< Tilbake til oversikten

Skal maltitol telles som karbo?

Paine sa for siden:

Får bare beklage hvis det finnes lignende tråder, men det er vanskelig å vite hva man skal søke på, syns jeg. :)
Jeg blir ikke klok på dette med sukkeralkoholer, i "til alle nybegynnere på lavkarbo"-tråden står det at sukkeralkoholer ikke skal regnes som karbo, mens andre steder står det at maltitol har høy GI og er nesten like ille som vanlig sukker... jeg synes Atkins Advantage-barene er fryktelig gode, og jeg får heller ikke vondt i magen av de, men hvis de telles som karbo/sukker sier det seg selv at jeg bør kutte de ut. :eek:

marjusen sa for siden:

Du skal ikke telle med sukkeralkoholene nei. Heller ikke malitol. Så i atkins barene er det ca 2 net carbs. Da skal du bare telle 2.

Om du ikke får vondt i magen, ikke får vektstagnasjon av den så kan du spise dem ja. Selv stagnerer vekta om jeg spiser flere i uka, men holder jeg meg til en på lørdager går det helt fint. Jeg får heller ikke vondt i magen av den.

Men det er ikke farlig å prøve seg fram litt. Du merker fort om du synes vekta står stille, og da prøver du bare å kutte den ut event, men som sagt kan det gå helt fint.

Marius

Paine sa for siden:

Takk så mye for oppklaring! Da får jeg bare prøve meg fram litt, og se om det går bra. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.