, snop og is og i dag kunne hun gledesstrålende fortelle at hun ikke har hatt storanfall på over en uke! Hun lurte på om jeg trodde det kunne komme av at hun ikke har spist så mye søtt og JA det tror jeg så absolutt! :ja:

Andre som har erfaring med en eller annen form for hodepine og lavkarbo?

Bøtt sa for siden:

Hei hei.Jeg har vært plaget med sterke migreneanfall og har noe som kalles cervikogen hodepine i tillegg.Jeg har hatt anfall nå også men de er ikke så kraftige som før.Jeg også er midlertidig ufør pga dette.Så det er å anbefale på det sterkeste å endre kosthold.
Jeg vet godt hvordan venninnen di har det ,det er et helvete til tider .Så du får si til henne at det er verd å prøve å endre kostholdet.Så flott at du prøver å hjelpe henne.

Cherry sa for siden:

Jeg hadde hodepine omtrent hver dag før jeg la om kosten. Har ikke hatt hodepine på nesten to år inntil jeg nylig begynte å få veldig hodepine hver dag. Samtidig har jeg slurvet med kosten og er konstant trøtt...:rolleyes:

mam sa for siden:

Ja, jeg har ingen diagnose, men jeg har vært mye plaget med muskelvondt, vond og stiv nakke, vond og stiv kropp rent generelt.

Det har vært så ille at jeg har lurt på om jeg holdt på å få leddgikt. jeg brukte å våkne om morgenen med tung, stiv kropp og hodepine. Jeg ble til slutt så skremt av denne tilstanden at jeg fikk tatt meg sammen og begynt på lavkarbo igjen.

Jeg begynte den 29. oktober i år. Jeg har altså holdt på mindre enn en mnd, og kjenner stor bedring. Jeg våkner med mykere kropp og uten hodepine! :D Klart jeg ikke er så myk som en 20-åring, men jeg takker for all forbedring...

TrillTrall sa for siden:

Takker for at dere deler erfaringer! Hun har vært / er nok det man kan kalle skikkelig sukkeravhengig og siden hun er tynn som en spiker har hun heller ikke hatt motforestillinger mot å kjøre i seg sjokolade, godis og is til den store gullmedalje - og da snakker vi mengder! 10 snickersis på en dag eller to f.eks...

Nå har hun jo selv merket at det faktisk kan funke å kutte kraftig ned på sukkeret (hun blir også dårlig i magen av poteter f.eks.) og jeg skal videreformidle deres gode erfaringer på området også. :) Takk og takk!

Jeg merker det jo selv på mine ledd- og muskelplager også. :ja:

Manina sa for siden:

Hei, jeg hadde altså "vanlig" migrene... :eek: Men det er ikke noen blåbærtur! At Horton er en vond hodepine, tror jeg på, men man skal være forsiktig med å sammenligne smerter slik.
De som sier "vanlig migrene" har neppe hatt det selv. Migreneanfall kommer i alle styrker, fra det jeg kaller "snev" til helt invalidiserende anfall med smerter, kvalme og oppkast m.m i dagevis.
Jeg hadde det slik flere ganger i måneden før lavkarbo, og etter at jeg la om høsten 2006, har jeg kun hatt ett anfall; det var den første jula hvor jeg skulle spise helt "fritt", dvs. veldig sporadisk og høykarbo. Etter at jeg da sporentreks gikk tilbake til blodsukkerstabiliserende lavkarbo, har jeg vært helt fri. :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg er klar over at migrene ikke er til å spøke med, men hortons er faktisk adskillig verre - men jeg er sjeleglad jeg ikke er plaget med noen av delene.

Men veldig godt å høre at du ble helt fri etter å ha gått over til lavkarbo! :)

Manina sa for siden:

Ja, jeg er veldig glad for det!
Men igjen; hortons er sikkert ille nok i seg selv, om du ikke må bruke en annen hodepinetype som målestokk. Det er vel ikke om å gjøre å vinne en mest-vondt-konkurranse heller? Bare si at det er veldig vondt. Og siden du ikke er plaget av noen av delene, synes jeg også du skal være litt forsiktig med å bruke slike uttrykk som "vanlig migrene" = "søndagstur". Det er det ikke.

Zincite sa for siden:

Her er en gammel artikkel om migrene og kosthold fra Mat&helse. Det kan jo hende den er av interesse for venninnen din :) Om hun ikke har testet magnesiumtilskudd, så har noen effekt av det (det kan hjelpe både på migrene og Hortons). Det finnes informasjon på nettet om hun søker.

