< Tilbake til oversikten

Ketostix, gjør jeg noe feil?

Nupsida sa for siden:

Nå i det siste når jeg har testa ketostixene, så er det bare en liten flekk av hele den der firkanten som blir lilla?
Sånn, halparten kanskje?

Er det noe galt med stixene, eller er det jeg som gjør noe feil eller?

Photobscura sa for siden:

Kanskje du ikke har stengt igjen lokket ordentlig, så den har "tørket" litt ut i kantene? Ikke godt å vite, men det blir da lilla utslag, så da tipper jeg du er i ketose. Uansett er de aller aller flete i ketose på et inntak av mindre enn 25-30 gram karbohydrater om dagen, og har du vært det tidligere så er det ikke så stor sjanse for at det endrer seg. Spar litt på de sticksene, du, så lenge du spiser som du skal :).

Mate sa for siden:

Hei!

Vil bare si at jeg har erfart det samme; de nye ketosticksene jeg kjøpte i går blir bare lilla på et lite felt midt på sticksen; ikke over hele firkanten som de jeg hadde før. Så kanskje det er en dårlig batch med sticks hos apotekene akkurat nå...? Uansett, jeg bryr meg ikke om det så lenge den lille flekken i midten er knall lilla. :)

knh sa for siden:

Jeg har også et spm angående ketostix.
Har forstått det sånn at så lenge det er utslag er man i ketose uansett hvor svakt det eventulet er? og hvis den er veldig mørk så er dette en indikasjon på at man har drukket for lite? Er jeg på rett spor ;)?
Men dersom man drikker ekstremt mye vann en dag slik at urinen blir veldig vannet ut, kan stiksen da gi negativt utslag selvom man er i ketose? Eller vil det uansett gi utslag så lenge man er i ketose? :)

Kitt sa for siden:

Du har forstått det riktig, ja!:ja:
Mørkeste utsalg KAN bety at du drikker for lite!

Og stixen kan være negativ selv om du er i ketose! Om du har drukket veldig mye eller trent hardt, kan det være at du ikke ser utslag. Enten fordi ketonene er så uttynnet at det ikke gir utslag eller fordi du rett og slett har brukt opp alle ketonene som brennstoff!

Husk at stixen bare gir en indikasjon på hva som finnes i urinen din! Om du vet at du gjør alt riktig, er du i ketose uansett hva stixen måtte vise!:)

knh sa for siden:

Tusen takk for raskt svar :) Deilig å få oppklart sånne småting som man lurer på ;)

Lindaplinda sa for siden:

Stix'n min kan bli "flekkete" hvis jeg tisser rett på stix'n, men hvis jeg gjør det ordentlig og tisser i kopp og putter stix'n i den så blir det ikke sånn. Aner ikke hvorfor:confused: Men det har skjedd flere ganger nå.

Nupsida sa for siden:

Hmm.. kanskje jeg skal begynne å tisse i sånn kopp da?

Det er lettere å bruke ketosticksen om du ikke tisser på den med en gang du setter deg ned, men lar det verste trykket stå til, sånn at du har en mer kontrollert stråle :). Kopp funker bra det også, men jeg for min del har bare ingen kopper jeg har lyst til å vite at jeg har tissa i :geip:

Kitt sa for siden:

Tomme rømme/CC/CFbegre passer utmerket og kan kastes etter bruk!;)

Kanutten sa for siden:

Hmmm.. Er det ikke nok å bare tisse på den???

Nå tester jeg ketose en gang hvert jubelår, sånn kun for moroskyld. Jeg kjøpte boksen min for tre fire år siden, og har ikke brukt halvparten en gang, ser ikke helt vitsen i å teste hele tiden når jeg spiser som jeg skal ;).
Ikke tåler jeg rømme/cf særlig godt heller :p.

Åååh, nå er jeg vanskelig, hehe.

wevi sa for siden:

Jeg drev med kopp i lengre tid. Jeg synes liksom det er litt artig å få en bekreftelse på at jeg er i ketose, selv om jeg egentlig vet at jeg er det. ;) Indulge me please..
Men nå tisser jeg rett på pinnen og finner at det funker like fint for meg. Blir liksom samme farge uansett på min. :)

Nupsida sa for siden:

Jammen, før kunne jeg også bare tisse rett på pinnen, å den ble helt lik. Er bare i det siste den har begynt å bli flekkete :S

Fjasnissen sa for siden:

Da er det nok, som noen sier, fordi du ikke har vært flink nok til å lukke boksen skikkelig, så de har tørka ut litt. Så lenge det blir farge er vel alt greit, skulle jeg tro.

wevi sa for siden:

ja jeg tror også det må være noe muffens med stixene dine da :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.