< Tilbake til oversikten

Omlegging til Lavkarbo for barn med ADD

misslinda sa for siden:

Hei hei.
Har vært medlem her en stund, men har liksom ikke kommet meg i gang med lavkarbo, men nå er det på tide. Har en sønn på 8,5 år som har fått diagnosen ADD. Han begynte på Ritalin i februar og det gikk veldig fint i begynnelsen, men nå i det siste syns jeg at han har blitt så trist :confused:

Etter litt søking på nettet, fant jeg masse info om at et kosthold uten gluten, meieri produkter og e-stoffer kan gi samme, og enda bedre virkning enn ritalin. Så dette har jeg lyst å prøve. Har samlet meg masse oppskrifter her inne og takker alle dere som legger ut. Gull verdt. ..

Nå er det sånn at jeg ikke vil bruke kunstig søtning, men heller ty til sukrin i hans kosthold. Er det noen som har erfaring med dette? Og med barn på lavkarbo? Snakker om en ganske så spinkel gutt, så vil ikke at han skal gå ned i vekt, så vi skal ha fast veiedag en gang i uken, både jeg og han(vil da selvfølgelig følge samme kosthold selv). Kommer ikke til å kutte frukt hos han, så han får i seg de gode karbohydratene, men kutter det litt mer hos meg selv, siden jeg har en 14 kg jeg vil bli kvitt..

Skal bake brød og gjøre klart alt i helga, blir shoppingtur på onsdag på helsekosten, så da skal vi være klar til å begynne for fullt på mandag. Gutten min er veldig motivert, så vi har laget ett belønningsskjema for hver nye ting han smaker og spiser opp, så får han ett klistremerke. I helgene skal vi bake. istedenfor snop, så blir det snop kun når han skal i bursdag(siden de kun er 11 i klassen, så blir ikke det så ofte). Håper han selv vil lære at snop ikke er bra for han etterhvert og heller ville ha med seg sitt eget ;)

Ønsk meg lykke til folkens. Kommer til å være fast her inne fremover ;)

Tar gjerne imot tips ;):D

LineJM sa for siden:

Lykke til!
Spennende! Og så flott hvis dere kan få det til med kosten.

misslinda sa for siden:

Takk ;) Håper dette vil fungere ;) Vil få tilbake den lykkelige gutten min ;) Så ett program på islandsk tv der en mor hadde gjort dette og gutten hennes gjorde det strålende både på skolen og sosialt og sa nå, etter 2 år med slikt kosthold nei takk til "nei" mat selv. :) Håpe håpe

Kitt sa for siden:

Har du lest boken "Kjernesunn familie"?
Sønnen der kom til og med ut av autisme ved hjelp av kostomlegging!

Masse lykke til!

(Men du, det finnes ikke "sunne" karbohydrater, selv ikke i frukt! Som diabetiker får jeg skyhøyt blodsukker av frukt og det er vel disse toppene du også håper sønnen din vil slippe!)

Photobscura sa for siden:

Så spennende! Krysser fingrene for dere :)

Kitt har rett. Det finnes hurtige og langsomme karbohydrater derimot, og frukt ligger nok gjerne mer mot det første ettersom fruktose er en enkel sukkerart som ikke spaltes, men går rett i blodet ... Men det behøver ikke å bety at sønnen din trenger å kutte ut frukt helt, men det kan være greit å spise det sammen med noe som har fett i seg, som litt nøtter om han liker det, ost etc. Det vil dempe blodsukkerstigninga.

Sothøna sa for siden:

Dette her synes jeg er veldig spennende :ja:

Håper virkelig du merker forandring, så han kan slippe medisin :ja:
Ingenting er vel bedre enn å kunne spise seg frisk :heia:

Lykke til :)

Kanutten sa for siden:

En annen diett du kan prøve er Feingolddietten..

Det er diett uten kunstige tilsetningsstoffer. Man bruker EKTE sukker hvis man må. Jeg var selv lærer for ei jente et år og vi introduserte denne dietten for henne. Jenta ble utadvent, gladere, flinkere skolemessig etc etc.. MEN det ble for vanskelig å gjennomføre denne dietten da ho var 15 år, småtrassig og ville gå egne veier. Så på en måte saboterte ho seg selv..:( Men det funka og jeg kan anbefale den!

streber sa for siden:

Spennende! Så et Ophera show om glutenfri mat med tanke på bedring av ulike sykdommer etc-var en autist der som var mye mye bedre pga omlegging av kost.:)

misslinda sa for siden:

'

Tusen takk for boktips ;) Den skal kjøpes ;) Må undersøke det her med frukt. Er tross alt ett barn her som er ganske spinkel, så noe slankekur vil vi ikke ha.Han har ingen allergier heller.. Men skal lese boka med en gang jeg får tak i den ;):)

misslinda sa for siden:

Takk for oppmuntring. I en travel hverdag skal dette bli en utfordring, derfor vil jeg ikke sette i gang før jeg er skikkelig forberedt. Skal lese og suge til meg all informasjon som jeg kan finne. Venter på en bok fra island om dette, så skal jeg kjøpe den boken som står ovenfor.
Har veldig stor tro på dette, hadde jeg bare visst om dette før. Gutten min har blitt en trist innelukka gutt som ikke gjør det bra på skolen, så jeg håper jeg får tilbake den blide søte gutten min før det er for sent..:)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Lavkarbo er ikke slankende det er vektregulerende, de som er for tynne vil faktisk gå opp til normalvekt… så, ikke noe å bekymre seg for der. Det står en bra historie om undervekt og lavkarbo i boka ’Bedre uten brød’ av Lutz.

misslinda sa for siden:

Åja.. det er kjekt å vite arnakristin ;) ( si meg er du islandsk? Tanta mi heter Arna Kristin, bor på Island:P)

Da blir det reduksjon av frukt til å begynne med, for så å se om han er villig til å kutte det helt ut :D:D

I dag ovnsbakte jeg ørret med dill, salt og pepper på, med stekt kål, gulrøtter og brokkoli i fløtesaus, med blomkålsstappe. Han spiste alt sammen med godt mot. :) Han har belønningssystem nå i begynnelsen, siden han er redd for ny mat, så hver gang han smaker noe nytt og spiser det opp, får han ett klistremerke. Når han har samlet 20 stk tar vi en tur på kino, biblioteket etc som belønning:):)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ja, jeg heter det faktisk, jeg er halvt islending.
Hmmm… kanskje det er tanta de folk prøde å få tak i via msn for noen år siden – mange islendinger som prøvde å legge meg til men ingen jeg kjente men de trodde de kjente meg, he, he…

misslinda sa for siden:

Hehe.. morro ;) Jeg er fullblods islending selv :P

I dag var jeg da på helsekosten og fikk tak i mye, men ikke alt. Mangler syltetøy med sukrin og mandelmel hvertfall. Skal se på nett senere og bare bestille. Skal til sandnes 5-7 november og tenkte da at jeg tar turen innom meny på Hillevåg. har hørt at de har bakemiks og diverse varer. Noen som vet om de har det enda? Tråden jeg fant var fra 2007 :P :o:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.