Bøtt sa for siden:

Enig! bare vi som har migrene og stekere migrene vet hvordan dette er,det kan ikke mennesker som ikke har hatt det utale seg om eller forstå hvor jævlig det er.

TrillTrall sa for siden:

Beklager, det var ikke meningen å gjøre det til noen konkurranse, prøvde bare å understreke hvor grusomt det er.

Kanutten sa for siden:

Her klippet ut fra Sinnets helse

Matglad sa for siden:

Dette var intressant å lese, dette er jo en beskrivelse av hodepinen jeg til tider sliter med. Får ofte vondt på ene siden av hodet, og veldig trykk bak øyet. Er det virkelig riktig at det er dette som kalles for Hortons? Det er absolutt intense smerter, og jeg blir av og til kvalm. Hodepinetabletter funker også dårlig. Har aldri oppsøkt lege pga dette, men tanken har slått meg at dette må være et snev av migrene. Men at det skal være den værste formen høres rart ut bare på bakgrunn av symptomene.

For meg har hodepinen egentlig ikke blitt noe særlig bedre med lavkarbo. For meg henger hodepinen sammen med en nakke som av og til blir veldig stiv. Og hver gang nakken blir stiv, kommer hodepinen.

Kanutten sa for siden:

øyet skal bli rødt og det skal renne væske fra øye og nese på samme side.

Matglad sa for siden:

Tusen takk Kanutten, da har jeg nok ikke Hortons :).

Kitt sa for siden:

Bare et lite hjertesukk: Det er faktisk slik at Hortons er klassifisert som den verste av alle hodepiner, uansett hva de som lider av andre typer hodepine måtte mene, men de dere bør ta for å "vanne ut" migrene- begrepet, er alle de som går rundt og sier de har migrene uten en gang å ha snakket med legen sin om det!:(
Migrene er en diagnose som skal stilles av lege, helst spesialist, og som stort sett medisineres med egne medisiner. Som ved andre tilstander kreves det at visse symptomer er til stede, varighet og hyppighet. Og andre ting, som feil ved synet, skal utelukkes før diagnosen stilles!
Man har ikke migrene bare fordi man har en monster- hodepine en gang i blant!

Min datter fikk diagnosen som 9- åring og hun lider fryktelig når hun får anfall! Heldigvis er det nå svært sjelden, men til hennes store sorg kan hun feks ikke hoppe på trampolinen uten å risikere anfall.:nedfor:

Manina sa for siden:

Enig i dette, Kitt, og jeg er helt klar over at Cluster/hortons regnes som den verste hodepinen. Det var formuleringen om migrene jeg reagerte på, som nevnt.

Ellers er det ikke alle med migrene som har fått hjelp av å gå på lavkarbo. Det finnes flere typer av dette også, og flere årsaker. Det forklares med mange teorier, men en gammel bok av Rodolfo Low (en tysk professor i biokjemi) forklarte forbindelsen med svingende blodsukker, og det hjalp meg veldig.
Men når jeg nevner lavkarbo til noen som har en alvorlig grad av migrene med mange dagers sykemelding hver måned grunnet dette, og vedkommende så svarer at "Nei, jeg er altfor glad i brød", da blir jeg matt.
Jeg vet lite om hortons, annet enn at der er det flere menn enn kvinner som får den diagnosen i motsetning til migrene som rammer flest kvinner.
Det er ikke lett å kutte ut karbohydrater når en er avhengig. For mange mennesker er nettopp avhengige. Det tyder på at venninna di, TrillTrall har en slik avhengighet. Dette kan man lese om i boka "Sukkerbomben" av Jonsson og Nordström. Veldig interessant!

