hei, jeg fatter ikke hva jeg gjør feil, jeg går på ketolyse kuren å føler at jeg står helt stille på vekten.
jeg trenger råd om hva som kan være grunnen.
hva jeg spiste i dag.
frokost: 1 knekkebrød som jeg har laget selv av linfrø, sesamfrø, solsikkefrø. kruskakli, fiberhusk, salt og vann. på det har jeg feks: saltpølse med majones under og agurk.
lunch: det samme som frokost.
middag: ovns stekt kyllingfilet, champinjong stekt i meieri smør, brokkoli, å hjemme laget bearniesaus som inneholder: 6 eggeplommer, 250 g meierismør, estragon, en dæsj bearnieessens og 2 ts med vann.
kveld: pisket krem med litt sukkrin og kanel.
jeg har prøvd å spise mer karbo, mindre karbo, mer fett, men akuratt nå føler jeg at vekten min ikke rikker seg en milimeter, jeg har stått på samme vekt i lang tid.
Du har jo gått ned 0,5 kg fra mandag morgen til neste mandag morgen!
Det er jo det som er anbefalt å gå ned, og hvis du er 81 kg nå, så kan du ikke ha 30-40 kg du skal ta av. Og da går som regel ikke nedgangen så fort.
Syns du skal være fornøyd med nedgangen din! Prøv også å legg inn det du spiser i en eller annen kalkulator så ser du hvor mye du får i deg av fett, proteiner og karbohydrater. Som regel spiser man for lite fett...
Har du prøvd å unngå brøderstatninger? Jeg legger merke til at jeg går mer ned i vekt om jeg klarer å ligge unna brød og knekkebrød selv om de er lavkarbo.
Samme som de andre sier... ser ut som om du spiser skikkelig lite! Knekkebrødet kan jo umulig ha mye fett i, og i tillegg får jo ikke kroppen forbrenninga skikkelig i gang med bare to knekkebrød på første halvdelen av dagen?
Prøv å få i deg mer fett til både frokost og lunsj - man skal jo ha mellom 150 og 200 gram fett, og det er mye! Ta en titt gjennom folk sine journaler, og se hva de spiser. Det er ikke om å spise for lite - her skal man spise seg mett! :)
Om du sliter med å få i deg fett finnes det jo alt mulig: créme fraîche, seterrømme, smør, Cocosa, rapsolje (ikke stek med den), andre typer olje, fløte, ost... noen av disse kan jo stagnere vekta, men prøv deg frem, og kutt eventuelt senere (dvs flere uker senere) om vekta står i ro! ;)
Ser jo forresten nå at du spiser ganske mye fett til middag, men det kan jo være lurt å heller fordele fettet utover dagen. Husk at kroppen bruker hovedsaklig fett som energi, og da trenger den fett med jevne mellomrom for å kunne holde seg i gang! :ja:
Håper dette hjalp, og ikke stress for mye, for det kan jo stagnere vekta i seg selv!
Og PS: Ikke vei deg både på morgenen OG kvelden - vei deg heller på et fast punkt i uken, for eksempel fredag morgen (etter at du har vært på do)! ;) :p
tusen takk for råd å hjelp folkens, jeg spiser cocosa oxo, 2 ts ver morgen.
nå har jeg gått opp litt i vekt, jeg skjønner absolutt ikke noe som helst jeg nå, jeg føler selv at jeg spiser en del fett, men jaggu er det ikke nok.
jeg har prøvd å bare veie meg en gang i uken, men jeg får litt panikk når vekten går litt opp, litt ned, litt opp, litt ned. da føler jeg at jeg bare mååååå følge med.
jeg spiser en del ost med ostekjeks oxo, for å fylle på litt mer fett, men virker ikke som noe hjelper for tiden, syns det er så kjedelig at ikke jeg går ned noe når jeg er så flink til å holde meg til dietten. jeg har ikke hatt noen sprekker eller noe som helst siden jeg begynte å det er 4 måneder siden.
uffamei, jeg virker kansje veldig negativ, men er egentlig ikke det, bare lei av å streve med denne vekten. :(
Hva slags ostekjeks spiser du? Er det osteskiver som har blitt nuke'et i mikroen, eller kjøper du i butikken? Hvilke type, isåfall? Sjekk at de ikke har sukker, for det kan godt være noe du bør la være!
Måler du deg selv? Midja, lår, armer, under bysten - det kan godt hende at du mister centimeter selv om du ikke går ned i vekt! ;)
Drikker du nok vann? Pass på å ikke få i deg for mye salt, for det binder vann!
Prøv også å kutte ut de knekkebrødene - for noen er slike brøderstatninger såkalte "partystoppere".
