Jeg er 26 år, bor alene med min lille hund. Jeg er i 76% jobb (vanskelig å få full stilling der jeg jobber), og jeg eier leilighet i borettslag + en bil.
Jeg kjenner nå de siste to mnd at denne kuren tar en såpass stor del av mitt pittelille budsjett at jeg er litt usikker på hvordan jeg skal fortsette.
For å snakke i rene tall, jeg har ca 2-3000 pr mnd til alt av mat, drikke, bensin, toalettpapir, hundemat..ja you name it.
Nå, to dager før lønn er jeg den stolte eier av en hundrelapp..og kjøleskapet er så og si tomt. I slike tilfeller synes jeg det er vanskelig..som regel har man alltids skuffene fulle av hermetikk eller noe man kan bruke..tidligere var skuffen full av ris eller pastaposer..
Nå er det så mye fersk mat på denne kuren at det ruinerer meg litt rett og slett.
Man kan si "du bør finne et rimeligere sted å bo", eller "du bør selge bilen"...Ingen av disse alternativene er aktuelle pr nå og noe fler timer på jobb blir det nok ikke før til våren igjen...så
Er det noen single her som kjenner seg igjen? Gode råd og tips?
Kan det være en fordel (dessverre) å gå tilbake til en nuddel med svinekjøtt-kosthold når økonomien blir avgjørende?
Jeg har kjøpt salater og fordelt alt i bokser i kjølen, men for èn person varer ikke ferskvare veldig lenge. Kjøttet synesjeg faktisk er det rimeligste jeg handler, men alt dette tilbehøret synes jeg blir dyrt i lengden.
lager som regel også mat som kan varmes opp 2-3 ganger.
gah, er litt rådvill om dagen! Noen som har noe lurt å bidra med i en slik situasjon? Det er liksom ikke noe som plutselig bedrer seg om et par mnd heller, så jeg må ta en skikkelig vurdering.
Har du fryseboks?
I så tilfelle kan jeg anbefale å kjøpe frosne grønnsaker (blomkål, brokkoli, spinat ol)
Dette er fullt ut på høyde med ferske grønnsaker rent næringsmessig, og ikke minst myyyyye billigere enn ferske.
Dessuten er det ingen fare for at de blir liggende for lenge og blir ødelagt:p
Sjekk dessuten ut tilbud i butikkene, jeg handler nesten bare tilbudsvarer.
Har slikt integrert kjøl/frys hvor frysen er piiiiiiitteliten, og dessverre er ikke boden stor nok til fryseboks..ellers hadde jeg kjørt til søta bror annenhver helg ;)
Kjøper endel frysegrønnsaker ja, er veldig glad i en slik Villtblanding med brokkoli og rosenkål. Utover det ble jeg nesten lynsjet av mine bekjente da jeg la ut en bildetråd om en god rett jeg laget og hadde brukt hermetikk-sjampis..herrejemini, tre sider diskusjon om fersk vs hermetikk..er da klar over at fersk er bedre, men holdbarhet er liksom greia mi som alene da. Gidder ikke fly på butikken hver eneste dag.
Tror det..min søster prøvde på det engang, og hun fikk beskjed om at hennes husleie på 7000,- var for mye og hun måtte finne et billigere sted å bo fordi de visstnok bare dekket 5-6000,-...og da hun sa at det funket jo bedre for henne å betale 1-2000 istedetfor 7000 så svarte de bare noe svada med at det ikke var slik det funket :P
Hvis du er redd for at ting skal gå ut på holdbarhet (noe jeg kjenner meg igjen i.... kun én person i denne husstanden også), så er alternativet å handle oftere men mindre hver gang.
Ja, det er kjedelig å handle ofte, men da kan du handle inn for en til to dager.
Håper de andre tipsene over også hjelper og at du ikke blir tvunget til å gi opp.
For min del synes jeg faktisk at jeg bruker mindre penger på mat nå enn jeg gjorde før, men så måtte jeg heller ikke ty til spaghetti og ketchup på slutten av måneden da.
Hei Benedictee, :) jeg er i akkurat samme livssitusjon som deg, bor forholdsvis dyrt (men EIER bolig sjøl, heldigvis) er single, har bil og hund og røyker, klarer meg sånn bare akkurat IKKE hver måned... ;) Jeg prioriterer tobakk, diesel og hundemat, og resten...? Tja. Heheh.
Men jeg har ihvertfall levd lavkarbo i fire år, og kjøper ALT på salg og tilbud. Mye frossent kjøtt o.l. Kremfløte til fløtesteking og sauser fryser jeg ned i isterningposer, genialt triks! Dessuten synes jeg at jeg blir mye fortere mett når jeg spiser nesten bare kjøtt, og uten alt for mye tilbehør. Spiser mindre, så det går opp i opp, på en måte...?
Du får ikke kjøpt deg en sånn liten-fryser billig på Finn.no da? Det har jeg. Den er 80 cm høy, på størrelse med ei vaskemaskin, og får akkurat plass under kjøkkenbenken, eller i mitt tilfelle, i gangen (selv om gangen er LITEN, altså). Jeg tror nok kanskje at man bare må ha en liten fryser på dette kostholdet.