Catwoman sa for siden:

Jeg har hatt Cluster hodepine siden 1985.. Var typ prøvekanin en periode, med nye medisiner. Ingenting hjalp. Hadde litt hjelp av oksygen en periode, vandra rundt med flaska mi overalt :rolleyes:
Smertene av disse anfallene er Jæ.... Jeg ble gjerne liggende hele uka, hovna opp på hele venstre side av ansiktet. Rant fra øye og nese. Det går nesten ikke ann å beskrive for noen som ikke har opplevd det sjøl..
Hadde ofte anfall, noen ganger med bare få dager mellom de.
Begynte på lavkarbo 1 mars dette året. Har hatt 3 anfall etter det! TRE!!! For meg er dette utrolig :D:D
Ingen tvil om at kostholdet har gjort susen.
ALDRI MER høykarbo

[color=#8b0000][/color]

[img]http://content.sweetim.com/tbsig/sig.asp?img=ad1[/img]

TrillTrall sa for siden:

Tusen takk for fantastisk oppløftende svar! Jeg har videresendt det til min venninne og håper hun tar til fornuften og prøver lavkarbo altså! For hun er sta som et helv*** og selv om hun fikk et kjempeanfall etter inntak av masse sjokolade og kaker forleden dag er hun ikke overbevist om at det skyldes sukkeret, det kunne jo kommet allikevel... :mad::boxing:

Catwoman sa for siden:

Håper hun vil gjøre ett forsøk ;)
[color=#8b0000][/color]

sigboh sa for siden:

Jeg sliter også med hodepine. Har gjort dette siden jeg var 9. Mine "anfall" kan vare opptil 3-4 uker med konstant hodepine (styrken varierer fra dag til dag) for så og ha kanskje 1 eller 2 ukers opphold. "Diagnosen" jeg har fått er at hodepinen min går på det psykiske siden jeg begynte og få hodepine oftere og oftere etter at storebroren min ble syk, faren min prøvde og ta selvmord osv.osv.
Har faktisk bedret seg litt etter jeg begynte på lavkarbo, men ikke mye. Tror det har bedret seg litt fordi jeg har fått bedre selvtillit så det er en ting mindre og "bære på". Har prøvd og prate og prate om problemene mine til diverse, men hjelper ikke så tror egentlig jeg aldri kommer til å bli kvitt det desverre. Har også prøvd fysioterapi og atlasprofilax behandling uten hell.

Cassiopeia sa for siden:

OK, tråden er gammel, men...

Få henne inn på forumet her, vi er minst to andre Clusterhoder her :)

Jeg har begge lidelsene, og forskjellen på de to typene hodepine er som hardt arbeid og en lett søndagstur, enda jeg har sterke migrenesmerter er det en lettelse å oppdage at det er migreneanfall som er i anmarsj.

Vær glad du ikke kan forestille deg akkurat hvor mye verre et Hortons-anfall kan være. ;)

Anitamor1212 sa for siden:

Jeg er ille plaget av migrene og går på forebyggende medisiner for dette.
Det hjelper masse. Magnesium hjelper også.
Etter jeg begynte med ketolyse har jeg fått migrene oftere igjen.
Men siden jeg går ned så mye i vekt, synes jeg det er verdt det.

Manina sa for siden:

Vel vel. Jeg er glad for at mine migreneanfall som artet seg fra alt fra det jeg kalte snev til de mest invalidiserende har gitt seg helt. Og det er vel egentlig poenget her? At lavkarbo kan hjelpe? Ikke at du har det enda verre? Jeg tror deg på det, men må du liksom "vinne"? Eller vil du bli bra? Blir du bra? Nei, noen blåbærtur var det ikke. Så ikke kom med slike tullete og flåsete kommentarer. Det er frekt, uansett om du har noe annet å sammenlikne med.

Cassiopeia sa for siden:

Jeg er glad du er bedre, Manina, og jeg er mye bedre sjøl også. Det er ingen tvil i min sjel om at lavkarbokosthold kan hjelpe på hodepiner av alle slag.

Når det gjelder flåsethet og frekkheter velger jeg å heve meg over at du åpenbart føler deg tråkka på av at det finnes verre lidelser enn de du har opplevd, og la folk gjøre seg opp sin egen mening. Noen vanner ut migrenebegrepet, andre vanner ut clusterbegrepet, og å sammenligne migrene/cluster er ikke verre enn å sammenligne hodepine/migrene.

Om du sliter med dårlig hørsel utelukker ikke at andre kan være døve, men du kan ikke forestille deg hvordan det er.

Manina sa for siden:

Nei, det er slett ikke slik at jeg føler meg tråkka på for at andre har opplevd noe verre... Overhodet ikke! Jeg vil ikke delta i noen konkurranse bare. Noe som jeg følte at jeg ble dratt inn i helt ufrivillig. Det var trådstarters og nå din kommentar som startet det. Jeg reagerer altså bare på måten du og andre sier dette på. Men... jeg har ikke lyst til å diskutere dette noe mer. Det som ville være fint, var om dere som har dette blir bra! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.