< Tilbake til oversikten

Kostfiber og kh

chikelu420 sa for siden:

Altså når jeg baker ketolysebrød, sitter jeg jo igjen med nesten ingen kh. Det er jo pga kostfiber, antar jeg?

Men hva med mandler? Der står det kh: 8,7, kostfiber: 7,2. kan jeg da trekke fra 7,2 kh og sitte igjen med 1,5kh?

Hva med agurk? Der står det kh: 1,2, kostfiber: 0,8. Gjelder det samme her?

Og er det slik med alle matvarer? Trekker man fra selv, eller er det trukket fra i varedeklarasjonen?

Beklager hvis det er et obivious svar på dette, jeg er bare så forvirra:confused:

Kitt sa for siden:

I norske tabeller og næringsinnholdsfortegnelser, er kostfibre alt trukket i fra!
Ikke noe mer å hente, det som står oppgitt som antall karber, er det som skal telles med!;)

(Bortsett fra en og annen sukkeralkohol, men det er en annen greie:p)

Hvilket ketolysebrød? Er det lite karber, er det pga valget av råvarer, ikke at man kan trekke fra noe!

chikelu420 sa for siden:

Det ketolysebrødet som står bakpå bakemixen. Der er det jo egg, valnøtter, linfrø, sesamfrø, kruskakli, solsikkefrø (har oppi ca 30 g) og bakemix. Og jeg mener det sto ca 1 kh per skive. Jeg får ikke det til å stemme :confused: Jeg får 18 skiver. og det må da være mer enn 18 kh der?

totalt:
egg: 2
valnøtter: 4,5
linfrø: 0
sesamfrø: 4,5
kruskakli: 18,5
solsikkefrø: 2,5
bakemix: mellom 6-8 (tror jeg)

=38-40 kh....

Kitt sa for siden:

Er nok kruskakli som gjør det!
Det varierer veldig hva som regnes for karber i det! Er temmelig sikker på at det ikke er mer enn 9 karber egentlig! Og de seiler vel ganske fort gjennom uten å etterlate seg mange karbene!;)

Klistine sa for siden:

Kan man trekke fra sukkeralkoholer altså? Jeg har aldri skjønt meg på dette, jeg... :S

Kitt sa for siden:

Svært forvirrende felt!:wacko:
Noen sier ja, andre sier bare noen og så er det noen som mener at kan trekke fra noen, eller slett ikke bør spise dem!:eek:

Jeg spiser dem ikke så ofte, tåler dårlig malitol, men er ikke som mange andre så redd for aspartam, så jeg drikker lettbrus!:p

Du kan jo lese gjennom denne tråden og se om du blir noe klokere!:confused:

Klistine sa for siden:

Haha, ja det er meget forvirrende må jeg si! Tror jeg skal holde meg unna litt i første omgang hvertfall! :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.