MEN, først av alt så må du se på at du HAR jo gått ned i vekt! Jeg har stått på 69.2 kilo i et par dager nå uten at vekta rikker på seg, men bare man følger reglene og gjør ting riktig, fikser kroppen som regel opp selv! :ja:
Med tanke på vekta vet jeg hvordan det er - jeg har også fått for vane å veie meg hver dag, men jeg har bestemt at nå SKAL jeg kutte det ned til en gang i uka! Ofte blir man så opphengt i tallet at man stresser om det ikke viser nedgang, og da kan det hende at kroppen holder på vann, som igjen gjør til at vekta står stille/går opp - som så gjør at man blir ENDA mer stressa. Det er en ond sirkel som man må komme seg ut av!
Jeg hadde anbefalt å lese gjennom boka en gang til, og heller vurdere å følge menyene som er foreslått i boka - da vet man nemlig at man gjør alt riktig, og så kan du heller begynne litt for deg selv når du kjenner at fordelingen av næring ligger litt i fingrene.
Bor du med noen? Om du gjør det, burde du be dem om å gjemme vekta, slik at du ikke blir fristet til å sjekke oftere enn én gang i uka. Det er ikke det at du ikke KAN - du har kuttet ut sukker og spiser mye sunnere, så da er det heller ikke umulig å legge bort vekta!
Lykke til, og husk at kroppen ordner opp bare du passer på å følge kuren! :D
Nja, litt uenig her. Når fettforbrenningen har kommet ordentlig igang, trenger man ikke tilføre fett "med jevne mellomrom". Man spiser når man er sulten til man er passe mett. I mellomtiden/når man ikke er sulten tar kroppen fett fra de lagrede reservene rundt om på kroppen:)
Bare smør og eggeplomme i bearnaisesausen din ligger på rundt 2400 kcal. pr dag i tillegg kommer steking i meierismør, saltpølse og majones til frokost og lunsj - og da også fløte til kvelds.. utifra alder/høyde/kjønn kan man beregne basalforbrenning (google it :)) - mulig du spiser for mye kcalorier pr dag? Jeg er en av flere som IKKE kan spise så mye jeg vil på lavkarbo - jeg ligger på rundt 1600 kcal pr dag (kvinne/40/175 vekt pt 89 ca)
Kan hende du nå bør regne ut karbo, fett, protein og kcal for det du spiser i løpet av et par dager for å se hvordan du ligger an forholdsmessig. Det er ikke uvanlig at man må gjøre justeringer, de får du ikke gjort om du ikke vet hva og hvor mye du spiser pr i dag.
En ting som er svært viktig er å drikke MYE vann! Hvis du nesten ikke drikker vann kan det være årsaken til at kroppen din ikke slipper vekt.
De dagene jeg drikker lite vann - går jeg litt OPP i vekt - de dagene jeg får i meg nok (og for meg er nok minimum5-6 flasker med 0.7l i hver... ) går jeg litt ned :)
Jeg anbefaler også at du slutter å veie deg to ganger om dagen - fordi kveldsvekten er så avhengig av hvor sent du spiser og hvor mye du spiser sent. (Ihvertfall hos meg). Du HAR faktisk gått ned en halv kg denne uka!
Varierer du maten - eller spiser du mye det samme hver dag? Kroppen har bare godt av variasjon - den tilvenner seg nemlig raskt har jeg erfart.
Et siste tips fra meg i denne omgangen - spis ferdig for dagen ca kl 18 og se om det kan hjelpe. Jeg går nemlig ikke ned noe særlig om jeg spiser eller drikker annet enn vann etter kl 18. Opplever at jeg er varmest i kroppen fra rundt 9-10 på formiddagen til omtrent middagstid. Så varm at jeg koker i kropp og ansikt på jobb... så for MIN del kan det hende at det er da min fettforbrenning er mest "aktiv"? Ikke vet jeg ;)
Samme her. (Jeg tåler litt nøtter, men ikke frø/korn/kli) Vet at flere har gjort den erfaringen også, så vil absolutt anbefale å erstatte knekkebrødet først, om du går inn for å endre på noe. :o
Det er litt spesielt å si at personen spiser lite generelt, og for lite fett, når dette fortæres som tilbehør til middagen: "6 eggeplommer, 250 g meierismør, estragon, en dæsj bearnieessens og 2 ts med vann.",,
Dette er SKIKKELIG teit skrevet, og du vet det HELT sikkert.. Uansett, gi kroppen din tid!!! Tolmodighet er en dyd og det er f*** meg sant.. Uansett lykke til
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.