Nå denne uka kommer de forsinkede skattepengene også, så kanskje mange skal pusse opp kjøkken og selge gamle småfrysere, hva vet jeg? :)
Får heller prøve meg på fryste poser med brokkoli og blomkål :)
Leste forøvrig litt om bostøtte og prøvde kalkulatoren på husbankens nettsider. Den viser at jeg kan få opptil 6300,- i bostøtte pr mnd. Skader ikke å prøve som Kanutten sier..det verste de kan si er nei :)
Takk for tips, vi er visst i veldig lik situasjon :) prøver å handle euroshopper, first price og ting som er satt ned pga kort holdbarhet på Rimi..men som nevnt, det er stort sett alt tilbehøret som blir dyrt ja. Spiser ofte en nakkekotelett med bare stekt sjampis til, og det funker fint for meg..men kanskje ikke for ketolyse mtp fett :)
Kjenner meg igjen fra en gang i tiden laaangt laaangt tilbake da jeg var ung og (som nå) hadde bare meg selv til å forsørge meg og en hund. Jeg måtte vurdere grundig om man hadde råd til å kjøpe ei avis.
Her er en billig måte å få i seg grønnsaker og fett: coleslaw. Det kan kjedelig i lengden, men den kan varieres mye med krydder. Du må justere oppskrifta litt for lavkarboformål (f.eks. mindre sukker).
Jeg LEVDE på koteletter med stekt sjampis det første halvåret på ketolyse da jeg gikk ned nesten 20 kilo, så bare kjør på med fettet du, det går nok veldig bra! :D
Kjenner meg også veldig igjen her. Også singel (takk Gud), men eneste inntekt er fra lånekassen på 6700 kroner, husleie på 4000 og resten.. ja, det er enkel matte. Det går jo ikke rundt overhodet.
Har en sidejobb, men den suger mer energi enn den gir lønn, i tillegg har jeg rimelig mye å gjøre på skolen for tiden nå opp mot eksamener. Det handler om prioritering også, for mitt vedkommende...
Jeg er flink til å handle billig-varemerker; sjampinjång og kjøtt billigst mulig, paprika er paprika, og Coop har 18pk egg til rundt 30-35 kroner. Samme med bacon, 3-pk totalt 450 gram til 35 kroner, også på coop.
Sitter faktisk å depper akkurat nå fordi jeg har handla for 400 kroner, men det er mat ut uken... Dårlig følelse likevel
Mange gode råd her allerede! Jeg er også aleneboende på arbeidsavklaringspenger og litt bostøtte, stram økonomi. Leiligheten jeg leier har dog lykkeligvis en sånn vaskemaskin-størrelse fryser. Jeg lever på:
Kyllingfileter (kjøpes frossent i store first price-poser)
Nakkekoteletter
Kjøttdeig
Egg (Jeg kjøper billige brett med 30 på innvandrersjappe, first price sine er også billige)
Frossengrønnsaker: Spinat, brokkoli, sopp
Hermetikk: hakket tomat, minimais
Meierismør
Kokosmelk (som kommer på hermetikkboks og ikke har holdbarhetsproblemet til tilsvarende meieriprodukt...)
...Og så blir det fløte, ost og rømme, men de er det første som må gå når pengene skranter, da de er temmelig dyre i forhold til resten av listen.
Jeg er "heldig" på den måten at jeg trenger og ønsker veeeldig lite grønnsaker og egentlig er superfornøyd med bare kjøtt og fett. :cool:
Av og til lager jeg grønnsakmos (i stedet for potetmos, men enda bedre) av den billigste blomkål- og brokkoliblandingen på Rema, kjører på stavmikser med litt pepper og meierismør, og den holder seg i maaaaange dager i kjøleskapet.
:confused:! Oiameg! Kan det stemme? Jeg er også Nav-slave og har i utgangspunktet ca 8000 totalt å leve for i måneden, med en husleie på 5600, og jeg får 2300 i bostøtte, så dette kan da ikke stemme?
Uansett, du har fått en mengde gode råd her. Jeg er som du skjønner i en ganske lik situasjon som deg, og heller nok også mot å droppe mye av tilbehøret fordi det spiser opp budsettet mitt. Jeg kjøper litt løk og frossen rosenkål i blandt, ellers går det mye i first price kyllingfilteter, kjøttdeig, bacon etc, store flak med egg fra innvandrerbutikk og koteletter fra Nordfjord.
Jeg er skikkelig skuffet over de tilbudene. Hvorfor betale femten spenn for en tynn flis av en mager ytrefilet når jeg kan kjøpe 3-4 feite nakkekoteletter til under førti spenn?
