< Tilbake til oversikten

I dag har jeg omsider prøvd "eggemelka"

snartslank? sa for siden:

Og jeg ble positivt overrasket!! Men måtte ha i endel søtning.. og kakao! Jeg kan fint klare å drikke det, men det blir nok ingen favoritt! Men på dager som jeg har fått i meg lite fett er den helt ypperlig!! Og den metter godt... merker det her jeg sitter etter å ha drukket halve koppen bare!

verdt å prøve!

babydoll sa for siden:

Ok, dumt spørsmål sikkert, men går det an å lage eggemelka uten stavmikser? Er litt ...amputert kjøkken der jeg bor nå!

Zillah sa for siden:

Det går absolutt an, babydoll! Min stavmiksar vandra heden forleden, og den nye eg nettopp hadde fått, den gikk likesågodt same veg etter berre nokre få gongars bruk. Så da var det fram med den gode gamle miksmasteren og eggemjølka vart heilt fin den.

Det går sikkert an å lage ho med vanleg handvisp også, men da ville eg brukt kun eggeplomme i staden for heilt egg (fordi eggekvite er vanskelegare å piske jamnt inn for hand), og så ville det jo ikkje blitt like flott skum på langt nær. Men eggemjølk hadde det nok blitt okke som.

:)

Nupsida sa for siden:

Eggemelk? Usj, det høres ikke godt ut :S

Zillah sa for siden:

Men det er det. Lettvint, næringsrikt, så godt som karbo-fri, og altså ikkje meieriprodukt. Eg er veldig begeistra for den.

Rin sa for siden:

...Det er vel nettopp grunnen til at trådstarter ble positivt overrasket etter å ha smakt på den, vel? :)

wevi sa for siden:

synes og det høres litt muffens ut. Men man må vel bare prøve før man uttaler seg. Skal smurfe frem oppskrifta og prøve. :)

Fruitdrops sa for siden:

Jeg syns selve eggemelka smaker vann med fett i XD Men tilsette godsaker som kaffe, kakao, søtning osv blir det herlig. Kanskje te? Denne reddet meg når jeg var forkjøla og ikke klarte å spise stort.

Rin sa for siden:

Jeg har aldri prøvd å drikke eggemelk "bar", altså uten en dobbel espressoshot eller tilsvarende mengde sterk te i glasset. Men i den sammenhengen er det altså supert :D

Nerthus sa for siden:

stavmikser-dødaren? :D

Zillah sa for siden:

ROFL Nerthus. Vel den første var faktisk rundt femten år gammal og hadde sunge på siste verset lenge. Den andre derimot, må eg seie eg vart mektig skuffa over. Kniven lausna i festet :mad: Kunne ikkje gå tilbake og reklamere heller, ettersom det var ei gåve eg fikk sist jul. Eg føler meg heilt handicappa i kjøkenet utan stavmiksar, er jo normalt i bruk kvar dag til eitt eller anna, ofte fleir gongar om dagen.

Nerthus sa for siden:

Anbefaler BAMIX stavmikser. Pappa sin fungerte fint i over 30 år - nå har de kommet tilbake i butikkene igjen i Norge. Koster litt mer enn de andre - men har en helt utrolig levetid!

Furine sa for siden:

Eggemelka er ikkje så verst nei. Men best om ein heller oppi ligg espresso. Eg drikk den då kald, som iskaffi. Mmmmm!
Er veldig avhengig av stavmiksaren også.

Zillah sa for siden:

Takk for tipset, Nerthus. Aldri høyrt om, men skal absolutt sjekke den!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.