Hei jeg skal nå begynne med lavkarbo, og lurer veldig på hvordan jeg skal få i meg nok fiber?? :confused:
Til idag har jeg levd på fiberknekkebrød (laget selv av kli,sammalt hvete/rug, diverse frø og vann), hvis jeg slutter med dette stopper antakelig magen helt opp. (LIVREDD!) :eek:
Kan jeg fortsette å spise dette...? Alternativer?
På lavkarbo får man i seg masse fiber :D
Det er mange knekkebrød oppskrifter her inne som du kan bruke som blir omtrent like som de "vanlige" hjemmebakte knekkebrødoppskriftene jeg har sett :) Før jeg begynte på lavkarbo lagde jeg en oppskrift som besto av ulike frø, kli i tillegg til havregryn og rugmel. Bruker i disse alternativer som soyamel, fiberhusk, JBKM... i steden for rug og havre. Hvis du ser i oppskriftjournalen min i signaturen har jeg samlet noen knekkebrødoppskrifter fra forumet.
Som andre har skrevet over så får man i seg fiber også på lavkarbo.
Og man skal huske på at fibers fremste oppgave er å bremse opptak av karbohydrater, så med mindre/lite karbo i kosten er også behovet for fiber mindre.
Linfrø hjelper ihvertfall min mage!! En superenkel løsning dersom du trenger fortgang er å ha 2 ss linfrø i et glass med 2 ss vann. La svelle i noen minutter. Så smører du det hele på en liten bit bakepapir, og har det i microen i 1,5-2 minutter... Det blir som et slags "knekkebrød". Jeg spiser det med pålegg, akkurat som et vanlig knekkebrød. Det setter i alle fall fart på mitt system:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.