Datteren til en bekjent av meg har chrons. Dette har hun hatt i ca 6 år, utlagt tarm, og har nå vært gjennom to operasjoner. Hun er relativt dårlig for tiden.
Så til spørsmålet; Jeg har akkurat lest boken "Bedre uten brød" av Dr. Lutz, og kapitlet om chrons var veldig informativt og interessant. Jeg føler for å fortelle dette, men er litt usikker på om jeg skal og evt hvordan jeg skal gjøre det.
Datteren er ung voksen, og lever ganske vegetarisk, spiser lite kjøtt for det er noe hun reagerer på, men hva hvis det ikke er kjøttet, men karbohydratene som ikke er så gode for henne.
Hun følges opp av sykehuset, går på kortison pga betennelse, og ernæringsrådene er Statens råd med lite fett, kjøtt osv.
Er litt redd for å blande meg inn i dette, men samtidig så kan jo kanskje et kosthold med mindre karbo og mer fett gjøre henne bedre.
Er i samme båt selv, tanten min har Crohn's og jeg føler veldig for å tipse henne om dette... Samtidig er det hennes sykdom og jeg anser det også litt som hennes ansvar selv å finne alternativt informasjon dersom det er noe hun er opptatt av/interessert i.
La det komme opp som samtaleemne, men ikke som en preken fra deg. Du kan jo innlede med at den kosten du er på har vært forsket på for crohn'ere og hatt positive resultater. Prøv å ta det den veien?
Jeg står selv på trappen til å reise hjem, og kommer til å prøve tipse tanta mi om dette, men hvis det bare blir med samtalen om lavkarbo og ikke noe mer inn på effektene ved Crohn's, så lar jeg det bli med det. Tanken er jo god, ikke sant? =)
Det er jo bare til å foreslå, men passe på at du ikke virker belærende, for hun (både mor og datter) har nok fått mange "gode råd" opp igjennom åra, så det kan fort være bli litt negativt for dem. Men du kan jo spørre om erfaringer fra personer her inne, printe det ut og ta kopi av det kapittelet i boka du har? Så bare si at du kom over dette her og tenkte at det kan jo være interessant for henne?
HAR chrons og blitt kvitt 95% av symptomene vha lavkarbo... har gått et år på kortison (fy og pføysan) uten å bli bedre. Hadde akutte smerter og diare etter hvert eneste måltid... trodde det var fett jeg reagerte på - men neida... nå har jeg aldri luft i magen (med unntak av inntak av løk da...:rolleyes:), ingen illeluktende episoder lengre (svært typisk ved chrons), nesten aldri diare (kanskje EN gang annenhver uke, og jeg kunne ha 10-15 pr dag på det verste), og aldri aldri de smertene jeg pleide å ha nesten hver dag :D
Spiste først generell lavkarbo uten å telle (du vet, maks 5 gram karbo pr 100 gram og ikke ris, pasta osv). Fungerte kjempefint.
Nå er jeg på a la spisdegslank og er like fin i magen. Jeg mener HELT seriøst at livet mitt har endret seg kraftig etter at jeg ble diagnosert i 2005 :)
Jeg nektet å ta cellegift - mot legens vilje, og gikk av kortison selv - mot legens vilje. Ble noe mer stabil - men etter lavkarbo... herlighet... :D
Jeg var noe dårlig de første par ukene - men det tror jeg nok skyldes generell abstinens og overgang til fettforbrenning.
Du kan evt sende meg en PM hvis du vil. Jeg har ei venninne som nå er opererert pga chrons- men det er svært vanskelig å få henne til å prøve et annet kosthold dessverre. Dessverre er det slik at er man først operert - vil betennelsen flytte seg til et friskt sted i tarmen og man vil måtte operere på ny...
Ellers når det gjelder utlagt tarm - kanskje Hexeberg vil være greit å konsultere først? :)
Takk for svar.
Jeg har bestemt meg for å nevne det neste gang vi treffes, altså ikke sende noe pr mail e.l.
Tar det litt forsiktig, men kommer til å nevne "Bedre uten brød" boken og Nerthus's sine erfaringer.
Så flott Nerthus at du har blitt så mye bedre:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.