Har sett flere steder at noen spiser egg med smør til f.eks. frokost.
Jeg ser at det er en måte å få opp fettkvoten på, siden bare egg til frokost f.eks. kan bli litt snaut.
Men hvordan spiser dere 'egg med smør'?
I dag prøvde jeg å koke et par egg i 8 min for at de skulle være en mellomting mellom bløt- og hardkokte, delte dem i en skål og hadde på et par klatter meierismør. Jeg elsker egentlig smør og kan vanligvis spise det bart, men den blandingen der synes jeg var grusom! :eek:
Andre måter? Bør de heller være hardkokte?
Glad for tips! (Fant ikke noe på oppskriftsforumet, men kan ha lett for dårlig)
Jeg lurer også på dette :) Leser ofte "egg med smør", men skjønner ikke hvordan de spiser dette... Er det godt å bare ta smørkniven og smøre på egget og gomle i seg dette:)? Pleier ofte å spise en tynn frokostlapp med masse smør og kokt egg på... men har aldri prøvd kun egg og smør.
Jeg tar 2 hardkokte egg, deler dem opp i biter, salter og peprer, og legger på noen små kladder smør som blir mykt og smelter litt over eggene. Mmm. :sikle: Skjønt, oftest velger jeg heller egg med majones. :)
Jeg digger egg med smør, jeg liker egget bløtkokt og tar litt smør på skjeen, og så tar jeg egg på skjeen, supergood. Tror kanskje det må bli lunsj i dag, har snart spist et brett med egg allerede denne uken fnis håper ikke det gjør noe- digger egg:D
Jeg spiser det som Mellon gjør, bare at jeg liker egget best midt mellom bløt og hardkokt. Er sånn jeg spiste egg før jeg begynte på lavkarbo, men da i mindre mengder og med dårligere samvittighet..
Eg kakkar toppen av eggen som vanleg, og peprar og saltar oppi egget, og så puttar eg ein klatt smør oppi der, slik at det smeltar i det varme egget. I tillegg har eg ofte ein klatt smør på skeia. Mmm!
Jeg setter egget i eggeglasset, stikker en kniv nedi så det blir masse huller, legger på en stoor klatt smør, legger på lokket igjen og lar smøret smelte nedi det varme egget. Så salter jeg og spiser. Mmmm!
Jeg måtte prøve. Å himmel så godt. Det smaker søtt med egg med salt:) Endelig har jeg funnet en måte å få i meg egg på, med glede og nytelse. Jeg kokte to i 14 minutter og delte de på langs og la en klatt på hver av de fire båtene og hadde masse salt på. Hmmm. Da ble jeg mett uten å være full i magen. Deilig.
Dette hjalp ikke deg, trådstarter, men hva med å prøve egg i salat av issalat, agurk og tomat med avokado med salt på i?
Takk alle! Så bra at du fikk til å spise egg på denne måten, ada-emilie!
Jeg droppet å salte, for jeg tenkte det burde være nok salt i meierismøret. Skal gi det et nytt forsøk med salt på, så får vi se. Og kanskje putte det rett oppi bløtkokt egg istedetfor å dele opp.
Jeg har ingen problemer med å spise egg i de fleste varianter, det var bare å spise det samtidig med det smøret som plutselig ble heeelt feil for meg... Veldig snodig.
Takk. Ja salt er nødvendig.
Det har kanskje med at du ikke er vant til så mye fett også? Det tok tid for meg å tørre å spise mer fett. Kaldt egg og kaldt smør ville ikke jeg likt. Men halvsmeltet og halv-knallvarmt egg, ja.
Noen lager nok eggerøre stekt i en god del smør også, tipper jeg.
Jo men overskudd tisser og svetter du ut.Det er større fare for vannopphopning ved å drikke for lite enn å spise mye salt. Vann må til for å skylle ut overskudd.
Bare et tips; jeg er ikke så glad i kokt egg, så hver morgen lager jeg omelett av to egg og en dæsj (1/2 dl kanskje) fløte. Den blir litt som en pannekake, synes jeg, bortsett fra at den ikke henger sammen som en pannekake når man skal snu den.. ;)
Jeg steker i smør (såklart!) på litt god varme, slik at den blir litt brunstekt. Så snur jeg den - og her gjelder det å finne rett teknikk, for den har en tendens til å gå litt i oppløsning hvis jeg er for treg.. Så lar jeg den steke seg litt brun på den andre siden.
Vipper den så over på en tallerken og smører den med smør. Smøret smelter og gir en fantastisk deilig saltsmak.
Jeg gleder meg til frokost hver morgen etter jeg begynte med dette! :D
Jeg MÅ ha kaviar på kokt egg, ellers går det rett og slett ikke ned. 3 kokte egg deles på langs og tvers i eggedeleren, has i en skål og får en god smørklatt over seg. Så masse grovmalt pepper og til slutt kaviar på toppen. :)
Men i motsetning til flere andre her inne holder jeg ikke hele dagen på 3 egg da... 3-4 egg holder meg mett i 4-5 timer om jeg er flink til å drikke vann underveis.
Jeg er nok som trådstarter, synes ikke smør og egg sammen er så stas. Og da Cyan nevnte eggesmør, så gikk det opp et lys for meg. Det liker jeg nemlig ikke :o
Egg føler jeg lett blir for mektig om jeg skal blande det med noe annet proteinrikt, som tunfisk med majones, reker eller ost. Nei da tar jeg heller ekte smør på som "hever smaken.Det er perfekt å ta to egg om man ikke er skrubbsulten og gjerne ett til kvelds om det er ganske sent og man er sulten.
Det er greiest for fordøyelsen at man ikke spiser for mange forskjellige ingredienser til hvert måltid også.
Har du noen gode begrunnelser her? At man ikke kjører innpå med haugevis med kjemikaliemat er nå så, det kan jeg skjønne kan bli tøft for magen, men om man spiser 2 eller 7 naturlige ingredienser til et måltid - spiller det noen rolle?
Nå har jeg funnet min måte å spise egg med smør!
Steker en omelett (2 egg og en skvett fløte) i godt med smør, samt legger noen gode skiver med smør på ene halvdelen av omeletten og bretter den andre halvdelen over, så smelter det så fint.
Spiser nå dette til frokost flere ganger i uka!
Har prøvd hardkokt egg i skiver med smør opppå, men det ble fremdeles litt snodig for meg. Må åpenbart blande eggene sammen!
Det finnes kostholdsretninger som sier at man ikke skal blande protein med karbohydrat (dvs grønnsaker er ok), men begge deler er greit sammen med fett. Det er visst fordi de fordøyes med ulik hastighet. Det er jo ikke aktuelt for så mange her inne uansett.
Protein sammen med protein kan jeg ikke se problemet med ... Det eneste er jo at man ikke bør spise mer protein enn kroppen kan ta opp til hvert måltid, noe som vil si ca 100 g kjøtt for mange (30 g protein). To egg har ganske lite protein i seg, forresten.
Selvfølgelig gjør det det :) Men hvorfor skulle det være problematisk å blande dem?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.