Jeg kjøper som regel nakkekoteletter uten bein fra Grillstad eller Grill..noe. de er ordentlig gode og koster 30-40 kr for to stk :)
Som nevnt, kjøtt er sjelden noe problem da jeg foretrekker magert kjøtt som svinekjøttdeig og svinekoteletter og de er forholdsvis billige på Rimi blandt annet :) Salatopplegget som koster synes jeg :)
Tja, jeg føler jeg sitter litt på min høye hest, siden jeg bare kjøper økologiske egg og handler lunsj i ferskvaren nesten hver eneste dag og kaster en god del som rett og slett blir ødelagt i mitt kjøleskap fordi det ikke blir spist opp innen tidsfristen. Men jeg tror, nei jeg VET at matbudsjettet mitt var større før, med daglige innkjøp av ting som er fryktelig usunt.
Jada vi har alle vært der med 200 kroner den siste uka før pengene kommer, og jeg har til og med levd 10 måneder på 10 tusen kroner, men da bodde jeg hjemme, men det var ikke råd til noe mer enn det som måtte betales og jeg var innmari glad når de ti månedene var over jeg jeg kunne kjøpe meg bare rett og slett en ny truse liksom :P
Mitt forslag er rett og slett å planlegge de ti neste måltidene nøye slik at du kan bruke mindre penger på hvert måltid. Når du får lønn, ta deg råd til å være bittelitt storflott og handle inn bittelitt mer, så lager du store porsjoner og fryser ned. For det første har du alltid sunn mat tilgjengelig, for det andre har du mat når det kniper om de siste 14 dager før lønn.
Legg litt innsats i å finne ut hvor ting er billigst, og husk; reklame er en pain in the ass når hele postkassa er stappa med det, men tilbud er gull verdt. Jeg har god råd, men jeg tar meg liksom ikke råd til de aller dyreste tingene, som å kjøpe en liten pose med lammekjøtt i bittesmå biter til 109 kroner kiloet. Dere som ikke bor i grisegrendte strøk er jo heldig å ha både Kiwi og Ultra i umiddelbar nærhet, noe vi her oppe bare kan drømme om...:p
En annen ting du kan gjøre er jo å regne ut hva du har råd å bruke på mat hver dag. Evt. kan du si at du handler f.eks 1 gang i uka for maks det og det beløpet. Det gjorde de på luksusfellen, hun fikk 500 kroner for mat i uka, og måtte handle for maks det. Jeg får mye mat for 500 kroner, og det varer nok mer enn en uke, inkludert grønnsaker. Nå er det i tillegg vinter, så de frosne grønnsakene er sunnere enn de ferske :)
Åjoda. Jeg snakket en gang med Husbanken om bostøtte og de lo da hørte inntekten min. Tjente vel da rundt 200' og var alene med 1-2 barn (fast+samvær). Du skal ikke tjene mange kronene før du kan glemme å søke om bostøtte.
Mora til søstra mi får bostøtte, og hun eier leiligheta de bor i. Riktignok har hun ikke mer enn 13 utbetalt, men likefullt! Og det er en stooor leilighet, med 3 soverom, og koster 6-7 tusen i måneden.
Men hun er flink å leite opp ALT som man kan søke på hos nav da, absolutt alt fra tenner til barnas fysio, utdanning and you name it. Det finnes visstnok ett helt vell av ting ingen aner noe om som det går an å søke om støtte til.
Selv er jeg fornøyd med mine 605 kroner hver måned fra nav i grunnstønad :p
Mange "innvandrerbutikker" har brett med 30 egg til 50,-. Vi kjøper rett fra gård til den prisen, store, flotte og ikke minst helt ferske egg som kun har reist noen få meter fra høna til kjølerommet! Sist kjøpte vi 90 egg... :lol: De lurer sikkert fælt på hva i all verden vi bruker alle eggene til. ;)
Jeg tok med meg kopi av leiekontrakten min til bydelens NAV, hvor også husbanken holder til - de trenger den kontrakten samt dokumentasjon på hva du har mottatt av penger de siste tre månedene, tror jeg. Om du er usikker på hvor du skal ta kontakt i din kommune/bydel, ville jeg ringt enten nav eller husbanken på forhånd og spurt først. :)
Jeg tror jeg rett og slett hadde hellet mer til skaldemansk kosthold med mye fett og kjøtt enn å ofre hele lavkarboen. Heller kotelett med champiser og smør på enn pasta ei uke liksom!
Når jeg er fattig går det mye i kjøttdeig, med løk, hermetikk-champiser (eller de ferske firstprice) og noe frossen-grønnsaker (og fett!) Det kan man jo porsjonere ut også.
Det vet jeg ikke. Men eggene er jo nokså billige, da (tretti egg til femti kr, eller tolv til tjue) ... Men jeg har jo inntrykket av at det er snakk om smågårder som kanskje ikke selger til større selskaper som Prior, så spørs om det er store betonghangarer som rommer disse hønene. Uansett så er eggene utrolig gode der, stor forskjell på de og f.eks billige egg som fra First Price. De er store, og plommene er skikkelig gule!
Jeg kjøper alle egga min når de går omtrent ut på dato... :rolleyes: Får da 12 egg str xl for 10 kr.. Jeg kjøpte 120 egg sist... :eek: Egg varer leeeeeeenge etter datoen! Mamma fortalte at de oppbevarte jo egga fra høst til jul nede i kjellern. :ja: Har ennå ikke til dags dato funnet et egg som var ødelagt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.