Ned30kg sa for siden:
Sjekk denne, hva tror dere?
Ned30kg sa for siden:
Sjekk denne, hva tror dere?
Ned30kg sa for siden:
Og kor lenge har det funnet mennesker egentlig?? Noen som vet?? Sikkert dumt spørsmål men men...
Kitt sa for siden:
I dag er de fleste forskere enige om at moderne Homo sapiens ble utviklet på den afrikanske savannen for mellom 200 000 og 150 000 år siden.
Om det stemmer at vi har spist flat-/brød de siste 30 000 årene er jo det likevel bare en kort periode i det store og hele!
Ordentlig jordbruk har det bare vært de siste 10 000 årene!
LineJM sa for siden:
Og hvis de ikke var bofaste så er det vel ingen tvil om at korn ikke akkurat kunne utgjøre noe stort innslag i dietten.
falt meg akkurat inn at det kan ha vært sesongmat.
Photobscura sa for siden:
Jeg lurer på hva slags kake de bakte, jeg.
lifejack sa for siden:
Hm, brownies, verdens beste, marsipan, banan... Det var vel en kake til hver anledning tenker jeg;)
Zillah sa for siden:
Uansett om dei kan ha inkludert små mengdar korn i kosthaldet sitt, så er eg fullstendig overtydd om at det ikkje på nokon måte kunne ha utgjort mengdar som er i nærleiken av det ein et i dag, kvaliteten på kornet og tilberedningsmetodane var også milevidt frå dagens. Måten å tilberede kornet på også etter landbruket oppstod, var jo svært forskjellig frå i dag, berre for nokre hundre år sidan.
Og dei kan tru kva dei vil om kake, men "kake" i steinalderforstand var neppe butikk-kake anno 2010 full av sukker, kunstig smak og konserveringsmidlar. :rolleyes: Vi er alle bundne av det språket vi bruker og dei begrepa vi har uansett om det vi bruker det om kan skilje svært frå kvarandre i ulike samanhengar. Og så blir jo konklusjonane deretter.
LenaBeatrice sa for siden:
Artikkelen kan leses på engelsk her: www.pnas.org/content/early/2010/10/08/1006993107.abstract?sid=d75ffd23-dc9f-4a1b-a03f-5fb3ced45b3f
sitat:
European Paleolithic subsistence is assumed to have been largely based on animal protein and fat, whereas evidence for plant consumption is rare.
We present evidence of starch grains from various wild plants on the surfaces of grinding tools
The three sites suggest that vegetal food processing, and possibly the production of flour, was a common practice, widespread across Europe from at least ~30,000 y ago. It is likely that high energy content plant foods were available and were used as components of the food economy of these mobile hunter–gatherers.
Kort oppsummert på norsk:
Det antas at kostholdet i det store og det hele var basert animalsk protein og fett, beviser for bruk av planter er sjelden
Man foreslår at det muligens var vanlig å fremstille mel
Det er trolig at energirike tilgjengelige planter ble brukt som en del av kostholdet hos disse mobile jegere/samlere
Sorry for dårlig oversettelse.
Men, det er vel ikke kontroversielt i det hele tatt at planter ble brukt som en del av kostholdet, det er det vel aldri noen som har sagt er feil heller.
Men fra det, til å påstå at man bakte flatbrød og kaker (!!) som en viktig del av kostholdet året rundt, den er vel en smule drøy.......
PS: jordbruket begynte for 10.000 år siden, så menneskene som levde for 30.000 år siden hadde nok ingen kornkammere eller store lagre av flatbrød
Photobscura sa for siden:
Og enda senere i Norden, ca 8000 år siden.
Saken er også omtalt på Forskning.no:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.