Bruker mye jukseris jeg også:) Men pleier å steike det i masse smør sammen med hvitløk:) namnam...
Pleier også å lage mye stuing :) Sopp, squash og løk steikes i masse smør med litt salt og pepper på... så heller jeg over fløte og lar det surre litt i panna :) mmmm... kjempe godt! Kjærestens favoritt også!
Hadde endel kantareller i fryseren, men de blei fort borte, så nå går det i champignon, funker fint det også :)
Man rasper blomkål på den grove siden av sånn "oste-rivjern" (eller hva det nå heter:P), og enten koker eller steker det :) Jeg har ikke prøvd å koke det, men steiker den raspede blomkålen sammen med hvitløk og masse smør :) Hvis du søker på jukseris på forumet får du opp endel oppskrifter:)
Det er flere måter å lage det på :)
edit:
I denne tråden er det mange forskjellige oppskrifter:) Det kan varieres til det uendelige ;)
Jeg er enkel og bruker som regel paprika, squash og purre som jeg har i en ildfast form med smør og steker i ovnen. Nam! Når jeg spiser biff hiver jeg ofte oppi noen asparges også.
Rød og grønn paprika i biter, sopp, purreløk og lettkokt brokkoli som jeg steker litt i masse meierismør, bruker det sammen kjøtt ol. og bearnaisesaus:D deilig.
Jeg bruker ofte oppskrifta på blomkål/brokkolisuppa som jeg fant inne her.
Bruker mindre vann slik at det blir som en tykk saus. DIGG. Lager store porsjoner slik at vi har noen dager. Minsten på 1 år simpelten bare elsker den. Og han er det vanskelig å få i grønt:D
0,5 dl kål
1 gulrot
1 sjalottløk
En stor dæsj majones (litt i underkant av 1 dl kanskje)
1-2 ss rømme
en skvett fløte
1 ts eddik
1,5 ts sitronsaft
salt
pepper
kjempe enkelt å lage og smaket helt fantastisk :sikle:
Del en avokado på langs, fjern stenen. Mos hver halvdel for seg, tilsett hvitløk etter smak (vær raus), litt salt etter smak og 1-2 ts hvitløkssmør i hver halvdel. Bland sammen og legg det tilbake i skallene og topp det hele med revet fet ost og gratiner i ovnen til osten er godt smeltet :sikle:
En annen favoritt er røde lange paprika (de tynne), skjær i to på langs, ta bort innmat. Fyll; halv boks philadelphia, rør i 1 ts sambal olek, søt med natreen, bland godt og legg ostefyllet i paprikaene. Stek på grill eller i ovn til paprikaen er passe "grillet" og osten myk og varm. Kjempegodt til grillmat eller biff.
Jeg er ganske så lat innen matveiene, så det går mye i gratinert blomkål & brokkoli for min del. Akkurat nå har jeg blomkål langt oppi halsen, så må begynne å variere litt mer, og det er derfor jeg digger tråder som dette som kan inspirere meg:)
Jeg prøvde faktisk en "jukse-fried-rice" her i dag... Jeg klarer ikke smaken av blomkål eller brokkoli...men jeg brukte hodekål. Det er jo endel karber i den..men om den kun skal brukes som tilbehør, så går den greit!
Jeg synes ihvertfall det ble kjempegodt!!!:) Og enkelt!
Raspet kål på rivjern. Stekte 2 egg i panna, rør i dem så det blir type "eggerøre", ha så i kålen, og skinke i biter. En god desj olivenolje ol litt krydder(jeg brukte bare salt og pepper).
Jeg hadde den som hovedrett i dag. Brukte 120 gram kål, og det ble nok som eneste rett. Så, det holder nok å bruke ca 50 gram om den skal brukes som tilbehør...Grei info for dere som er på minimalt med karber;)
Brokkolimos:sikle: Bruk stavmixer/blender så det blir helt glatt. Jeg har i kremfløte, meierismør og hvitløkspepper. Gottgottigottgott:D [color=#800080][/color]
Åhh, nam. Ble råfrista til å prøve litt grønnsaksfyll i den også. Skal ha lam til helga og lurer på å fleske til med litt nytt tilbehør, hehe :) Så paprika frister godt altså.
Bruk en ostehøvel og høvle over hele stilken. Skjær stilken i skiver, nesten. :p
Gni smør, salt og pepper mellom skivene og sett i steikovnen. Dander gjerne med ost på toppen.
Bakt brokkolistilk fylt med bacon og rømme er også nyyyydelig!! :sikle:
Her var det mykje godt!
teller dette tilbehøret som grønnsakene man skal ete kvar dag?
føle eg juksa litt når det er steikt og blanda med f.eks. rømme :P
er heilt ny innen dette så favoritten så langt er champinjongsaus.
lagde heimelaga salsa til taco igår, og putta restane av dette i "vanlig" salat. blei veldig godt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.